Aluin is vrij ongevaarlijk, je kunt het gebruiken om ondiepe wondjes te stelpen, in een oplossing verteert het ijzer, dat valt uiteen in ijzeroxide. En valt er dan zo uit. Het is geen hele snelle oplossing voor het probleem, maar het werkt prima en zonder beschadigingen.
Vandaag deze Tissot Antimagnetique weer tot leven gebracht en opgeknapt. Normaal ben ik echt wel van de Japanse horloges, met name Seiko, maar Tissot is een zwakke plek… Vooral de oude modellen met het oude logo vind ik mooi. Deze heb ik via Tradera kunnen bemachtigen, maar het zag er niet zo fraai uit, als nu. Zo kocht ik hem, de plaat was met gele vlekken voorzien. Dat is op zich niet erg, maar ik vond het niet mooi en met voorzichtig poetsen kon ik het meeste verwijderen. De kast had de tand des tijds best goed doorstaan, het voldeed om het lichtjes te bewerken, zodat de oude glans weer terug kwam, zonder al te veel van de geschiedenis weg te poetsen. En gelukkig hebben de vorige bezitters goed voor het horloge gezorgd, want er stonden nogal wat inscripties in de deksel van vorige onderhoudsbeurten. Netjes!
Zo kocht ik hem…
Gelukkig eentje zonder lumen, dus ook geen radium…
En zo ziet het er nu weer uit.
Leuk exemplaar. Zelfde wijzerset als mijn 36’er Non Magnetic.
Ook weer levend gemaakt trouwens. Het kaliber 27 uurwerk liep 5 kwartier in een uur door een verbogen balansspiraal.
WOW!
Ha, een broertje! Ja, het zijn mooie dingen! Ik heb ook nog 2 zakhorloges ervan. Ik dacht een donor te kopen voor de ene, maar die was net een andere maat. Heb jij ook zo’ n volle projecten bak?

volle projecten bak
yep, guilty as charged
De Election ligt er al jaren komt van een lotje van horlogemaker die ermee was gestopt. Dat laatste heb ik pas vernomen toen ik ze ging afhalen - veel “easy fixen” zaten er dus niet in dat lot.
De afgebroken schroef had je al gespot (ik ga die aluin zeker proberen @TKH ), de balansveer is ook vermangeld
Na veel zoeken deze donor kunnen kopen, is echt een dwergje (30 of 31mm) tov de eerste
nog een wat plaatjes voor de sfeer - het ontwerp van de eerste 2 is mi om van toe snoepen
en uit 1945 nog wat ancy lugs voor @Lexaf
Aluin oplossen in kokend water en het snelst werkt het als je het enigszins op temperatuur houdt
O, daar zou de ultrasoon handig kunnen zijn. Die van mij kun je op temperatuur instellen.
Mooi merk hè Election!
Ik heb wel veel moeite gehad om de spiraal te richten. Die is heel fragiel!
Bedankt voor de plaatjes Filip!
Vanavond twee horloges klaargemaakt. Eentje voor een collega van mijn vrouw. Het is het horloge van haar vader wat een erfstukje is. Ik mocht er helemaal totaal niet aan doen. Enkel lopend/functioneel maken.
Na de service prelde het uurwerk enorm op de oude ouderwetse vorm veer die eruit kwam. Deze in twee pogingen (qua maatvoering) vervangen. Bij de eerdte prelde hij nog, bij de tweede was dit het beeld.
Vanmiddag kwam de nieuwe tiretteveer binnen (oude was kapot en het ontbrekende deel zat er niet eens in).
Wijzers erop. Wijzerplaat heeft een ruig leven gehad. Twee indices ontbreken, twee zitten vastgelijmd en ook twee cijfers zijn geplakt.
De kast met de kast schoongemaakt. Ik mocht het glas niet vervangen (erg jammer) en zit vol craquelé en krassen. Durfde de ultrasoon niet aan.
Kast is helemaal ruig
De tweede was deze Rayor. Zit een Lorsa P75A uurwerk in. Een hele tijd geleden een keer gekocht en kwam met de kroon in een zakje erbij. Wat inspecteren liet zien dat ze de boel met secondelijm getracht hebben te repareren …
Stem, tube, kroon, alles zat eronder
Het uuwerk is gelukkig gespaard gebleven. Een tip van @basvg was om het spul in de aceton te leggen. Gouden tip want heb het bijna voor 100% weten te verwijderen. Alles door de Elma getrokken en daarna weer in elkaar gezet.
Mooi beeld
Daarna de wijzerplaat met wijzers erop en de kast in de schoonmaak gedaan.
Nieuw bandje erop en nu aan de pols
Laatst deze Longines Admiral gescoord op Vinted. Niet goed opgelet dat de rotor incompleet was. Begon niet in een al te beste staat.
Eerste verrassing was dat de kifveer gebroken was en maar vastgelijmd.
Het had nog wat meer aandacht nodig en op het einde een flinke ruzie om de rotor te monteren. Het uurwerk is na service niet zichtbodem proof, maar loopt in 4 posties erg strak.
Kast aangepakt en nieuw mineraalglas en hij kan weer een tijdje mee.
Dat heb je keurig gedaan. Die is een heel stuk beter geworden.
Oef, die heeft een zwaar leven gehad. Goed dat ie een fijne oude dag heeft gekregen!
Die is mooi opgeknapt! Lijm
Een tijdje geleden kwam mijn schoonvader aan met dit zakhorloge, was blijkbaar van zijn opa geweest. Het horloge liep soort van, maar niet in alle standen, laatste onderhoud zal ook minstens 40 jaar geleden zijn.
Het is een “simpele” cilindergang met weinig stenen erin, wat ik persoonlijk een voordeel vindt want bij alle oudere zakhorloges die ik in mij handen heb gekregen zijn er minstens 2 of 3 stenen kapot… anyway demontage dus:
Helaas toch een gebroken deksteen gevonden… dus die heb ik moeten vervangen. Ik heb wel “inwrijf” lagerstenen, maar geen dekstenen dus ik heb een ruimertje genomen en een inpersdeksteen van een grotere maat erin gezet, niet optimaal, maar wel functioneel.
Wat hoogtelucht gegeven aan de balans, de onderste tap is zo kort dat hij zeer snel vastloopt in de lagersteen en hoera we hebben een lopend horloge
Maar na een dag inlopen bleek al dat hij 15 minuten te snel liep… dat krijg je er met de regelsleutel niet uit, dus dan moet er iets anders gezocht worden.
Gelukkig had de spiraal nog voldoende lengte achter de piton dus heb ik de spie losgemaakt, de veer wat verder doorgehaald en weer teruggezet:
Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoe je de scheeftik van een cilindergang bepaalt dus ik heb de spiraalrol zo verdraaid dat de balans weer in ongeveer dezelfde positie tov de regelsleutel stond.
Oh en als je afvraagt wat die koperen prut onder de kloof is, ik gebruik voor dit soort uurwerken een soort van koperfolietape om de hoogtelucht aan te brengen ipv het inslaan van putjes oid.
Het uurwerkje is ondertussen terug de kast in en lijkt wel binnen 1 minuut per dag te blijven
Nieuw glaasje erop, kast en band even oppoetsen (leuk detail is de Lourdes bedel):
En vanavond krijgt hij hem weer terug als we zijn 65ste verjaardag vieren
Mooi werk hoor ! Persoonlijk vind ik dit soort projectjes het leukste, iets wat niet op de timegrapher hoeft en alles wat je ermee bereikt al een bak plezier geeft. Met zo’n cilindergang moet je wel een beetje geluk mee hebben dat het echappement nog fatsoenlijk in elkaar zit.
Ik denk trouwens als je te veel scheeftik hebt dat die cilinder niet lekker eromheen haakt en loslaat. Ik denk dat het afstellen ervan best lastig zal gaan… ik had laatst een cilindergang en die had een pennetje op de balans. Die kan je helpen voor scheeftik af te stellen, maar later in gesprek met @scudo wees hij me erop dat die ook (of voornamelijk) bedoeld is om je amplitude niet voorbij de 180 graden te laten gaan (zit ook een nokje in de balanskloof).
Hieronder een fototje van die balans en dat pinnetje, achteraf altijd een risico met zon oude spiraal om het zo op te hangen… alhoewel daar ook de meningen over verdeeld zijn volgens mij

die had een pennetje op de balans. Die kan je helpen voor scheeftik af te stellen
Ah ja deze heeft ook een pieleke op de balansband en een “braampje” (dacht ik dan…) onder de kloof:
Nice! Ja op zich niet gek als je gaat nadenken over wat er gebeurd als de amplitude voorbij de 180 graden. Dus een verlepte amplitude bij een cilindergang is dus eigenlijk nog steeds een prestatie.
Hier nog het dames horloge met de cilindergang. Ziet er op zich nog best leuk uit. Ligt trouw tussen alle antieke bijvangst in een klein vitrine kastje