Vorige week een leuke Certina DS gekocht, werd aangeboden voor onderdelen. Toen ik de verkoper vroeg wat er mis mee was kwam het antwoord “meerdere dingen, is meer voor onderdelen”…
Nouja kijk toch eens, dat is toch zonde!!
Dus bij ontvangst eerst getracht op te winden, maar de wijzers draaien direct mee op hoge snelheid, er lijkt dus iets mis te zijn met het echappement.
Toen open gemaakt, het horloge dreef letterlijk in de olie:
Dus dat spekvette ding uit elkaar gehaald en een korte analyse van het geheel:
- Omgebogen secondewijzer
- Missende “stootvanger” in de kast
- Missende “kastlip” waar het uurwerk mee vast zit
- Missende kloofschroef
- Ankerrad mist 2 tappen
- Derde wiel mist 1 tap
Ondertussen had ik al een nieuw ankerrad gekocht en van @basvg het derde wiel cadeau gekregen.
Ding eerst door de Elma gedaan, want vette onderdelen inspecteren schiet niet op…
Bij inspectie van de schone onderdelen nog additioneel gevonden:
Centrumrad met omgebogen tand, deze heb ik iets terug kunnen zetten door hem voorzichtig te forceren met een schroevendraaiertje
En het lipje van de veer afgebroken waarmee hij in de ton haakt:
Omdat ik hem graag af wilde bouwen en het een “low budget” fix moest worden heb ik de veer iets ingekort en terug omgezet. Mogelijk dat ik zowel het rad als de veer nog vervang, maar eerst mag hij zich even gaan bewijzen!!
Dus terug in elkaar en bij het inzetten van de balans ging hij niet aan de gang… na wat kijkwerk onder de microscoop kwam ik erachter dat de kloof van het anker een te hoge schroef had en die de balansspaak raakte 
Dit was toch echt de schroef die eruit gekomen was, maargoed uit een ETA een andere gehaald en hij begon vrolijk te tikken.
Uurwerk weer in de “binnenkast” gehangen en bij het vastzetten van de lipjes kwam ik erachter dat de vorige sleutelaar de schroef van een van de lipjes omgewisseld had met die van de ankerkloof
nouja die doen we dan ook de volgende keer.
De stootvanger heb ik gemaakt van een (eigenlijk 2) 2,5mm o-ringen:
De secondewijzer weer terug in vorm gebogen met de pincet op het tafelblad en hij kon weer in elkaar:
Nu maar eens kijken hoe hij zich gedraagt en hoeveel polstijd hij krijgt, dan maar eens besluiten of hij helemaal tiptop gemaakt gaat worden.
Voor nu ben ik in ieder geval blij dat er weer eentje gered is