Hoed af ![]()
Dit is een samenraapsel van wat ik nog had liggen. Goed gelukt, het kastje past precies. FHF kaliber 70, dacht ik…
Een Bassenhorloge dus…
Goed gelukt, want als je het me niet gezegd had, dan zou ik het niet geweten hebben.
Gefeliciteerd, Bas - blijft voor mij altijd wonderbaarlijk hoe lastig zo’n match is te vinden… Zoek zelf nog een Omega kast voor een 751, de originele gouden kast moest iemand geld opleveren…
Helpt natuurlijk ook niet dat ik geen online verzamelaar ben ![]()
Ja Frankenstein werd Bassenstein…![]()
Daar kan ik je - denk ik- niet mee helpen. Dat is doorgaans te chique voor mij…
Deze is speciaal extra ‘dustproof’ . Vandaar de naam
’ Sahara’.
Eta 1080. Bandje en glaasje. Easy Fix…
Mooi uurwerk. Klassiekertje. *Borel, ook wel interessant.
Nieuw glaasje was geen overbodige luxe.
GP kast?
Zwart leren bandje er op, staat goed.
Een mooie sportieve dresser.
Komt goed uit want je had toch nog geen horloge?

Prachtig. Weer een mooi horloge van de ondergang gered. Mooie BOR band ook.
Heel cool ![]()
… wou altijd al een dikke Plymouth hebben alleen toen ik hem uit de smurrie haalde zag het er niet goed uit… m’n stoute schoenen aangetrokken dan maar ![]()
… beetje properder gemaakt
Tenor dorly waar de balans geen tekenen van leven vertoont…veer ontspannen enz…
Opnieuw monteren die handel
Terug werkend spring uurwerk behalve de datum werkt nog niet …dat is voorlopig nog niet aan mij besteed ![]()
Glaasje wat gepolierd voorlopig bandje en testen
Leuke klus!
Zooooo! Dapper bezig Pierre ![]()
Nee hoor ![]()
Was in slechte staat. Heeft een Raketa 2609HA in zich. Balansveer lag redelijk in de kreukels, dagen bezig geweest deze weer zo te plooien dat ze weer vrolijk rondtolt boven de 235gr.
Beat error wordt niet beter dan 2.0. Heb er vrede mee.
Tot leven gewekt? Nee, dat niet, want het liep nog. Maar het liep niet goed, en de kast had behoorlijk wat werk…
Deze Seiko Cronos J13046 waterproof is afgelopen week uit Japan gekomen. Op het eerste gezicht zag het er niet heel slecht uit, maar toen je eens nader ging kijken, was er toch wel wat loos. De kast zat vol met roest, het glaasje was slecht, en het uurwerk liep wel, maar belabberd. En dan ga je in het horloge kijken, althans dat was het plan. Roest had de caseback geblokkeerd. Maar gelukkig toch zonder schade los weten te krijgen. En dan was al snel duidelijk, waarom het uurwerk zo belabberd liep. Het uurwerkje had wel onderhoud gehad, maar wel met overmatig oliegebruik. En dan bleek, dat de tiretteveer gebroken was, maar gelukkig heb ik er daar een heel aantal van liggen. Verder was er niet veel meer nodig dan een goede schoonmaakbeurt, en loopt het nu met een amplitude van 249° (Wijzerplaat onder), 261° (verticaal), 277° (wijzerplaat boven).
De kast heb ik met lichte middelen aangepakt en een NOS glaasje gemonteerd. Ik heb nagenoeg alle roest kunnen verwijderen.
Zo zag het eruit:
En nu ziet het er zo uit:
En om de pols:
Wow!
Niet veel meer gebruikt dan een oude schroevendraaier om de ergste roest te verwijderen, wel met veel zorg om geen krassen te maken, en een pennenhoutje, en wat metaalpoets… Je bent dan wel even bezig, maar het resultaat mag er wel zijn…
De bevel heb ik wat meer bewerkt, met enkele buffingsticks. Eerst met korrel 400, dan met 1000, 2000 en 3000. Ik geef de bevel altijd wat meer aandacht, die bepaald mede het gezicht van het horloge, nog veel meer dan de kast. Meestal lukt het dan om kleine krasjes weg te werken, zonder de vorm van de bezel te verwoesten.
Ik laat wel altijd wat krasjes zitten voor de authenticiteit. Een horloge mag gerust nog wat verhalen tonen…
Heb zelf toen alle hoop werd opgegeven wel eens de plak roest van een Seiko Bullhead rotor weggepeuterd. Plots ging de ouwe lopen, en dat doet die na zo’n 20 jaar nog altijd…
Seiko rocks!!!![]()