Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Super resultaat daar mag je trots op zijn :ok_hand::+1:

1 like

Een simpele reparatie/mod van de “Bill Gates” Casio. Nieuw (saffier) glaasje en bezel inlay. Een stalen band is nog onderweg. Kan ie weer even mee. Over ideale beater gesproken.

13 likes

Prachtig horloge ook :heartbeat:

1 like

Poeh! :star_struck: :drooling_face:

1 like

Hij is for sale of te ruil :rofl:

2 likes

hahaha! :joy:

En dat 1 dag nadat ik mij helemaal uit de naad heb gewerkt met het schrijven van een flinke NA! :sweat_smile:

Erg leuk idee, maar ik pass :innocent:

2 likes

Ik ga hem gelijk even lezen :smiley:

1 like

Het is helaas een beetje stil in dit topic…

Nu was ik een tijdje geleden bij een vriend op bezoek, die het oude (en enige) horloge van zijn vader tevoorschijn haalde. Het horloge liep niet meer, omdat deze niet op te winden was en lag al lange tijd in een laatje. Of het nog de moeite waard was op het horloge op te laten knappen? Het horloge van je vader is altijd speciaal, dus zeker de moeite waard om aan te pakken.

In het horloge zit een eenvoudig Durowe 451 handwinder uurwerk (eind jaren 60). Het bleek dat het horloge vooral vuil was en de opwindveer was gebroken.

Het uurwerk een servicebeurtje, de kast even in de ultrasoon en een nieuw glaasje erop. Zo is de Indus weer redelijk toonbaar en loopt nu weer als nieuw. Ik denk dat ik iemand heel blij heb gemaakt.

31 likes

Hoe heeft u dat voor elkaar gekregen Climholland

1 like

Ik heb het geluk gehad dat de wijzerplaat smetteloos was en het uurwerk intakt.
Dus het uurwerk behoefde alleen een service.

Het glas is plexiglas en heb ik geschuurd en gepolijst, variërend van 600-1000-1200-1500 grain schuren tot alle diepe krassen eruit zijn en daarna polijsten met polijstpasta/brasso/enz.

De kast heb ik met garysonblocks de brush teruggebracht in verschillende grofheid en tussendoor de gepolijste vlakken weer opgepoetst.

Monnikenwerk, maar bijna meditatief en zeer dankbaar om te doen.

5 likes

Climholland,
Mijn uur werk is onkinderlijk intact, mijn vraag ging over dat tekenprogramma en dat speciaal afdruk papier om een wijzerplaat zelf te ontwerpen.
Een hele fijne dag.

Dan stelt u de vraag aan de verkeerde persoon, daar heb ik geen kennis van.

@wijzerplaat12 Als jij of iemand anders een ontwerp moet hebben voor een wijzerplaat, dan mag je mij best een PM sturen.

Geen commerciële insteek overigens.

Het printen van wijzerplaten heb ik zelf weleens gedaan op de Full Colour printer welke wij hier op de zaak hebben staan (Mimaki cjv300-160) maar heeft nogal wat restricties.

Hoor het wel als je ergens hulp bij nodig hebt.

5 likes

Een geweldig antwoord, bedankt. Ik kom hier op terug.
Een fijne dag.

1 like

Erfstuk van mijn oom met een bijzonder verhaal, laten repareren voor mijn vader. De stilte die over hem heen kwam bij het overhandigen, en de sprankel in zijn ogen gevolgd door een brede lach was onbetaalbaar.

Door @Aad57 weer werkend gemaakt. Hij heeft er ontzettend veel moeite ingestoken door 2 donor uurwerken te gebruiken.

Machtig mooi wat horloges kunnen doen.

16 likes

Geweldig Nash, mooi project met heel wat voldoening, prachtig.
Een fijne dag/avond.

1 like

De horloges met een verhaal zijn de mooiste, zoals @Nash al aangaf. Niet in de zin van schoonheid, maar in de zin van gevoel en herinnering.

Zo heb ik vandaag de laatste hand gelegd aan de Tissot, van een in november overleden vriend. Dit kleine horloge (30mm) uit begin jaren 50, was al een erfstuk, maar is door de laatste eigenaar dagelijks gedragen, tot de opwindstift brak en de kroon verloren ging. Zij vrouw vroeg mij of ik deze weer werkend kon krijgen, maar… Het horloge moest zo blijven. Dus met de verweerde wijzerplaat en zonder de missende secondewijzer. De secondewijzer met asje en veertje is blijkbaar in de loop van de jaren een keer verloren gegaan.

Het 27-27 uurwerkje heeft een service gekregen en een nieuwe opwindveer, stem en kroon. Leuk om te weten dat het horloge naar zijn zoon gaat en deze voornemens is om deze weer te gaan dragen.

Ik vergat nog te melden dat het 70-jarige horloge in de jaren goed is verzorgd, ook al is hem dat niet aan te zien. In het deksel staan de sporen van de vorige onderhoudsbeurten nog vermeld.

27 likes

Mooie reportage Harry plus de feedback die de cirkel rond maakt :star_struck:

1 like

Wow, goed bezig geweest Harry.

2 likes

Weer een nieuw leuk project overgenomen. @Sirrush had een topic gepost van oude horloges die hij nog had liggen van familie. Aangezien hij hier geen plannen mee had heb ik deze overgenomen.

Het gaat om:

  • clival diver met valjoux 7733 uurwerk en stalen kast.
  • continental (yema?) chronograph diver in een soort plastic gele kast. Heel uniek ding haha.

Zo kwamen ze binnen

Als eerst ben ik aan de slag gegaan met de clival. Hij liep helaas niet, na wat speurwerk in het uurwerk zag ik dat de balans niet goed zat gemonteerd deze maakte geen interactie met het escapement

Na het opnieuw monteren van het ankerrad en de balans begon het uurwerk te lopen (Amplitude 260 op volle veer). Het uurwerk krijgt nog een service binnenkort.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het voorzichtig schoonmaken van de wijzerplaat. Deze heeft een super coole tropical patina. Beetje koffieboon kleur en met ander lichtinval gewoon zwart.

Nu het eerste probleem was verholpen ben ik gaan zoeken naar de ontbrekende bezel… deze uiteindelijk gevonden bij een erg vriendelijke mede verzamelaar

Plexi heel licht gepolijst(zitten nog krasjes in), bezel gemonteerd en nsa band gemonteerd

Eindresultaat

Bij de continental is de opwindveer gebroken, deze gaat ook weg voor een service beurt.

De kast was helemaal dof geworden en is opgeknapt met commandant om de gele kast weer tot leven te wekken. Vervolgens de kast en bezel in de ultrasoon reiniger + originele tropic gemonteerd.

Eindresultaat:

23 likes