Dit heeft bijna iets poëtisch.
Iemand heeft zich ooit de tijd en moeite genomen om die kast poten te solderen in plaats van af te schrijven.
Vervolgens wordt die, meerdere decenia na de laatste service, nogmaals gered uit een tientjes bak en wederom terug opgeknapt.
Deze eiger met caliber AS 1130. Liep niet en gekocht als restauratieprojectje.
Niet echt veel aan moeten doen buiten grondig reinigen en smeren.De plaat zachtjes gereinigd met een wattenstaafje ne zeep van moeder natuur (speeksel) Nieuw glaasje geperst en gaan met die banaan.
Hiervoor doen we het. Weer eentje die gered is.
Voor
Vandaag kwam een lotje van 4 oude Seiko horloges binnen, waar @basvg me voor getipt had. Helaas waren er 3 die waarschijnlijk niet te repareren waren (eentje zelfs met een gebroken brug ), de 4e was ook defect, maar met onderdelen uit één van de andere horloges was het weer te maken.
Het had verder niet veel meer nodig dan een goede schoonmaakbeurt. De balans had nog wel wat werk, de spiraal was niet helemaal recht, maar die heb ik weer goed gekregen. Helaas heeft de wijzerplaat wel flink wat patina, maar het had erger kunnen zijn. De kast is van RVS, niet vanzelfsprekend voor deze horloges. Het is een Seiko type 1740 uit 1954. In die tijd werden de horloges nog anders genummerd bij Seiko…
Vervolg Venus:
Ik heb bedacht dat ik nog een Venus heb, ook van de Rikketik. Lex wees me daarop bij een vorige editie.
Die heeft een betere kast, maar is minder bijzonder dan de pointerdate…
Dus:
Bij het kroonwiel is een stuk afgebroken.
Ik denk, dat ze gewoon lomp gedacht hebben: Het is rechtse draad, en het zit goed vast… Normaal breekt dan de schroef, maar in dit geval de brug? Hoe dan ook, de brug is schrot.
Deze Capitan is van Richard Vogt. Een hele lijst met merken heeft die op zijn naam staan.
Ik heb deze’ gered’ door simpelweg gaatjes te boren in de lug aan 1 zijde. Zamak kast en de vaste lug was afgebroken. Dan maar een pushpin…
Deze wat zeldzamere Seiko Champion FlyingFish is maar korte tijd gemaakt, en is daarom een echt verzamelaarshorloge geworden. Er is nog een variant van, die een spectaculaire wijzerplaat heeft, maar die is me wat te gortig duur… Ik doe het wel met deze.
De Seiko Champion FlyingFish werd ingezet als sporthorloge (wellicht als niche voor te vissen?) met een waterdichtheid van 30 meter in 1961-1962. En deze is waarschijnlijk precies daarvoor gebruikt, gezien de hoeveelheid roest er op de kast van het horloge te vinden was.
Het horloge liep, maar zwakjes. Ik had eerst zorgen, dat er in het uurwerk roestschade aanwezig zou zijn, maar die angst was ongegrond, hoewel er op de platine wel oxidatie te vinden is. De waterdichtheid van dit horloge was dus wel redelijk oké. Ik heb enkele uren besteed om de kast roestvrij te krijgen. Dat is niet helemaal gelukt, maar wel vrij goed. Nu is het weer een toonbaar horloge, dat gewoon gedragen kan worden. Het uurwerkje heeft ook een beurtje gehad, kan er nu weer een tijdje tegen aan.
De gravure op de deksel is wel erg leuk en uniek voor dit horloge, dit is op geen enkel ander horloge van Seiko te vinden. De afbeelding is van een vliegende vis.