Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Ik heb trouwens gisteravond nog even doorgepakt de Marti weer klaargemaakt, de veer is wel wat slap dus de amplitude kan beter…

Oranje bandje erop ter voorbereiding op Koningsdag :crown:

15 likes

Nou dat is toch een keurige amplitude?

3 likes

Ik zie liever rond de 300, maar ben bang dat dit geen blijvertje is, dus neem het voor lief :stuck_out_tongue_winking_eye:

Eerst maar eens lekker dragen en kijken hoe hij bevalt :ok_hand:

2 likes

En de andere cijfers wil je ook nog beter zeker?,:joy::rofl:

1 like

Hahaha nee die laat ik zo :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar mevrouw TKH vertelde me net al “ik vind hem wel leuk, je hebt veel lelijkere horloges” (doelend op mijn Longines Admiral Ultrasonic…) het zal in ieder geval een prima zomerhorloge zijn :sunglasses:

Dan zit je wel bijna aan de grens van wat goed is voor het uurwerk. Gevaar bij een zeer hoge amplitude is dat het gaat ‘prellen’.
Bij uurwerken:
Als de kracht van de veer te groot is en daardoor de balans tegen het anker slaat of de slinger tegen de kast slaat.
Of omdat het uurwerkje erg licht draait, dat geeft hetzelfde effect.
Komt soms voor na reparatie (te goed dus eigenlijk)…
Ik vond ook nog dit hier op het Forum van lang geleden. (ik wist niet dat je al zo lang actief was. Peter)

3 likes

Ja dat weet ik, maar voor mij gevoel lopen horloges zuiverder bij een hogere amplitude (Seiko daargelaten).

2 likes

Ok, prima, je weet wat je doet toch? En af en toe een beetje extra info op het forum kan geen kwaad.
Lekkah Bezagh…

1 like

Dit al eens geprobeerd?


image

Ik heb het na het lezen van het review gelijk besteld, kwam met een paar dagen binnen. Geprobeerd en… het werkt spectaculair! Aanrader. En het spul is voor zover ik heb begrepen ook nog eens ontwikkeld door een forumlid, hoe leuk is dat?

7 likes

Nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip :+1:t2:

1 like

Niks mis met die amplitude.
Oud uurwerk dat 250 of meer haalt vind ik helemaal prima.

1 like


Voor vanavond en dit weekend ligt deze Contex op de werkbank. Caliber nog onbekend, maar met mooi geblauwde wijzers.

De foto’s na en of het gelukt is, volgen…

Caliber is AS 1203

14 likes

Zo daar is wel wat eer aan te behalen! Veel succes :+1:

2 likes

Die gaat vanavond nog de ElmA in en assembleren morgen of zondag. Glaasje en ultrasone reiniging van de kast…

2 likes

Pff ik moet ook echt eens een schoonmaakmachine scoren…!! Zal veel tijd schelen :sweat_smile:

2 likes

Mooie! Ben benieuwd :hugs:

1 like

Succes wordt zeker een mooie :yum:

1 like

Wel een grappig horloge. Dr. Ranfft stelt dat AS 1203 omstreeks 1950 in productie was. Mikrolisk geeft weer, dat Contex een naam was van ERA Watch, gerelateerd aan Edox.

2 likes

Absoluut. En mits goeie produkten, ook beter dan je zelf kan doen zonder lange frustrerende uren manueel labeur. :smile:

1 like

Deze vandaag proefdraaien. Kijken of ze in het echt net zo blijft lopen als de timegrapher zegt

30 likes