Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Vanavond heerlijk gewerkt aan een Enicar Star Jewels. Lelijk gekrast glas, maar de wijzerplaat trok mijn aandacht. Na wat poetswerk blijkt de kast superstrak en de wijzerplaat smetteloos.

Cal. AR 1140 handwindertje door de Elma, 1x reinigen, 1x naspoeling met wasbenzine en een rondje Alcohol… superschoon en ik blij met deze Enicar met prachtige wijzerplaat…

Wat vinden jullie?

30 likes

Plaatje :heart_eyes:

1 like

Heel mooi :star_struck:

1 like

Hele mooie Enicar @Serge2!!

1 like

Bij deze foto van het cal 1950/51 in de EDOX. Deze keer is de wijzerklemming wel voldoende.

6 likes

Alweer even geleden had ik deze Citizen Calendar uit de jaren 50 op de werkbank. Na een service en wat aandacht voor de kast een mooi resultaat. Op een classy hagedissenleren band een echte klassieker!

31 likes

Mooi resultaat :ok_hand:

1 like

Deze had z’n fluted bezel vastgelijmd…

18 likes

Lekkere dial zo met die opgelegde cijfers :+1:t2:

1 like

Schitterend

1 like

Hij is zo mooi strak…

1 like

Tijd geleden een Eweco gekocht. Een van de eerste horloges die ik succesvol een service heb gegeven, maar dan in het groen. In het horloge zit een FHF ST 96-4 uurwerk. Die zijn meestal goed te servicen :sunglasses:

Kwam binnen met een kapot glas. De wijzerplaat is een soort van emaillen en goed schoon te maken en ook minder vatbaar voor beschadigingen.

Een volledige schoonmaakbeurt in de Elma en daarna weer in elkaar gezet en olie gegeven. Uurwerk draait weer mooi :slight_smile:

Plaatje voordat de deksel er weer op ging.

De deksel met een kanon achterop. Altijd leuk.

En klaar is hij.

Leuke blauwe band eraan en nu even aan de pols.

23 likes

Goed opgeknapt :ok_hand:

1 like

Kanonne! :+1:t3:

1 like

Tot leven gemaakt is een groot woord, maar het stopte af en toe (gewoon vuil), dus vandaag maar een beurtje gegeven, ondanks dat ik amper tijd had. Het gaat om deze Seiko Liner, met een Seikosha 3140 uurwerkje. Wie ooit vaker aan vintage Seiko uurwerkjes heeft gesleuteld, zal de architectuur van het uurwerkje niet helemaal onbekend vinden. Het is namelijk een aanpassing van het uurwerkje uit de eerste Seiko Lord Marvel… Om er een zeer dun uurwerkje van te maken, hebben ze de architectuur van dat uurwerkje genomen, en dan kleiner gemaakt, wat kleiner kon. Resultaat is een uurwerkje van slechts 3mm dik. Voor begin jaren '60 was dat zeker niet slecht, en het toont de ambities van de Japanse vakmensen.
De Seiko Liner is overigens een van de kortst gebouwde Seiko’s. Ze zijn maar gemaakt van 1960 tot 1964. Dat zijn maar net iets meer dan 3 jaren… En daar hebben ze dan dit uurwerkje voor gemaakt.
De Seiko Liner was bedoeld om net onder de (toen) nieuwe Grand Seiko 3180 in de lijst te staan. Het was dus zeker bedoeld als een luxe horloge.

Ik vind het horloge een prettig formaat hebben, 36mm is voor die tijd een mooi formaat horloge. En nu het horloge weer gesmeerd is, kan ik het weer een hele tijd dragen…

16 likes

Normaal zou ik zeggen hoe origineler hoe beter maar nu een keer helemaal anders.
Mijn Brillant duiker is vanaf het begin al een beetje een oplichter, met 8 extra robijnen boven op de balans kom ik ook wel op 25 zoals op de wijzerplaat is aangegeven!

Eigenlijk een hele gekke kleurencombi en ontvangen met een ontbrekende kroon.
Als eerst maar eens het Parrenin 1641 uurwerkje schoonmaken en servicen.
Bezel zat zo vast dat ik deze ook even in de ultrasoon gedaan heb om het vuil er onderuit te halen…dat was niet zo slim verf van de rood/blauw ring was bijna verdwenen. en hij viel zo van de bezel af.

Glas opgeknapt, binnenwerk terug in de kast?? uitlijning met de stem klopt helemaal niets van.
Volgens mij is dit al een samen raapseltje geweest van iemand anders.
Wel jammer want de wijzerplaat is leuk en hij loopt nu prima…

Dan maar zelf aan de slag, extra vulring laten 3d printen door een kennis om onder de wijzerplaat te leggen, kroon van een donor gebruikt, stem flink moeten inkorten, nieuwe bezelring en duikerbandje via ome Ali laten komen (zwarte/witte ring leek mijn beter passen) en alles weer terug in elkaar gezet.

Ben eigenlijk best blij met mijn nieuwe duikertje!

25 likes

Je bent een volhouder! Respect! En het eindresultaat mag er zijn!:+1:

1 like

die opvul ring heb je dan tussen het uurwerk en de wijzerplaat gemonteerd?

1 like

Ik vind hem mooier dan met de originele bezel.
Nu is er meer rust. Voorheen was het een hele bonte verschijning.
Mooi opgeknapt.

1 like

Nee die ring zit voor de wijzerplaat dus zichtbaar, maar deze valt totaal niet op.
Zo komt de wijzerplaat inclusief uurwerk ongeveer 1,2 mm omhoog.
Achter de wijzerplaat gaat niet want dan krijg je de wijzers niet meer geplaatst.