Mooie klus man! Brammetje begeeft zich in de premiumlevels tegenwoordig
Voor kleine prijsjes
Heeft er iets aan geknabbeld?
Ik heb de brug maar vervangen. Het is maar goed, dat ik van deze uurwerkjes een aantal donortjes heb liggen. Geen idee, wat daar gebeurd is, maar zo heel juist was het natuurlijk niet. Het ging hier overigens om een Seikosha 290 uit een Seiko Gyro Marvel. De eerste eigen automaat van Seiko.
En ik heb eindelijk mijn Dr. Pepper klok juist aan het lopen. Dit heeft nog wat voeten in de aarde gehad, maar ik heb nu de oplossing. Ja, het is geen horloge, maar ik vind dit gewoon veel te gaaf om het hier niet te posten…
Allereerst loopt de klok op 110V, maar ook op 60Hz. En dat is belangrijk, want voor de aandrijving zit een synchroonmotor op 110v 60Hz. En die maakt precies 1 rotatie per minuut.
Maar het Europese, dus ook het Nederlandse stroomnetwerk, draait op 230V 50Hz. Om het voltage terug te brengen naar 110V, dat was niet het probleem, daar heb je omvormers voor. Maar op 50Hz draait de klok gewoon 10 minuten per uur te langzaam…
Hulp bracht een elektronicazaak, die een microprocessor gestuurd frequentieomvormer maakt van 110V 50Hz naar 110V 60Hz. Oorspronkelijk bedoelt voor jukeboxen en speeldozen, maar het kan dus ook gebruikt worden voor een klok als de mijne.
(Natuurlijk een plaatje van de print te maken, dus maar even een plaatje van internet:
En het lijkt nu akelig nauwkeurig te lopen. Nu moet ik alleen nog een oplossing vinden voor de verlichting, maar daar ben ik al iets voor op het spoor.
Dus het wordt een vintage klok met wat moderne techniek erin…
Tof Patrick! Dank voor het delen.
Las het eerste deel met spanning, daar ik niet wist dat het omvormers gaf voor de 60hz. Goed gedaan en toffe klok!
Dat wist ik eerst dus ook niet. Ik moest er eerst achterkomen, waarom de klok steeds te langzaam liep. En dan kom je op bepaalde fora terecht, waar er verwezen werd naar een bepaalde winkel, die zoiets had. Een gouden greep dus… Het kost echter wel een flinke duit geld…
En dan heb ik de klok nog vrij goedkoop, zelfs als je alles bij elkaar optelt… Deze klokken zijn best duur.
Klopt, maar als je de oplossing dan gevonden hebt, kan ik me voorstellen dat er geen weg terug is😅. Ook al kost het meer dan in eerste instantie voor ogen
En dan is het stroomnet nu niet altijd meer precies 50Hz.
Vele elektrische klokken die altijd erg goed op tijd liepen, doen dat nu niet meer.
Dan is het maar goed, dat de microprocessor deze klok altijd op 60Hz houdt…
Zeker weten.
Tijdje geleden een Zentra Maxim overgenomen van @M_Singer . Uurwerk liep niet meer. Met de puffer erbij een paar slagen en stond weer stil.
Bij de overname had ik zo snel niet in de gaten dat er onder de wijzerplaat een dames uurwerkje (FHF 69-21) schuil gaat. Niet bepaald mijn favoriete soort om aan te werken, maar is weer gelukt
Lastig uurwerkje is het zeker. Heb deze eerder gedaan en stond versteld van mijn kunsten met die kleine onderdeeltjes. Fijn als het gelukt is! Mooi werk.
ben ook bezig met een paar dames uurwerkjes. T’is toch nog wat meer friemelen dan met grotere calibers. Er ligt zowel aan FE 233-60 als een unitas 6365N op de werkbank.
De balans van de 233-60 was compleet verneukt en daarvoor wacht ik op een donor.
Levend is een groot woord, maar lekker in bad gedaan, bandje erbij gezocht aangezien ik er geen originele of passende bracelel voor heb en een batterijtje er in. Glaasje moet ik nog naar kijken. Elnix 0703-7010
Mooie Elnix. Voorlopig een vlak glaasje erin? Zo’n facet glas zijn ten eerste kmetterduur (als je die al kan vinden) en met een vlak glaasje komt die prachtige wijzerplaat misschien beter tot zijn recht
Zou ook mijn idee zijn. Glas verpest de hele uitstraling, maar is mijn persoonlijke mening.
Persoonlijke meningen worden gedoogd Hier heurt een facetglas op (dit is de originele) en een juiste maakt het enorm mooi weet ik uit ervaring. Ik heb inmiddels een voorraadje opgebouwd. Moet eerdaags daar eens induiken om te kijken of de juiste er ook tussen zit. Ik ga op termijn ook proberen de facetglazen te polijsten. Ja, ik weet wat ik mij op de hals haal