Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Is een ‘erfstuk’ waar niemand in de familie waarde aan hecht. Schuur it is.

1 like

Het uurwerkje lijkt me een FE 233-60 dus als je een vervangende kast zoekt zou dit niet super moeilijk hoeven zijn.

2 likes

Een Lorsa 238A, misschien ?

4 likes

Aan de stenen en schroeven te zien is het inderdaad eerder de lorsa.

Lorsa 238A

FE 233-60

5 likes

Scherp!

1 like

Klopt :sob: laatst stond @scudo naast me en liet ik trots mijn resultaat van men AS1130 zien en toen begon die ook al… die kan op de stapel van de prellers… :thinking:

Wat je ziet als die net prelt is dat die versnelt qua rate. Ik heb de audio opgenomen en zelf er naar gekeken en dit klopt ook echt. De rate gaat omhoog en dat gebeurd maar heel even. Dit heb ik ooit in het topic van @Macx helemaal uitgelegd toen. :joy:

Hier een voorbeeldje van het regelbeeld waarbij het uurwerk echt af en toe doet prellen. :sweat_smile:

7 likes

De laatste van de drie en tevens de laatste voor die jaar.

Een Onsa met een Felsa 465 uurwerk.

Zo kwam hij binnen. Aardige patina op de wijzerplaat. Heb dit eens eerder gezien en had toen ook te maken met dat het uurwerk enorm vervuild was. Zat ook vol met olie. De veerton van deze dreef ook aardig op de platine en was ook behoorlijk gevuld :see_no_evil: Ik heb het idee dat dat dan verdampt en neerslaat op de wijzerplaat. Er zit een groenige waas overheen en ook de binnenzijde van het glas was wazig van de vuiligheid.

Er is eerder onderhoud aan dit horloge gepleegd.

Helaas ook wat roestaanslag rondom de wijzers.

Gisteravond alles uitelkaar gehaald en door de schoonmaak getrokken. Vanmorgen weer gemonteerd en afgesteld.

Plaatje voordat de deksel dicht ging.

En nu een paar dagen controleren of hij correct blijft lopen. De Melor van gisteren moet een klein tikje sneller (verliest een klein beetje)

De kast is in de ultrasoon geweest en het glaasje in overleg met de eigenaar alleen gepolijst. Er zit een klein beetje craquelé in, maar niet zo erg als bij de Melor van gisteren. Het zit aan de buitenste rand en niet in het zicht. Past wellicht een beetje bij het horloge.

12 likes

Vandaag deze Seiko Sportsmatic Silverwave 697990 uit 1964 onder handen gehad. Het liep niet, slechts een paar slagen, dus er kon niet erg veel met het uurwerkje zijn. Dat was ook niet, maar het was gewoon goed smerig.
In totaal toch nog wel wat werk aan gehad, vanwege binnenste bezel. Die was helemaal vaal geworden, en miste de lumepip. Met wat hulpmiddeltjes heb ik de plastic bezel weer mooi diep zwart gekregen en tevens weer wat lume aangebracht.
Het uurwerkje is een Seikosha 2451 (die is later om benoemd naar de Seiko 6601). Dit horloge is van december 1964, toen het de plaats van de Seikomatic Silverwave innam.
De wijzerplaat is wel wat verkleurd, maar het staat het horloge wel. Nu nog wachten op het juiste glaasje, dan is het helemaal perfect…

13 likes

Wat heb je gedaan Patrick?

2 likes

Het polijstmiddel, waarmee ik mijn kasten oppoets en mijn glaasjes polijst, werkte ook prima voor het verweerde plastic. Samen met een wat-tip was het al snel weer mooi diep zwart.

4 likes

Vandaag heb ik een Durowe 7425 weer springlevend gemaakt.
De tandwielen hebben wel een rare kleur die ik er ook niet af kreeg, maar voor de functionaliteit maakt dat niets uit. Dit uurwerk blijkt een lift hoek van 56° te hebben.

17 likes

Grappig effect toch; lekker laten zitten :wink: :grin:
Ik ben het ook wel eens tegengekomen, soort van oxidatie, gaat er inderdaad niet af in de schoonmaakmachine.

2 likes

Lijkt wel op hitte verkleuring :thinking:

2 likes

Daar lijkt het wel wat op inderdaad maar dan zou het denk ik nooit zo lokaal zijn, je kunt niet alleen een randje van een tandwiel heet stoken.
Misschien heeft het te maken met bepaalde schoonmaakmiddelen die in het verleden bij service gebruikt zijn of iets dergelijks :thinking:

2 likes

Het lijkt me eerder het resultaat van galvanisatie in niet optimale omstandigheden. Dan kun je vlekken krijgen. En vaak zijn de tandwielen gegalvaniseerd (lees: verguld).

3 likes

Ik denk dat hier sprake is van zgn ‘geel galvaniseren’, waarbij soms/vaak iriserende blauwe kleuren ontstaan.
Met name in de electronica industrie worden vaak geel gegalvaniseerde schroeven, moeren en andere bevestigingsmaterialen gebruikt. Je ziet dit met name in producten die vervaardigd worden in Japan. Daarom worden deze geelkleurige onderdeeltjes wel ‘Japans goud’ genoemd.

Lees in de link hieronder verder.

https://www.duroc.be/?page_id=355

Geel Verzinken Cr3+

Geel Cr3+/Cr6+ verzinken is een oppervlaktebehandeling waarbij zink elektrolytisch wordt aangebracht op het oppervlak om het product te verfraaien (decoratieve deklaag) en een zekere corrosiebestendigheid te geven. Door na het verzinken de zinklaag te passiveren wordt het oppervlak minder snel vatbaar voor oxidatie. Deze passivatielaag is beschikbaar in verschillende uitvoeringen, te weten blauw, dickschicht blauw, geel, zwart en zinktop.

LIST EN BEDROG

Het zes-waardig geel verzinken (Cr6+), wat toxisch is, staat algemeen bekent om de goede corrosiebestendigheid (168h SST). Dit is vele malen meer dan het standaard blauw of wit verzinken wat slechts 48h SST meegaat. Echter doordat het gebruik van Cr6+ aan banden wordt gelegd in 2016 en automobiel al jaren geen gebruik meer maakt van deze giftige passivatie zijn veel eindgebruikers ervan overtuigd dat het geel beter is dan het blauw. Daarom is er een Cr6±vrije passivatie ontwikkeld. Deze heeft nog steeds een gele uitstraling echter niet zo’n diepe iriserende gele kleur.

Echter is de corrosiebestendigheid van een Cr3+ gele passivatie vele malen slechter dan de Cr6+ variant, er wordt slechts 48-72h SST behaald. Maar wat is nu die Cr3+ gebaseerde gele passivatie?

KLEURSTOF TOEVOEGING

Door aan een Cr3+ passivatie een zeer sterk geel pigment toe te voegen. Wordt tijdens het passiveren van de verzinkte stukken de gele kleurstof mee ingebouwd in de chromaatlaag. Feitelijk is het gewoon een blauw/witte verzinking waar kleurstof aan wordt toegevoegd.

Cr3+ geel verzinken is dus GEEN alternatief voor de standaard zes-waardig chroom variant. Het enige wat wordt bereikt is een blauw/wit verzinking met een gele kleur.

OPLOSSING

Wanneer er gekozen moet worden voor een alternatief voor het geel Cr6+ verzinken (168h SST) kan er beter worden gekozen voor ZINKTOP® verzinken (240h SST). De vele malen hogere corrosiebestendigheid door de aanwezigheid van silicaatnanopartikelen en op basis van Cr3+ dus niet giftig.

7 likes

Volle bak olie!!

De prijs die ik had gewonnen bleek goed voor de verwarming: stookolie in het hele uurwerk!
Genoeg om een avondje de kachel te laten branden :crazy_face:
Waarom? Een drupje olie kan natuurlijk wel eens wat effect hebben, maar een bad vol laat alles, ook de balans spiraal vastplakken.

Ik heb alles moeten vóórwassen, want mijn dure Elma vloeistof moet nog langer mee!
De spiraal was in de frut. Verder geen problemen, ik had pas geleden eenzelfde Eta gedaan.
Het eindresultaat mag er wezen, vind ik.
Helaas een gewone kroon, geen gesigneerde.

37 likes

Netjes, en een hele mooie Pontiac!

2 likes

Dankjewel. Heeft niet veel gekost, want was defect…:grin:

2 likes

Zo, dan heb je eer van je werk.
En geen gecorrodeerde onderdelen :crazy_face:

Een echte Prize Winner

2 likes