Deze 5626-7113 King Seiko serieus onder handen genomen; volledige uurwerk service, quick-set reparatie en een nieuw saffierglas van de Lapinist uit Polen. Wat een werk die Seiko uurwerken, maar het was de moeite waard ![]()
Mooie Maruman band erop ![]()
Deze 5626-7113 King Seiko serieus onder handen genomen; volledige uurwerk service, quick-set reparatie en een nieuw saffierglas van de Lapinist uit Polen. Wat een werk die Seiko uurwerken, maar het was de moeite waard ![]()
Mooie Maruman band erop ![]()
Mooie hoor ![]()
Wow mooi geworden! Het zijn hele mooie uurwerken, alleen de eerste keer heb ik enorm lopen klungelen met het keyless gedeelte en de veertjes ervan ![]()
Ja ik heb van de wijzerplaat zijde een paar fotos gemaakt tijdens de demontage, anders was ik nu nog bezig ![]()
Vanavond deze Nilax klaar kunnen maken.
Het uurwerk lag al een tijdje “klaar”, maar moest wachten op een nieuwe balans. Toen hij namelijk binnen kwam liep ik tegen een verassing aan …
Ik heb nog wel een uiterste poging gewaagd om de balansveer opnieuw te plooien, ben een heel eind gekomen, het horloge liep wel, maar zo beroerd dat hij niet in te regelen was. Dus een nieuwe balans besteld voor dit FHF-974 uurwerk.
Het glaasje viel niet meer te polijsten. Veel te diepe groeven erin. Dus ook daar een nieuwe voor in de plaats gezet.
En toen was hij klaar.
Met een plaatje aan de pols.
Ik ga er binnenkort aan beginnen.
Tips? @TKH @Lieuwedv.
en vervangen jullie preventief de plastic datumschijf ster voor staal? of laten jullie het als het nog prima is?
Ik laat hem zitten als hij nog goed is, bij mijn weten sloop je hem alleen als je op het verkeerde moment verzet.
Precies dat. Ik vind de 5625 niet het meest gecompliceerde uurwerk, dat ze voor de King Seiko gebruikt hebben. Die eer gaat naar de 5246. maar ik zou ook de plastic datumster ook gewoon hergebruiken, als die nog goed is. Vervangen kan altijd nog wel.
Vandaag deze West End Sowar D3721 weer tot leven gewekt. Probleem zat hem in vuil op de as van de secondeas. Daardoor blokkeerde het uurwerk. Dat was een snelle fix, goed zuivermaken en weer monteren. Op het uurwerkje staat W37, maar ik kan er op internet weinig van terugvinden.
Over het horloge zelf kan ik ook maar weinig vinden, wel dat ze hoofdzakelijk in het verre Oosten zijn verkocht.
De wijzers hebben flink geleden, maar ik opteer liever voor verbogen, maar originele wijzers, dan zomaar een generiek setje erop zetten. De secondewijzer is niet meer origineel.
De kast heeft vaste lugs, dus de keuze qua bandjes is zeer beperkt. En het glaasje moet nog een keer vervangen worden. Ik had de juiste maat niet liggen. Maar dit mag een volgende eigenaar doen, ik wilde slechts een keer een West End Watch doen…
Hier een niet alledaagse Seiko. Een Seiko Sportsman 7.
Het getal laat het al raden, een uurwerkje met 7 jewels. Het horloge is nog een best goede staat, zowel kast als uurwerk. Gemaakt in 1962 met een mooie stalen kast.
Maar met dit uurwerkje is er toch iets vreemds aan de hand, en dat heeft te maken met de balansbrug. Die wijkt nogal af van alles wat ik op internet over dit uurwerkje kan vinden. Want de balansbrug heeft grote overeenkomsten met die van de Seiko Champion en de Seiko Liner. Maar het is wel degelijk een Seikosha 436, dat er ook in moet zitten…
Maar met afstand het luidste horloge, wat ik ooit van Seiko heb mogen meemaken. Het tikt als een oude wekker… Net een penanker.
Lijkt wel een Rus! ![]()
Maar toch onmiskenbaar een Seiko. Dat merk je aan alles. Alleen zie je deze 7 steens uurwerkjes niet zo veel…
Vandaag de ontbrekende onderdelen voor mijn Movado automatic 431 binnengekregen.
Want dit horloge had de nachtmerrie van alle horlogemakers: Secondenlijm in het uurwerk…
Dit alles om een defecte tap van het anker te “repareren”. Knutselsmurf was erg creatief, maar helaas werkte het niet… Met als gevolg ook nog een defect ankerrad. Middels een donoruurwerkje vervangende onderdelen gekregen was goedkoper dan losse onderdelen…), en nu loopt het weer als een trein.
Daarna de kast en het glaasje nog wat gepoetst en een bandje eraan. Dat laatste ga ik nog een keer vervangen, maar ik had niets anders meer liggen.
Oef ja secondelijm in het uurwerk heb ik ook al een aantal keer aangetroffen… dat zijn meestal de projecten waar veeeel verborgen problemen inzitten.
Mooi dat hij weer goed opgeknapt is!
Ja, één komt nooit alleen
Deze Seiko 5 6119-8230 uit 1969 heb ik weer helemaal opgeknapt. Het was een bonk roest, daar is nu nog maar weinig van te zien. Het kostte nog heel wat moeite om de kast open te krijgen, gelukkig zonder schade. Deze heeft gelukkig nog geen mineraal glas, maar een dikke plexiglazen glaasje, waar de krassen vrij gemakkelijk uit te polijsten waren. De pakkingen hebben hun werk wel heel goed gedaan, wat je niet zou verwachten met zoveel roest… Ze waren zelfs nog lekker zacht. En het uurwerkje had niet eens een spoor van vocht.
De kast zo goed als mogelijk roestvrij gemaakt en heel licht gepolijst, en daarna het uurwerkje een beurtje gegeven. Het liep zeer slecht en het zou me niets verwonderen, als dit de eerste keer is geweest, dat dit horloge onderhoud heeft gehad… Nu loopt het een stuk beter, echter de amplitude is nog wat aan de lage kant. Voor nu meer dan goed genoeg. Nu nog wat schakels voor de originele bracelet erbij zoeken, dan is het helemaal perfect…
En dan ziet het er nu zo uit:
Ik heb sterke vermoedens dat die in de 66 jaar nooit een beurtje heeft gehad…
Uitdaging was de indici ring die in de spanring valt en dus goed uitgelijnd moet worden.
Kast wat aandacht gegeven en uurwerk een beurtje.
Dat is weer fijn!