snap het ben nl ook op zoek naar een oplossing voor een uurwerk dat ik nog liggen heb maar ook te diep in de kast zit!
Klopt helemaal. De eerste Eweco kwam uit de grabbelbak van de IKEA op de Rikketik. Deze is via Tradera gekomen
100% verbetering, complimenten
Wel heel mooi horloge.
Dag allemaal! Vandaag weer is een service kunnen doen na een weekje ziek zijn.
Deze Pontiac HYDRAULICA Memomatic.
Horloge kwam binnen als niet werkend. Aangezien de schroef in de veerton was afgebroken verklaarde dat een hoop.
Horloge voorzien van nieuw glas aangezien de andere aan brokken was.
Alles netjes gedemoteerd en door de schoonmaak machine gehaald.
Daarna maar weer in elkaar zetten en hopen dat t allemaal weer gaat werken. Had gelukkig nog een zelfde uurwerk liggen en daar de veerton maar van gebruikt.
Dan de datumzijde nog even evenals de automaat module.
Kast en band nog even schoonmaken in de ultrasoon was hard nodig zo te zien.
Na heel wat getier verder alles weer in elkaar en werkend gekregen met dit als resultaat.
Ben er bij met her resultaat dat dit dooie vogeltje weer netjes is gaat tikken!!
Hier het eind resultaat!
En nog eentje pm de pols in het zonnetje!
Nou dat was het weer geniet ervan!!
Mooi om te zien! ziet er weer top uit.
Ben wel jaloers op al die Elma’s en andere schoonmaak machines.
Bij mij moet alles eerst met het handje en dan sommige dingen nog in beurtjes in de ultrasoon.
Snap ik scheelt een hoop werk. Heb het als mazzeltje gehad van de juwelier waar ik normaal gesproken heen ging.
Afgelopen weekend zaten er wat projecthorloges tegen. Dacht genoeg onderdelen te hebben en dan blijkt er toch weer een onvoorzien lijkje in te zitten. Dus dan maar even wat anders als je toch op onderdelen moet wachten. Een aantal Rikketikbeurzen geleden deze Dugena-Matic gekocht. Heb wel meer in de projectenlade liggen, maar niet alles gaat direct op de tafel. Net waar ik zin in heb om op te pakken.
Kwam zo binnen.
De kast is nog redelijk…is niet smetteloos maar knap genoeg. Aan de achterzijde een klikdeksel.
De binnenkant ziet er best nog redelijk netjes uit. De afstandhoudende ring vertoont wel wat sporen uit de tijd.
Goed, alles uit elkaar en door de Elma heen geslingerd. Daarna in omgekeerde volgorde weer in elkaar en dan krijgen we na wat afstellen dit resultaat op de timegrapher.
Dikke prima naar mijn idee.
Dan de kast. Daar heb ik een MEGA blunder begaan en die heb ik stevig gemolesteerd
Dat glas zo er heel raar op. Zie je ook op de foto. Dus ik dacht: die druk ik even met de duimen uit de kast, maar die viel er zowat uit zichzelf vanaf. Ik kijk nog een keer en zie een hoop bende aan de kast hangen. Ik dacht dus dat het glas van de spanring af was gebroken. Dat heb ik al veel vaker gezien en is met oude glazen niet vreemd. Prima, ik draai de kast om en kijk binnenin en zie een randje zitten. Dat is altijd het randje van de spanring. Probeer het ding eruit te drukken, maar lukt me niet. Dan maar steviger geweld en hammertje tik gespeeld met de hamer en schoevendraaier en ging het mis. Brak wat af en had een vreemde kleur. Bleek dus achteraf dat ze een normaal glas in de kast hadden geplakt
Ik sloeg dus een rand van de kast naar de gallemiezen
Kast is wel een aparte kast want de plek voor een spanringglas is heel erg ondiep. Heb naderhand nog getwijfeld of er niet een vlak glas op zou moeten.
Met een stuk pegwood eerst maar eens alle lijmresten verwijderd, daarna mijn hamer littekens wat terug gemept en de kast in de ultrasoon gelegd.
Nadat alles schoon was een spanringglas gepakt en die heb ik erin weten te zetten. Mijn gemaakte schade valt onder de chromen ring en valt daardoor weg
Hoe ziet het er dan uit na de service? Een foto vlak voordat de deksel erop ging.
En zo was hij klaar.
Voor een vintage horloge zit er een hele dikke 22 mm band aan de kast … en die heb ik eigenlijk NOOIT. Hooguit een keer 20 of 19, maar de meeste zijn allemaal 18.
Dus voor nood maar even deze band erop. Is de enige die ik in huis had liggen en notabene past. Zondag op de Rikketik maar eens een mooie band uitzoeken. Kan op het lijstje van wensen erbij.
Moraal van het verhaal: beter kijken voordat je gaat meppen
In de betere B film is het adagium to ook meestal “eerst klappen uitdelen, daarna vragen stellen”?
Wel netjes opgelost, Arie. Toch een happy end
Oeps, mijn excuses Arie
(En rechtgezet )
Mooi geworden!!
Mepfoutje zie je niks van!!
Komende rikketik zal ik Dirk schreeuwen als ik je zie rond rennen.
Ben wel benieuwd of je zal reageren
Vandaag de Dux binnengekregen uit Spanje.
Ik zag dat er een AS 1130 in zat en daar had ik nog wel wat van.
Een mooie koper- versie van de 1130.
Enkele tientjes . Jumbo kast zoals ik ook op de Omega heb gezet.
Wel weer gedoe mee gehad.
Zo kwam hij binnen.
Een balans had ik nog ééntje.
Na een gewone service liep hij, maar bij het afregelen schoot de klem los😤
Gevolg: center-rad gebroken .
En ik had nog zo’ n rad maar daar waren tandjes stuk.
Dus het rad overgezet op het goeie asje.
Maar het afgebroken asje zat nog in de minuutpijp.
En die is dicht op de top( sub-second) dus die wil er niet uit.
Ook nog een minuutpijpje zoeken dus…
Grappig dat er op staat Suizo ipv Swiss.
De Spanjaarden houden van grote horloges, de Scandinaviërs juist van kleine, vreemd hè

Eindresultaat:
Ja op Vinted kan je best leuk jumbo vissen. Alleen het is wel een flinke ballet kast. Die voetjes staan in de 2e positie
Ja klopt. Ik durf niet harder te buigen en er staat 1 aardig krom… Goed gezien!
Deze 4883 Superior was zo smerig, het leek alsof er stopverf tussen kast en lunette en glas was gekomen. Na een voorjaarsschoonmaak bleek dat het horloge in uitsekende conditie was. Nu in al haar glorie om m’n pols!
Netjes! Was die kast ook niet van gehard staal gemaakt?
Klopt, maar ik zie allleen “sta.steel” op de case back staan…vreemd.