Ik heb ook nog een microscopisch kleine dames cilindergang liggen geloof ik. Die vatting openers/sluiters op de foto zijn trouwens echt een must have voor dit soort uurwerken.
Haha dit is de enige waar ik aan gewerkt heb tot nu toe. En dat was omdat ik die toevallig in een doosje met onderdelen had zitten. Wie weet komen die tooltjes nog ooit uit de antiek kast.
Die steen kan best nog een ronde mee hoor
Ergens begin vorig jaar, tijdje geleden dus , aan het begin van mijn knutseltocht kocht in een ‘BETUNIA’ . Helaas een penanker aan boord die niet meer te reden was. Wat deed ik nu in godsnaam met de kast?
Wel ondertussen koop je donoruurwerken en na verloop van tijd komt er passende wijzerplaat en uurwek op je pad en dan ga je proberen en passen en van verschillende donor uurwerken weer eentje maken die loopt… etc etc.
Dit was ook nu het geval. Kast had ik, het uurwerk FE 233-66 pastte en wonder boven wonder daarvoor had ik ook een wijzerplaat liggen die uit een, LAGONDA, kwam. De lak van die wijzerplaat kwam wel los halfweg de plaat. Oh wat nu? Wat als we die eens proberen fixeren met secondelijm. Doe ik niks dan is ze binnen de kortste keren ook gesloopt.
Dus toch maar es proberen, daarna alles in mekaar, een plastieke spacer erin en gaan met die banaan.
Het betreft dus geen levende gemaakt uurwerk maar een allegaatje van overal en nergens. Ik noem het daarom ook mijn frankenstein.
Bij deze presenteer ik jullie een low budget “FrankenLagonda” met afgeragde vergulde penankerkast en goed lopende zwitser…
Wat blijft deze hobby toch leuk en uitdagend.
Leuk hoor Ron! Altijd beter een Frankenwatch dan een lade- lijk…
Een tijd geleden een vierkante Indus de Luxe gekocht via Vinted. Horloge liep niet en de veer was maximaal opgewonden.
Na het open maken van de kast bleek het een AS1525/1526 uurwerk te zijn en was het uurwerk compleet vastgekoekt.
Ik kreeg de spanning niet uit het uurwerk omdat ik hem niet verder kon opwinden en ik daardoor de klik niet vrij kreeg. Dus bij de demontage een oude oliegever tussen de tandwielen gestoken zodat hij geblokkeerd zou blijven als ik het anker zou verwijderen.
Ook het anker zat helemaal vastgeplakt in de brug.
Tot mijn stomme verbazing gebeurde er helemaal niets toen ik het oliegevertje tussen de tandwielen uittrok. Uiteindelijk heb ik het ankerrad een klein beetje moeten helpen en begon hij uiteindelijk ineens de spanning los te laten en draaide alles vrolijk in het rond
Daarna alles verder gedemonteerd en door de Elma heen getrokken om vervolgens alles weer in elkaar te zetten.
Tevreden over het beeld
Glaasje gepolijst, kast schoongemaakt en alles terug in de kast gestopt. Nog een foto voor het uurwerk de kast in ging.
En zo kwam hij tevoorschijn.
En een plaatje om de pols. Leuk horloge om te zien, maar niet mijn ding. Toch een beetje te “ouwelullerig” voor mij
Knap gedaan! En probeer die eens op een leren bandje - zwarte hagedis ofzo - dat gaat er een enorm pak minder oubollig uitzien dan op vergulde fixoflex ziet letterlijk álles er mottig uit.
Zal eens kijken. Heb wel bandjes liggen.
Beter, véél beter…
Knap. Spaart je meteen een Cartier Tank uit.
Paar Rikketiks geleden deze Montdor Ajustor meegepakt. Tussen de lugs zitten knopjes om van buitenaf de rate aan te passen.
De basis is een FHF 73. Voor de rest geen exotisch uurwerk.
De kast is waarschijnlijk aangetast door een satanische fixoflex…
Normaliter een grote afschrijving… maar de gaatjes in de lugs houden de pennen nog goed vast.
Alle lugs opgevuld met soldeer.
Daarna een serie van zurige koper, glanzende koper, nikkel en uiteindelijk goud electrolyse.
Lugs zijn een stuk beter zo.
Het is niet mn beste werk, maar oogt weer een stuk strakker!
fratello heeft een artikel gewijd aan deze complicatie.
Best ok resultaat, respect
Poehee wel 'n indrukwekkende finishing touch
- vind ik dan!
Had even zin in een snelle fix. Had al gezien dat het zakhorloge dat ik net binnen heb een vreselijk verbogen anker had, en dat het waarschijnlijk alleen daardoor niet liep. Dus even het anker eruit en bestudeerd. Wat er in vredesnaam mee gebeurd is geen idee, maar het ding was op 3 plekken krom. De staart zijwaarts om de aanslagpen heen gebogen, de “snor” omhoog gebogen, en de bovenste tap krom. Even een poosje zitten pielen met wat tangetjes en dikke pincetten, en het ziet er weer netjes uit. Tap gelukkig ook weer recht gekregen zonder hem te breken.
Anker en balans er weer in, en hij loopt

Uiteraard mag het uurwerk nog wel een keer een servicebeurtje hebben, hele ding drijft van de olie
Maar dat staat voorlopig nog niet bovenaan de prioriteitenlijst.
Nog een plaatje van de voorkant:
Dat vind ik ook, keurige job en weer een leuk oud horloge gered!
Oh jah joh? En hoe zat dat dan met dat verjaardagsjubileum van je? Oude man?
Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Nondeju, het wordt tijd om die flex stretch comfy one-size-fits all banden hip te maken. Durf mannen (en vrouwen)! Ga voor tijd correct, minder mainstream en extra shine.
Ik ga lekker eigenwijs een zilverkleurige stretch zoeken voor mijn wekker. Ik begrijp dat ik de grootste kans maak in jullie prullenbakken. Barbaren.