Proficiat
Alledrie weer erg mooi Saar. Die met de groene wijzerplaat heeft dan wel mijn voorkeur. Waar blauw jouw favoriete kleur is, is groen die van mij. Niettemin heb ik momenteel helemaal geen horloges met een groene wijzerplaat. De laatste heb ik weggegeven aan een vriend.
Had gisteren iemand die twee horloges bij mij kocht en had gevraagde of ik drie van zijn eigen horloges een service/opknapbeurt wilde geven. Zijn leuke oude mechanische horloges. Vandaag de eerste alvast gedaan. Nu de controle doen of hij goed blijft lopen.
Is een Rombis met een Förster 212 uurwerk. Daar heb ik toch wel serieus werk van gehad. Uurwerk zitten aardig wat veertjes in.
Voor
Aparte van deze en had ikzelf nog nooit gezien is dat het glas van binnenuit moet worden gemonteerd. Zit ook een kunststof tube aan voor de stem/opwindstift.
Aan het uurwerk zat ook aardig wat verf (zelf aan de binnenzijde van de kast). Het meeste eraf weten te krijgen met de ultrasoon. Glaasje gepolijst. Zit een heel klein micro scheurtje, maar zie dit soort glaasjes maar te vinden.
Uurwerk was op de beat error mooi in te regelen. Ach voor zo’n oud beestje mag het ook wel.
Nog een kiekje binnenin voordat de deksel dicht ging.
Klaar.
Nieuw bandje erop op verzoek van de eigenaar. Nu even aan de pols.
Goed werk
Mooi horloge. Is de wijzerwrijving nog in orde ?
Dat is een zwak punt van deze uurwerken.
Tot nu toe loopt hij prima. Maar ik hou hem in de gaten. Bedankt voor de tip.
Mijn geliefde blauwe worldmaster is ook weer “alive and ticking”
Een snelle fix, had te maken met iets dat Atlantic een “unbreakable mainspring” noemt .
Knap gedaan weer Arie. Heel bijzonder , nog nooit gezien zo’n glaasje. Redelijk exotisch uurwerk ook wel.
Top resultaat!
Vanmiddag/Vanavond de tweede uit een serie van drie oude horloge geserviced.
Een Melos met een Brac 2003 penanker uurwerk. Toch wel redelijk wat steentjes voor een penanker.
Ik kan het qua bouwjaar niet plaatsen, maar gezien het radium en onderstaande site 1957? Klopt dat?
Zo kwam hij binnen. De geigenteller sloeg wel uit naar 3,6 … mmmm … maar had hem al aangenomen. In het vervolg beter op letten. Liever niet.
Uurwerk heeft behoorlijk veel interne slijtage. Overal sporen en het was zo vuil en vet dat ik mijn vingercondoompjes nu wel na 1x kan wegkiepen. Zo zwart als roet.
Eerst maar een voor schoonmaak gedaan, pas daarna in de Elma gedaan. Goede keuze geweest en kwam er weer fris uit.
Spul in elkaar gezet en olie gegeven. Had nog twee uitdaging te pakken.
- Was niet in te regelen qua snelheid
- Wijzerplaat naar boven was een acute stilstand
De eerste was nog ff wat werk. Bleek dat de buitenste winding van het spiraal niet door de regelsleutel liep. Tja, dan snap ik het wel. Maar toen bleek er een voorganger de sleutel te hebben “gesloopt”. De gleuf om een schroevendraaier in te zetten was compleet uitgelubberd en leek vast te zitten. Heb uiteindelijk de pin van de regelsleutel iets naar binnen verbogen om het spiraal er tussen te leggen. Daarna de pin weer terug gebogen. Niet the way to go in mijn optiek, maar je moet toch wat.
De tweede bleek uiteindelijk “een fout van mijzelf”. Ik meende bij het afpakken van de deksteen te hebben gezien dat de bolle kant boven zat. Zo heb ik hem dus teruggeplaatst. Maar bij de wijzerplaat boven liep de balans aan … rammel rammel tik tik … wist met geen raad. Dus na lang denken dacht ik: daar zoeken waar de sleutelaar is geweest. Zal toch niet … Ja dus. Deksteen omgedraaid en probleem opgelost. Aan de onderzijde van de platine zit geen deksteen, maar enkel zo’n plaatje met steentje geschroefd. Dus boven/onder verwisselen kan in die geval niet. Blijkbaar dus wel platte/bolle kant.
Goed, dan hebben we dit beeld en zeg ik : Dikke prima.
Glaasje zat helemaal vol met barstjes en heb ik vervangen voor een nieuwe.
Kast in de ultrasoon, en uurwerk erin.
Klaar
Knap gedaan! Erg hoge amplitude. Is de lift angle correct?
Inderdaad… 333°… prelt het niet?
58° klinkt inderdaad wat aan de hoge kant maar heel knap resultaat.
Ik moet je eerlijk bekennen … ik heb die 58 op moeten zoeken. Ik kom op meerdere sites die 58 tegen en heb ik aangehouden.
Prellen is toch het maximaal uitslaan van de balans naar links en rechts en dat hij tegen het anker aan gaat lopen klapperen? Althans, dat is wat ik uit de theorie haal.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat zou kunnen zien? Kun je dat op de timegrapher in het beeld zien? Zijn er andere vormen waaruit ik kan opmaken dat een horloge er last van heeft?
Ik heb die denk ik zelf nog nooit in het echt gezien of beleefd of ik ben me er niet van bewust geweest.
Wat ik uit de theorie begrijp zou prellen kunnen voorkomen als je er een te sterke veer in zet. Er zit een “oudere” vorm van veer in (zo’n ronde spiraal veer en niet een modernere S vormige veer).
Laat het me maar weten. Mag graag weer wat leren. Het beeld vind ik best netjes.
Ja, blijkbaar klopt dat - of de lijst van watchguy heeft een fout (en heel veel bronnen kopiëren daarvan).
Ja, jouw beeld is okee. Prellen geeft heel duidelijke uitschieters/gaten, @Akrid weet er ook alles van. Maar als het effectief een amplitude van 330 graden en meer doet, dan heb je heel, heel weinig speling
Je zou kunnen proberen een filmpje te maken met de gsm, in slow-motion stand. Kan je prima zien hoever het wiel door slaat. En weet je meteen of je griezelig goed werk hebt afgeleverd, of watchguy heeft een foutje (en dan heb je “gewoon” top werk afgeleverd ). Als je met een oude veer zo’n cijfers haalt zou ik toch ergens vermoeden dat die lift angle niet klopt.
Thanks @BorisK en @LVA . Heldere antwoorden. Is die handleiding van Witschi ook digitaal te verkrijgen? ie dat daar hele interessante informatie in staat.
Iemand nog een idee van het bouwjaar? Zit ik met die 1957 in de goede hoek?
Die manual staat hier:
Ik heb hier een 30 mm ‘plato’ met afgebroken kastoor, losse kroon en verdwenen glas.
Gangwerk liep, vandaar de krassen in de mooi geborstelde plaat.
Serge had er niet direct een oplossing voor. Leg ik ‘m terug de de schuur waar ie lag, of is voor zoiets nog hoop?
Tenzij het een erfstuk is zou hij bij mij de onderdelenbak in gaan.