Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Deze Zodiac heb ik weer compleet kunnen krijgen.
Ik kon hem goedkoop kopen en hij zag er goed uit.
Maar het bleek dat er geen automaat meer in zat.
Die kon ik kopen in een donor.
Helaas had de donor niet het snelverzet datum systeem en is daar een veertje van kaduuk.
Niet te vinden, tenzij je 60 euro wil betalen en 30 euro verzendkosten. Arie,( @Betula ) nog bedankt voor het mee zoeken!

Gelukkig is het veertje niet erg belangrijk want het dient om de kroon weer uit te duwen. Ik had verwacht dat ie zou dienen om de datum te verzetten, maar dat werkt gelukkig toch nog! Net als soms bij een gebroken tiretteveer, dan kan het nog functioneren.
Ook het schroefje van het opwindrad was er niet bij.
Die heb ik één gevonden ( linkse draad)maar moeten afvijlen.
Enfin, alles werkt! Wel fraai, zo’ n sneltikker!

17 likes

Hij mooi geworden Bas. Geen kleine jongen aan de pols :sunglasses:

2 likes

Dag allemaal. Vandaag was de Pontiac ☆☆☆ Hyrdalica aan de beurt voor een service aangezien de dial en kast nogal stoffig waren.

Uurwerkje zoals gewoonlijk netjes gedemonteerd en door de ELMA gehaald.

Dan weer beginnen aan het opbouwen.

Dial zijde.

Dan nog even op de timegrapher voor het afstellen.

Dit beestje kan er voorlopig weer tegenaan!!
Hier het resultaat.

En nog eentje om de pols met een nieuw bandje.

Nou dat was het weer!

23 likes

Strak :+1:

1 like

Danku! Gaat steeds beter gelukkig😅

1 like

Netjes! Chapeau !

1 like

Goed bezig :muscle:t2:

1 like

Vorige week een leuke Certina DS gekocht, werd aangeboden voor onderdelen. Toen ik de verkoper vroeg wat er mis mee was kwam het antwoord “meerdere dingen, is meer voor onderdelen”…

Nouja kijk toch eens, dat is toch zonde!!

Dus bij ontvangst eerst getracht op te winden, maar de wijzers draaien direct mee op hoge snelheid, er lijkt dus iets mis te zijn met het echappement.
Toen open gemaakt, het horloge dreef letterlijk in de olie:

Dus dat spekvette ding uit elkaar gehaald en een korte analyse van het geheel:

• Omgebogen secondewijzer
  • Missende “stootvanger” in de kast
  • Missende “kastlip” waar het uurwerk mee vast zit
  • Missende kloofschroef
  • Ankerrad mist 2 tappen
  • Derde wiel mist 1 tap

Ondertussen had ik al een nieuw ankerrad gekocht en van @basvg het derde wiel cadeau gekregen.

Ding eerst door de Elma gedaan, want vette onderdelen inspecteren schiet niet op…

Bij inspectie van de schone onderdelen nog additioneel gevonden:

Centrumrad met omgebogen tand, deze heb ik iets terug kunnen zetten door hem voorzichtig te forceren met een schroevendraaiertje

En het lipje van de veer afgebroken waarmee hij in de ton haakt:

Omdat ik hem graag af wilde bouwen en het een “low budget” fix moest worden heb ik de veer iets ingekort en terug omgezet. Mogelijk dat ik zowel het rad als de veer nog vervang, maar eerst mag hij zich even gaan bewijzen!!

Dus terug in elkaar en bij het inzetten van de balans ging hij niet aan de gang… na wat kijkwerk onder de microscoop kwam ik erachter dat de kloof van het anker een te hoge schroef had en die de balansspaak raakte :crazy_face:
Dit was toch echt de schroef die eruit gekomen was, maargoed uit een ETA een andere gehaald en hij begon vrolijk te tikken.

Uurwerk weer in de “binnenkast” gehangen en bij het vastzetten van de lipjes kwam ik erachter dat de vorige sleutelaar de schroef van een van de lipjes omgewisseld had met die van de ankerkloof :joy: nouja die doen we dan ook de volgende keer.

De stootvanger heb ik gemaakt van een (eigenlijk 2) 2,5mm o-ringen:

De secondewijzer weer terug in vorm gebogen met de pincet op het tafelblad en hij kon weer in elkaar:

Nu maar eens kijken hoe hij zich gedraagt en hoeveel polstijd hij krijgt, dan maar eens besluiten of hij helemaal tiptop gemaakt gaat worden.
Voor nu ben ik in ieder geval blij dat er weer eentje gered is :partying_face:

31 likes

Hij heeft s naar de tandarts geweest! Tandje gefikst! :joy:

4 likes

Vanmiddag een Dugena Monza Automtic een service gegeven. Hij liep wel, maar niet zo heel mooi. Glaasje was redelijk bekrast en heb ik gepolijst.

De foto’s van het onderhoud staan op de laptop dus laat ik enkel even de na foto’s zien.

Denk week 52 van 1974 (als ik het deksel mag geloven)

Loopt weer netjes. Krijg de beat error helaas niet dichter naar nul. Het kompas is zo enorm gevoelig dat de gele en blauwe lijn iedere keer wisselen als ik de kleinste schroevendraaier al gebruik en een tikje geef zonder drukken………… krij het idee dat hij al verspringt als ik er tegenaan blaas.

Automaat module erop

Foto aan de pols.

25 likes

Mooi geworden!!

Een gok, die goed heeft uitgepakt…

Onlangs kon ik in Japan een King Seiko 4402-8000 voor weinig kopen. Eerlijk, hij zag er niet uit, glas beschadigd, een verkeerde kroon, de bezel zag er gehavend uit, zag eruit alsof het alleen goed was voor onderdelen. Maar met een scherp oog zag ik er potentie in. Want de bezel was niet beschadigd, maar er zat lijm op…

Maar goed, de gok genomen en geboden. Ik won de veiling, en dan nog de ontbrekende onderdelen erbij gekocht. Een NOS glaasje, kroon en stem waren snel gevonden. En gisteren kwam alles thuis aan. Vandaag meteen aan de slag gegaan, ik heb me eerst bekommerd om de kast, het uurwerkje liep wel, maar slecht. Maar ik had er goede hoop in, dat er niets mis mee was.
Eerst alle lijmresten en roest verwijderd, en daarna de bezel weer gepolijst met schuursticks. De bezel was gelukkig nog heel, en buiten wat kleine deukjes was er niets mis mee. Het glas gemonteerd en toen zag het geheel er al heel anders uit.
Daarna het uurwerkje uit elkaar, dat was goed smerig, maar er was helemaal niets mis mee. Schoonmaken, en netjes smeren, en nu loopt het in 3 posities erg goed.
Is er dan helemaal niets mis mee? Ja, er zijn nog wel wat dingetjes te doen. Het mist het medaillon op de achterkant, de kroon is wel nieuw, maar het afdichtrubber is beschadigd, omdat het zo hard was, dat het niet op de kast pastte… Dus dat moet een keer opnieuw. En een pootje van de wijzerplaat was afgebroken. Voorlopig even met dubbelzijdige plakband vastgezet, ga ik later nog een keer anders doen.

Zo zag het eruit, toen ik het kocht…

En dit is het nu:

26 likes

Mooi geworden :+1: Zo zie je maar weer: verder kijken dan je neus lang is loont.

2 likes

Complimenten!

1 like

download
dat zijn mi de leukste restauraties: de underdogs

Daar zijn ook speciale plakkertjes voor. Alles beter dan moeten solderen aan een pootje…
Maareh …eer van je werk! Hij is prachtig geworden!

Voor enkele tientjes kon ik deze hele oude Election kopen.
Model Grand Prix.
Volgens verkoper liep hij wel, maar het opwinden ging niet meer.

Ik dacht dat de Hebel uit het rainurerad zou zijn, maar dat was niet logisch. De wijzers waren wel te verzetten.
De schroef was afgebroken😱
Dat is een stuk lastiger.

Ik heb een extractor van Bergeon, maar die werkt niet goed bij deze te kleine schroefjes.
Uiteindelijk heb ik het schroefje uitgeboord.
Verder nog veel moeite gehad om de balans-spiraal te richten, want het is een heel fijne en gevoelige spiraal die hoogte problemen had.
Nieuw glaasje, nieuwe secondenwijzer, nieuw bandje…
En dan komt ie nog wel bij
-Fancy lugs
-Freaken met cijfers
-Ouder dan 50 jaar(1950)
-Patina

21 likes

Mooie redding Bas! Ik gooi altijd de hele kloof in de aluin als de kroonradschroef afgebroken is, met een dag of 2-3 is hij dan opgelost :+1:

4 likes

Dankjewel. Ik houd niet zo van chemicaliën. Daar snap ik ook niet veel van… Welk metaal lost er dan wel op en welk niet…
En waar haal je dat spul…
Ik kan het mechanisch veel beter volgen en controleren…

2 likes

Aluinstick kopen bij DA/kruidvat of elke andere drogisterij. Oplossing van maken en klaar is kees.

3 likes