Toon je “weer levend gemaakte” horloges

En anders shims bij de schroeven ala de Gruen die @Vintagewatchstuff laatst heeft opgeknapt ?

1 like

een net iets kortere spiraal die afbreekt vlak naast de pitonblok kan je inderdaad meestal oplossen door ze terug te bevestigen en de regelsleutel iets trager te zetten. Lukt dat niet dan ga je de balansband iets moeten verzwaren, als je dat doet zoals ik deed, met timingrondellen dan moet je er wel voor zorgen dat je de doosjes timing rondellen hebt die gesorteerd zijn op maat en gewicht want je moet 2 identieke rondellen steken. bergeon verkoopt hedentendagen enkele nog balansrondellen in zakjes waar de rondellen door mekaar zitten qua grootte en gewicht en die dienen enkel om zwaartepunten in de balansband op te lossen, daar kan je geen timing mee corrigeren omdat je bij die kleine dingen niet ziet en niet kan wegen of ze identiek zijn.

vergeet ook niet dat als je de spiraal opnieuw herbevestigt in een iets kortere versie om na te gaan of de kromming van de laatste winding nu nog ideaal is voor de regelsleutel. indien niet dien je dat ook nog even aan te passen na herbevestigen aan de pitonblok.

Succes met de herstelling. laat ff weten hoe het afgelopen is he :slight_smile:

5 likes

Next level dit.
Succes / sterkte!

Haha, jullie schatten mij wel hoog in!
Ik heb mezelf pas net een beetje servicen aangeleerd.
Alleen, als ik dan toch een nieuwe balans zou kopen, kan ik nog wel een poginkje wagen om de oude spiraal iets opgeschoven vast te zetten.
Maar dat is al heel ver buiten mijn comfortzone :roll_eyes:
Wegaan het zien!:grin:

4 likes

Wat moet het geweldig zijn om zelf zulke resultaten te boeken. Gezien mijn gebrekkige motoriek is dat mij niet gegeven. Die Franse 233-60 familie is wel bekend om haar betrouwbaarheid en nauwkeurigheid. Quasi-onverwoestbare werkpaarden. Overigens denk ik dat nummer 2 nog een Cupillard 233 is, gezien het ruitjespatroon. Dat is dus van voor de toetreding van Cupillard tot FE (France Ebauches) in 1965.

1 like

Helaas, Alphons, lijden wij beiden aan deze handicap. Gelukkig zijn er andere Forumleden die bij noodgevallen bereid zijn enige assistentie te verlenen.

Overigens… bij dat woord denk ik altijd: “ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden” …
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam is een Latijnse uitspraak waarmee de Romeinse politicus Cato Maior (234-149 v.Chr.) stelselmatig zijn toespraken in de Senaat zou hebben afgesloten
(Tot het ook gebeurde).
Voorts ben ik van mening dat jouw geweldige horologische kennis van allerlei details uit de horlogegeschiedenis een behoorlijke concurrentie is voor mijn ‘Sherlock’ reputatie. Waar haal je al die kennis vandaan! Ik heb je al eens de naam Watson aangeboden, maar dat doet je misschien geen recht. Echter, Sherlock had ook nog een broer, Mycroft. Dan gaan we @Jenneke misschien met de Nickname ‘Enola’ opsieren.

Kunnen we voortaan als het Horologisch Cocktail Trio op HF optreden…

Dat doet me dan vervolgens weer denken aan die andere beroemde detetive, De Cock, met cee oo cee ka…

.

Alles bij elkaar een beetje documentair tegenwicht t.o.v. die drie techneuten hier op HF, de 3 klusketiers. Om weer bij de horloges terug te keren.

7 likes

Juist, ik ben blijkbaar mijn titel van watson van de maand weer kwijt. :rofl:
Binnenkort ga ik wel daadwerkelijk verkleed als Sherlock een moordspel begeleiden… beetje te laat om de voor mij onbekende Enola te worden. :sweat_smile:

4 likes

Staat al wel FE gestempeld onder de balans.

2 likes

Dan gaat mijn op ervaring gebaseerde veronderstelling dat “ruitjes of streepjes is Cupillard” dus niet op… Mijn nederige excuses voor mijn betweterij, gebaseerd op voorbarige conclusies.

1 like

Je moet beslist de film bekijken. Is heel leuk en misschien ook wel inspirerend… :+1: :joy:

Zie je wel, het klopt! Daar had Mycroft ook regelmatig last van. :joy:

1 like

Dank, Lex. Misschien wordt mijn gebrekkige motoriek wat gecompenseerd door een redelijk functionerend fotografisch geheugen. Daardoor vind ik misschien wat gemakkelijker zoektermen om diverse zoekmachines te voederen. Ik heb al vijf broers, en geen ambitie in speurwerk. Informatieverstrekking, enigszins vrijblijvend misschien, was mijn roeping.

1 like

Wat leuk, dan delen wij dat, samen met de gebrekkige motoriek, ook.

1 like

Welk type uurwerk? Laatst een “zwikkie” onderdelen gekocht met nieuwe balansen.

2 likes

+1 mocht ik een vervangende hebben dan krijg je hem van me, je hebt nog een uurwerkje tegoed :grimacing:

En mocht dat niet lukken kun je altijd nog
“De 3 Lustebiers” oprichten.
Die club zal snel vol zitten hier.

4 likes

meer dan-)

Ik herken deze bijzondere dial direct. Ik heb deze in het lichtgroen

13 likes

En jij hebt een cyrillische. Erg mooi!

Ja welke is dat ook alweer? Er staat alleen 480 op (Buren Grand Prix).


En de zoekfunctie van Ranfft is er ook niet meer…

3 likes