Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Deze NA ben ik nog aan het testen. Ze schijnen nogal eens wijzerklemming problemen te hebben. Nou heb ik dat de laatste tijd vaak, dat een pas geservicete horloge na een paar dagen plots toch dat issue heeft. Ik heb me voorgenomen om wat langer te testen voortaan.
Deze 2481 had een dag schijf en nog wat onderdelen die losgekomen waren. Ik denk dat er een ander glaasje is gemonteerd, want het hele uurwerk inclusief wijzerplaat kwam naar boven( naar het glas ) los.
Er hoort een spanring in, kennelijk. Ik heb er een rubberen ring in moeten leggen.
En wat een vreemd uurwerkje met veel plastic deeltjes!

18 likes

Drie a vier maanden geleden deze Montoise voor 15 eurootjes gekocht. Gewoon omdat ik het een bijzonder ding vond en de wijzerplaat een bepaalde aantrekkingskracht heeft.

Het uurwerk liep niet en het glas was gescheurd. De hele handel uit elkaar gehaald, maar dat had wat meer voeten in de aarde. Ik kreeg namelijk de stem/kroon niet uit het uurwerk. Dus zoveel mogelijk vanuit de kast de onderdelen gedemonteerd tot ik bij het kroonrad kwam.

Sjips :frowning: Bij het er naar kijken brak de kop al van een van de twee schroefjes af. Had enkel nog maar de schroevendraaier erin gezet en ver niets… Gelukkig bleek daardoor de spanning eraf te zijn en kon ik het restant met een pincet klemmen en het uurwerk draaien om hem eruit te krijgen.

Verder nog een hele tijd lopen klooien met de afstelling. Toen bleek dat ikzelf een foutje had gemaakt en ik blijkbaar het veertje van het onderste incabloc niet helemaal had gesloten of vastgemaakt. Die was losgesprongen waardoor de timegrapher vreemd beeld vertoonde. Na het sluiten een nachtje laten draaien en vanmiddag de eindafregeling gedaan. Moet er direct bij zeggen dat ik vreselijk ruzie heb met de BE … dat lukt me meestal vrij goed, maar bij deze is enkel het kijken naar de “movable stud” al genoeg om hem rond nul te laten dansen. Mijn geel en blauwe lijn wisselt iedere keer… :rage:
@basvg opperde nog: “Zou het kunnen dat het ringetje van de balansspiraal te slap om de balansas klemt” ? Iemand die hier iets over durft te zeggen?

Anyhow, de kast heb ik einde van de middag schoongemaakt en ik had een passend nieuw glas (maat 414 :scream:)

Wijzerplaat schoongemaakt (emaille) en wijzers erop.

Plaatje van het Parrenin 40 uurwerk voor de deksel erop ging.

En toen was hij klaar.

Plaatje OP de pols ipv AAN de pols … de band die eraan zat is beyond repair. Misschien wil Ome @Lexaf mij komende zondag blij maken … stuur je wel ff een berichtje.
Ter vergelijking mijn 36mm Omega ernaast. Dan is zo’n 49,5mm kast huge :rofl:

15 likes

Met de mooie Omega erbij. :smiley:

2 likes

Die mag ik graag dragen :innocent:

1 like

En terecht :ok_hand:

Mooi horloge. Het is dan toch nog goed gekomen.

Hallo mensen, dit is mijn eerste bericht hier :slight_smile:
Ik heb een paar horloges gevonden.
foto
Ze waren van opa’s, overopa’s en opaopa’s. De meeste van hen werkten bij het spoor en het zou kunnen dat sommige horloges door de Spoorwegen aan de machinisten werden gegeven maar ik speculeer.

Nr. 6, een Saxonia Dresden-Gruna, hoort in nr. 1. Nr. 6 loopt. Ik heb een of twee andere ook opgewonden maar die lopen maar enkele secondes.
Van nr. 6 is de secondewijzer weg en van nr. 3 is het glas weg.

Hopelijk staat dit bericht hier goed :wink: Fijne dag verder.
foto

4 likes

Het lijkt er op dat ik geen foto’s kan insluiten noch mijn bericht kan editen als beginner hier. Helaas, ik ben niet thuis en zal mijn bericht een andere keer moeten updaten.
Groetjes,

1 like

afbeelding

Om foto’s in te voegen klik je op het icoontje met het pijltje naar boven.

2 likes

Het is handiger om even zelf een nieuw topic aan te maken in het subforum Vragen over …

Hopelijk lukt het om fotos te plaatsen!

1 like

Bijzonder horloge zo, ik heb dus zakhorloges met dat uurwerk :grin:

1 like

Dat lijkt me geen 2481 dan, was het een 2780 kaliber wellicht?
2481 is trouwens sowieso geen day-date :thinking:

2 likes

Je hebt weer helemaal gelijk, natuurlijk…
Ik had hem weer dicht zitten en dacht dat het zoiets was…:innocent:
Maar 2780 it is…

5 likes

Ah, inderdaad een 2780 dus :grin:
Dat is inderdaad een apart uurwerk. Laatste poging van Tissot om een betaalbaar mechanisch uurwerk te maken tijdens de quartzcrisis.

2 likes

Het was al lastig om de tige los te krijgen

1 like

Die 2481 is zover ik vanmiddag bij mijn Seastar zag een werk met alleen datum, en dus hopelijk niet teveel plastic want dat geeft dan weinig kansen op wederopstanding :grimacing:

1 like

Vanmiddag binnengekomen vanuit Zweden. Een NOS Jump Hour met een Baumgartner BFG 582 penanker uurwerk.

Direct een service gegeven. Van binnen als nieuwe. Ingedroogde olie zal wel het probleem van niet lopen zijn geweest. Moet denk ik nog wel ff een ander bandje halen/regelen. Had maar één 22 mm liggen. Niet een maat die ik vaak op vintage horloges aantref. Dochterlief vind dat het opzich nog wel kan.

16 likes

Ik ken dit uurwerk verder niet, heb er nog nooit een los gehad :blush:
Zijn er volgens mij niet heel veel van gemaakt.

2481 heeft niet veel plastic, dus dat loopt wel los. Enige wat je soms niet meer aan de praat krijgt is die crappy datumsnelverzet. Als dat teveel speling heeft gekregen kun je het vergeten.

2 likes

+1! Prima combi :+1:

1 like

Komt goed… :innocent: