Zo te zien een Cupillard 233 maar met centrale seconde- opbouw…
Vanmiddag twee horloges klaargemaakt voor een service. Een van de twee heeft een tiretteveer die op breken staat. De andere was deze Facit Paris met FE 233-60 uurwerk.
Kwam al erg netjes binnen. Enkel een service gegeven en het glaasje gepolijst. Daar zaten wat krassen op.
Netjes geworden al zeg ik het zelf.
Uurwerk voordat de deksel erop ging.
Was goed in te regelen.
En even een model beneden van de bank geplukt om te showen.
Ik denk een andere, misschien een eerdere versie. Linksboven op de grootste brug is die van mij duidelijk ronder dan de 233.
De Cuppilards 233 hebben de naam gegeven aan de FE 233. Maar ze zijn veel ouder en hebben ook verschillende brug vormen. Maar ik kan me best vergissen hoor. Het lijkt me in ieder geval een Frans werkje. Of een Femga…
Zou wel haaks staan op het “swiss made”
O ja Dan toch Femga?
Dama/Femga is ook frans toch?
O toch!
Annemasse is een buitenwijk van Genève. Maar wel FR
,nee , is te hoekig/recht.
Die van mij lijkt nog zakhorloge wortels te hebben.
Komt uit dit leuke naslagwerkje:
Anyway, de Femga heeft een stelschroef op de brug van het seconderad en deze heeft dat niet.
Ik zag van de week wel ergens een Movado die er erg op leek, maar lijkt me sterk.
Misschien dat @chi_kwadraat ons het verlossende antwoord kan geven?
Uit een onderdelenlot opgevist. Zag er goed uit dus eerst naar de werking van het uurwerkje gekeken. Die gaf gelijk sjoege Mooie start om de rest aan te pakken. Alles in de ultrasoon, werking knopjes controleren. Alles in de kast en… hé? Display valt deels uit
Er was op het web al gewaarschuwd dat een en ander nauw luistert kwa plaatsing en druk op uurwerk/batterij.
Maar weer uit de kast, alles nakijken en opnieuw plaatsen. Nu beter, maar de werking van de knoppen is suboptimaal. Ga ik later nog een keer naar kijken. Nu even dragen
Helaas geen passende band beschikbaar, dus maar een generiek bandje erop.
Als jij het ook niet weet dan weet ik het wel
Ha. Voorlopig zoek ik iemand die ze kan repareren, anders gaan ze misschien weg.
vind het wegnemen en terugzetten van de balans bij die 233-60 best een lastig karweitje. Je moet verdomd goed opletten dat de balansveer nergens achter blijft haken en ze lijken nog teerder dan in andere werkjes8
Ik hoor/lees dat vaker. Ik heb redelijk wat van dit soort uurwerken gedaan en herken me hier niet in. Zijn over het algemeen ook goed in te regelen.