Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Vandaag deze Tidana !
Hij zat in een lotje van 5 en zou dus lopend zijn. Niet dus.
Gelukkig na een badje en wat nieuwe olie en wat gefriemel aan de balansveer loopt hij weer zijn rondjes.
De ampiltude is nog best ok voor zo’n oude blauwe niet S veer.
Wat poetsen van het glaasje en wat oppoetsen het nieuwe polijstmachientje dat ik kreeg voor m’n verjaardag doet wonderen
De BE was eerst 3.7 na correctie 2.0 na weer wat bijstellen 5.7 om te gisteren te eindigen op 1.1. Voldoende dacht ik @basvg indachtig. Deze ochtend toch maar weer de moed bijeengeraapt en geprobeerd toch nog wat beter te krijgen. Dit is het resultaat.
Dial up

Dial

down

Voor het cleanen

Nu om de pols

23 likes

Gaaf, mooie redding weer :+1:t2:

2 likes

Erg mooie Zweed.
Fraai opgeknapt. Goed afgeregeld.
Tidana leverde best interessante horloges. Welk uurwerk zit er in?

6 likes

Een AS 1187

2 likes

Vandaag aan deze twee horloges gewerkt. Beide liepen niet meer en bij beide was de veer maximaal opgewonden. De uurwerken waren enorm vervuild…… ankers zaten aan de brug vastgeplakt evenals de veertonnen.

De Prisma een nieuw glas, de Pronto kon ik het glaasje van polijsten.

Prisma met een AS 1950/51 uurwerk.

De Pronto met een FHF 96ST uurwerk

Beide lopen weer super strak :sunglasses:

16 likes

Mooi werk geleverd :+1:

2 likes

Dit gave braun horloge in de kringloop gevonden, helaas het uurwerk overleden.

Nieuw uurwerkje besteld en vandaag er in gezet! Vind het echt een top design. En quartz zijnde loopt hij natuurlijk prima.

15 likes

Eerste ( Van hopelijk veel) wristshot!

12 likes

Ik heb een nieuw radje voor jouw 1187 gevonden. Dan heb jij ook weer zo eentje. Maar met een rode secondenwijzer!

2 likes

Top Bas. Als het om onderdelen gaat, ben jij de Grote Speurneus! Heel benieuwd naar het werkende resultaat!
afbeelding

2 likes

Hier dan ook maar een paar wristshots en een groet van zijn broertje. Ref. 4-789, ca. 1989.
Wat meer afgedragen dan het gave exemplaar van @Lunarwatches, maar toch nog geen kandidaat voor de kliko. Al jaren in de collectie. Niet speciaal naar gezocht, maar hij zat in een lotje ‘junk’. Ik verzamel eigenlijk geen ‘moderne’ en/of design horloges, maar deze is zo iconisch dat ie mocht blijven. Een beetje oppoetsen en een nieuw batterijtje deed wonderen. Het (originele!) rubber bandje staat 'm ook nog heel goed.

Tot mijn plezier vond ik pas geleden ook nog een iets recenter uitgebracht exemplaar (Ref. 3-802, ca 1994) op de laatste Rikketik beurs. In vrijwel nieuwstaat. Uitgevoerd zonder zwart rubber randje en met een zwart leren bandje en een datum op 3 uur. Let op het identieke cijferfont van de datum en de urenmarkers. Grapje van de ontwerper: een rood pijtje, zodat je je niet vergist als het toevallig de 3de van de maand is… Deze uitgave vind je normaal alleen met een witte wijzerplaat en zwarte wijzers, maar er schijnt een zeer kleine hoeveelheid met een zwarte plaat vervaardigd te zijn. Het ding is dus zeldzaam. Leuk om er bij te hebben toch?
Al met al vond ik het leuk om die hier dan ook maar te laten zien.

15 likes

Wat gaaf! Dat rubbere bandje staat hem erg goed inderdaad, bij mij zat er een lederen bandje op die echt uit elkaar viel. Gelukkig de buckle wel kunnen redden.

Die date variant is ook erg leuk!

1 like

Ondanks dat ik de industriële ontwerpen van Dieter Rams enorm kan waarderen, heb ik doorgaans minder met horloges in zijn stijl (of van zijn hand), of Bauhaus horloges. Maar deze vind ik geniaal, mede door de pijl bij de datum. Erg gaaf, deze had je niet mogen laten liggen. Hierdoor vind ik die erboven ook cool.

3 likes

Dat heb ik dan ook niet gedaan. Voor alle duidelijkheid: Natuurlijk heb ik die niet laten liggen. Toch was het een beetje een mazzeltje, in combinatie met een dikke pech. De meneer op de R’tik waar ik die Braun vond had namelijk een Mondaine liggen, waar ik op viel. De ‘Stationsklok’. Veel horlogeliefhebbers kijken er een beetje op neer omdat men het een beetje een toeristenhorloge vindt, maar net als de Braun horloges van Dieter Rams is het ontwerp van de SBB/CFF/FFS klok van de Zwitserse spoorwegen, bedacht door SBB ingenieur Hans Hilfiker, een iconisch en beroemd ontwerp. Hij ontwierp de stationsklok al in 1944, maar pas in 1953 voegde hij de typerende rode secondenwijzer met het rode balletje toe. Er wordt gezegd dat dit geïnspireerd was door het bekende spiegelei van de stationschef. Ik heb het altijd een prachtig ontwerp gevonden, ook als grote stationsklok. Toen later de Zwitserse horlogefabrikant Mondaine het ontwerp in pols (en zak-) horloges ging toepassen heb ik er altijd al een willen hebben, maar het is er nooit van gekomen om er een aan te schaffen. De aanvankelijk mechanische exemplaren waren ver boven mijn budget en ik was toen nog geen horlogeverzamelaar. De quartz versies kwamen veel later. Ik heb er toen wel een gekocht voor Mw. Lexaf en die draagt ze na 30 jaar nog steeds vrijwel dagelijks. Enige onderhoud: een maal per 3 jaar een nieuwe batterij.

Terug naar de Rikketik…
Er lag dus een mooie Mondaine in de klassieke standaard uitvoering, zonder datum en niet te groot (36 mm), precies wat ik wilde. En hij kostte een prikkie. Gekocht dus dat ding. Er lag ook de hierboven getoonde Braun. Ook voor een prikkie. Die kon/mocht ik inderdaad ook niet laten liggen. De Braun is in vrijwel nieuwstaat en loopt als een trein. Een nieuwe batterij was niet eens nodig, die zat er al in. De Mondaine liep niet want, zei de meneer, daar moet alleen nog even een batterijtje in. Ook de Mondaine was om te zien in vrijwel nieuwstaat, dus dat geloofde ik onmiddellijk.
Daar zat dus de pech: het ding bleek zo dood als een pier! Er zat een volledig uitgelopen (Renata! #@$*%) batterij in en het uurwerk was reddeloos verloren. Het is een op zich simpel Ronda quartz werkje, dus dat vind ik nog wel een keer. Kwestie van geduldig dat horloge in de projectenbak laten liggen tot zich iets aandient.
Maar gelukkig had ik dus ook die mooie Braun en die was de prijs van beide horloge al dik waard. Om het verhaal te completeren hier dan nog wel een foto van de dooie Mondaine. Net als de Braun een iconisch ding, vind ik. Een beetje off topic verhaal, het gaat in dit draadje om ‘weer levend gemaakte’- en niet om dooie horloges, maar ik heb er goede hoop op dat deze Mondaine ooit zijn spiegeleitje weer rondjes gaat laten draaien.
Pictures… or it did not happen…

De kleine Quartz Mondaine van Mw. Lexaf die al 30 jaar zijn rondjes draait.

De dooie Mondaine die ik, als ik een nieuw uurwerkje kan vinden, ooit nog weer eens tot leven hoop te brengen.

12 likes

Ter aanvulling op het verhaal van de Zwitserse stationsklok hier nog wat plaatjes van het grote origineel, door mij een paar jaar geleden gefotografeerd op Zürich HauptBahnhof.

afbeelding
Die ouderwetse zijn ook best leuk.

15 likes

Mee eens, want hoewel anders dan de (vroege) audio designs toch op zijn minst eigenzinnig - net als de wekkertjes. Latere audio neigt meer naar deze karakteristieke stijl vind ik, bijvoorbeeld een platenspeler die ik nog ergens op zolder heb :nerd_face:

Overigens mis ik bij deze kunststof horlogelijn toch wel een wekker die dan mooi zou aansluiten bij de ‘echte’ wekkers. Of heb ik die altijd over het hoofd gezien @basvg ?!?

3 likes

Jammer Lex, zelf heb ik er ook eentje die niet rond kan komen - maar dan 'n oud automaatje :yum:.
Heb je het al eens met zo’n batterijtjester geprobeerd op gang te helpen? Wil nog wel eens lukken, en ook op HF zag ik al wederopstandingen gemeld bij onwillige Quartz horloges :+1:t2:

2 likes

Nee, zo’n quartz testertje heb ik niet. Misschien zinnig om eens aan te schaffen. Ome Ali heeft een uitgebreid aanbod van die dingen. Dat gaat bij deze Mondaine overigens niet meer helpen, vrees ik. De contactjes voor de batterij zijn afgebroken. Ze waren geheel doorgerot en braken meteen toen ik ze wilde schoonmaken. Je kunt niet alles hebben… Die Ronda uurwerkjes zijn niet zo duur geloof ik. Ik moet gewoon even uitzoeken wat er in past.

1 like

Nee dat heb je goed gezien. Sinds het quartz tijdperk worden er geen mechanische wekkers meer gemaakt.( Uitzonderingen daargelaten) Dus zijn er ook nooit ’ design- wekkers ’ op de markt gekomen.

2 likes

Maar bijv. Seiko heeft nog wel een tijdje quartz opvolgers van hun beroemde mechanische Bell-Matic gemaakt - niet erg lang maar wel zonder het neurotische Casio gepiep van de hedendaagse generatie.
Zoiets had ik ipv die lelijke ana-digi dus graag bij Braun gezien, ze hebben wel meer excentrieke horloges geleverd uiteindelijk :upside_down_face:

1 like