Zit het Facet aan de buitenkant of aan de binnenkant?
Ik had een Eweco waar het Facet aan de binnenkant zat en het was een plastic glaasje dus kon die heel mooi opschuren en polijsten.
Het glas houd wel het mooie van de wijzerplaat tegen.
Zit het Facet aan de buitenkant of aan de binnenkant?
Ik had een Eweco waar het Facet aan de binnenkant zat en het was een plastic glaasje dus kon die heel mooi opschuren en polijsten.
Het glas houd wel het mooie van de wijzerplaat tegen.
Ik volg de ontwikkelingen met grote interesse. Heb er ook een paar liggen waar een NOS glas lastig wordt.
Uiteraard de buitenkant, want Seiko en een soort van hardlex geloof ik.
Schijnt ook nog een van de zeldzamere versies te zijn . Dit is de plaat (credits Watchsite)
En zo (credits Watchsite) met een onbezoedeld facetglas:
Een andere weer laten wederopstaan. Deze is van vriend @RO3L. Hij heeft lang moeten wachten door andere prio’s hier (hem wel bekend) en wat onwillige onderdelen. Komt binnen met een gebroken veer. Veertje voorzien door @LVA (top man!). Helaas kon de eerste het niet aan, veuls te slap (@climholland kon zelfs deze veer niet genoeg opwinden), dus de prullenbak in. De tweede was wel goed. Het renurerad besloot te vliegen en zich niet meer te laten zien… is toch best groot zou je zeggen. Bij het monteren van de titetteschroef had ik veel weerstand. Dit in de zin van niet goed willen pakken en continu losschieten bij het willen plaatsen van de stem. Hoe dan? Nou zo dan:
Kijk……. Zo hoort het. Nu is hij “wel” mooi. Super
Heb ik een keer bij een FE 233-66 uurwerk gehad. Werd er gek van. Uiteindelijk besloten om de kroon van de stem te draaien. De hele handel erin geschoven en daarna de kroon weer op de stem gezet
valsspeler
Ik heb de “mazzel” dat de tirette netjes op zijn plek bleef zitten op het laatst, daarmee hoefde niet iedere keer het datumwerk eraf
Maar mooi gelukt!
Enorm bedankt. ziet er top uit en zal dit erfstuk koesteren.
Het is moeilijk om facetglas en de achterliggende plaat te fotograferen, maar met het blote oog is het erg leuk. Macro shots zijn verrassend om te doen.
Nu het laatste deel over mijn Dr. Pepper klok. Want het ding heeft ook verlichting. Dat wilde ik hersteld hebben, maar van mij hoeft de verlichting niet de hele dag en nacht aan te blijven. We leven immers in een wereld, waar energie steeds duurder wordt. Oorspronkelijk zaten er 2 stuks 40 Watt lampen in. Het lijkt dan simpel om er dan 2 ander lampen in te doen.
Echter: Probeer aan deze kant van de oceaan maar eens 110 Volt LED-lampen te krijgen, die rondom licht schijnen, want dat is voor deze klok wel nodig. Gelukkig is tegenwoordig de wereld qua aankopen kleiner, en via ome Ali de juiste lampen gevonden. Besparing geregeld, maar nu moest ik nog zorgen, dat de verlichting ook aan- en uitgeschakeld kon worden. Ook hier bracht ome Ali uitkomst, middels een relaisschakeling met afstandsbediening (voor het enorme bedrag van maar liefst €0,95, incl verzending)…
Het aansluiten was niet erg moeilijk, twee extra kabels trekken naar het relais, het relais inleren, en alles netjes verbouwen. Werkt als een tierelier, en nu is de klok ook helemaal af. En ik moet zeggen, de klok loopt akelig nauwkeurig, had ik niet verwacht van een mechanische klok.
En met verlichting echt een heel stuk gaver om te zien!
Gaaf resultaat Patrick
ELIX
Niet zo’ n bekende naam. Eerst in Besançon actief, later in Biel (Zwitserland)
Er staat ook op: Ébauche Suisse dus een Frans horloge met Zwitsers binnenwerk
Deze heb ik erg goedkoop op de kop getikt.
Ik verwachtte er niet veel van, maar er bleek een goudkleurig ETA 2370 kaliber in te zitten. Wel zwaar verroest. De stift en het rainurerad kwamen pas met behulp van cola uit elkaar.
Zo kwam hij binnen:
Zo, die is mooi opgeknapt zeg.
Je hebt je niet laten misleiden door de eerste indruk.
Proficiat met deze mooie aanwinst en dit mooie resultaat.
Mooi hoor, hij is natuurlijk zo nauwkeurig als je dure 60hz omvormer. Als die afwijkt doet je klok het niet zo goed meer.
Deze Engo aangepakt afgelopen week.
Alleen nu meer de focus op de kast dan het Femga 500 uurwerk die na een nieuwe veer zeer behoorlijk loopt voor z’n leeftijd.
Geheel in voorkeur van @Climholland beginnen we met het strippen.
Dan de naakt doorleefde kast met wat te veel penetratie van de oude lelijke piercing van de onderste lugs.
Gaten gevuld met soldeer aan de buitenkant.
Na flink schuren in het alkalisch koper voor een onderlaag die ook over tin heen gaat.
En stiekem wat dit poging 2 nadat de eerste laag koper niet goed had gehecht.
Flinke laag nikkel
Vergeten om een foto van het chroombad te maken dus dan naar het resultaat.
Helaas miste de secondewijzer en lukte het me niet om een op maat te maken. Ook wilde ik niet te lang werken boven een plaat met radium. Kan niet 123 vinden welke maat as de juiste is. Komt mogelijk ooit.
Dat gaat mooi worden!
Mooi werk!!