Hij liep nogal belabberd met een amplitude van rond de 120 graden en zodoende is hij, sorry zij, in de projectenbak verdwenen.
Deze week was ze aan de beurt dus moest ze als eerste uit haar kastje bevrijd worden. De Omega Seamaster Cosmic 2000 werkt ook voor de damesmodellen met een zogenaamde cartridgekast:
Ik moet echt meer foto’s nemen om hier goed te posten, zal in de toekomst dat doen want vind leuk om de progressie hier te laten zien die ik zelf maak met het servicen van horloges, maar zal een before en after plaatsen hier
Ja die ja maar had echt m’n concentratie nodig hahaha en zal voor m’n volgende rolex project meer foto’s maken want ook die heeft al weer wat verassingen onthult
Had ik al gezegd dat dit gebruikte caliber 885 (ebauche want Gruen guild) afschuwelijk is? Uitwisselbaarheid is een ramp. O.a. de balansstaf is bij gruen anders. De bruggen moet je soms met geweld erop duwen. En de balans… was 45 minuten pielen om deze terug te plaatsen. Uiteindelijk moet je maar met een duwen.
klopt maar dat streven naar zo goed mogelijk waarden is sterker dan mezelf. Ik heb al vaker wat verprutst terwijl het eigelijk meer dan aanvaardbaar liep . Maar ik moest ff moest proberen of ik het niet nog ietsjes beter kreeg en dan schoof de schroevdraaier uit en dag spiraal veer. Ook dat moet ik nog proberen te beheersen. Klinkt het herkenbaar?
Grote kans dat hier een van de balanstappen afgeplat is en daardoor zie je zo’n groot verschil.
Dat is opzich nog wel te fixen zonder al teveel brokken.
De scheeftik eruit stellen (bij deze is hij meer dan prima) kan met het “onjuiste” gereedschap inderdaad snel misgaan. Ik zou zelf liever de spiraal liever verwijderen en goed terugzetten dan dit met een schroevendraaier doen…
Of het correcte gereedschap gebruiken natuurlijk.
Dan moet die K* balans er af en moet ik zeker weten wat er mis is. En ik heb geen reserve uurwerk met goede balans en deze zijn ook moeilijk te vinden. En voor veel meer geld dan ze gekost heeft.
En ik heb nog niet zo’n tappenbollertje.
Voor de exacte tijd kijk ik nooit naar mijn vintage horloges. Ze loopt nu in 4 uur tijd ook eerder een minuutje achter. Er van uitgaande dat ik met de juiste tijd begonnen ben.
Ik heb gelukkig een tooltje om de collet te verschuiven, dus daar ben ik minder bang voor. Maar deze BE voor een oudje vind ik prima. Ga ik geen risico voor lopen.
Een nieuwe balans compleet binnengekomen, want de tap was gebroken. En als het te vinden is, ga ik niet proberen een losse as te vervangen. Dat komt nog wel.
Ik heb me ingehouden met poetsen. Alleen de ring met cijfers gedaan, ik wil niet het risico lopen de naam weg te poetsen. Nu is het een bullseye geworden!
De ’ schone’ versie ernaast!