Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Wat is dat?

NOS - Near Original State
Dus een ongebruikt glaasje…

1 like

Ik begrijp het niet helemaal. Ongebruikt bij zo een oud horloge?

Het glaasje is vervangen door een nog volledig nieuw glaasje. Het is dan wel al 60 jaar oud…

New old Stock toch?

4 likes

Kan allebei.

Nee

Vandaag heb ik deze Seikomatic Silverwave weer tot leven mogen wekken. Dat had nogal wat in zich:
Nieuw glaasje, nieuwe kroon, nieuwe stem, veer voor de interne bevel, andere veerton en een andere balans. Maar nu loopt weer alles, zoals het hoort en werkt weer alles zoals het hoort. De kast ook een beetje netjes gemaakt.
De onderdelen voor dit horloge zijn lastig te vinden, vooral de stem en de kroon beginnen schaars te worden. Ik was gelukkig genoeg om de passende veer voor deze stem te vinden, want die ontbrak. Gelukkig was het tandwieltje om de interne bevel te bewegen, nog wel aanwezig. Want die zijn pas echt moeilijk te vinden. En voor het uurwerk had ik gelukkig genoeg onderdelen liggen, want de veerton had best wel wat speling, en tussen de onderdelen lag nog een goede. Zo ook de balans.

Ach ja, na zestig jaar dienst mag er best wel eens wat versleten zijn…
Geen foto’s gemaakt van de herstelling, maar wel van het eindresultaat. Ik heb inmiddels al heel wat Seiko cal. 603 gedaan, dus voor mij is dat wat minder interessant nog om foto’s van te maken…

20 likes

Schitterend horloge en mooi eindresultaat :ok_hand:

1 like

New old stock, dacht ik altijd

Edit antwoord van @Plees gemist

2 likes

Wat een fantastisch robuust ogend horloge. Netjes gedaan.
Geinig om te zien dat de kastdeksel sluiting gelijk is zoals Boctok het nog steeds toepast.
Bewezen concept!

1 like

heeft mijn Elektronika5 ook (net weer even de twee batterijen vervangen), de ring draai ik open met een verbogen pincet :nerd_face:

3 likes

De laatste van de reeks Seiko Chronos Waterproof.

Zo kwam hij hier binnen, de kast best wel wat geleefd, glaasje gescheurd.

Dus met veel liefde en geduld de kast aangepakt, het uurwerkje een beurtje gegeven, een nieuw glaasje, en dan ziet het er ineens een heel stuk beter uit…

Nu een setje van drie stuks…

20 likes

Mooie set Patrick. Wanneer is de opening van je Seiko museum? :wink:
Je hebt een pracht verzameling en zeer regelmatig post je allerlei info over je horloges. Ga je die info ooit eens vastleggen in een website oid?

7 likes

Afgelopen week gewerkt aan een oude Richard met AS1302 bumper automaat.

Uurwerk miste een schroefje en had wat verdachte veertjes uit de categorie “het werkt… dus wat zeur je…” schroefje had ik een passende voor en over de veertjes heb ik maar niet gezeurd.

Uurwerk was verder geen extra uitdaging. Alleen een scheeftik eruit moeten halen.

Kast ook maar aangepakt en beplaat met Palladium.

Had bandje alleen erin gezet met pushpins zonder schouders… dus een wissel met de bandjes zal wat meer werk in aarde hebben dan normaal….

23 likes

:thinking: :face_with_peeking_eye: Mooi eindresultaat :ok_hand:

2 likes

Heel mooi geworden!!

2 likes

Van de week deze klaargemaakt, maar had nog geen foto’s gepost:

Gekocht als niet lopend en geen foto van het uurwerk.

11,5’’’ ETA uurwerkje welke een 930 bleek te zijn, heeft een soort van prehistorische schokbeveiliging erin:

De olie was zo enorm ingedroogd dat de hele radertrein gewoon aan de brug bleef zitten toen ik hem losnam :joy:

Alleen de opwindveer was ver heen voor de rest niets geks.

Dus nieuwe veer erin, de spiraal wat moeten corrigeren, scheeftik eruit en een nieuw glas erop, leuk horloge :+1:

31 likes

Mooi oudje! Leuk dat je die gered hebt!
En weer een oud en onbekend uurwerk gedocumenteerd.

5 likes

Vers van de Rikketik. Gered uit de door mij zeer gewaardeerde ’ tientjesbak’ van Marnix( @ magni80)
De kast is zwaar aangevreten door wat Lex ’ de tandjes des tijds’ noemt. ( Stevig de tanden in gezet!)
Het is Zamak, toen een noviteit maar nu toch beoordeeld als inferieur. De punten van de lugs zijn zelfs gesoldeerd…
Maar het is wel een pointerdate!(Venus 70)

En nu

De datum cijfers zijn slecht leesbaar.
Maar hij leeft!

23 likes