NA: Crystron limited edition; Zomers, retro en verrassend goed!

Inleiding

Wij kennen het allemaal wel; je voelt je goed, het zonnetje schijnt en je leert dat je een financiële meevaller hebt gehad. Wat doe je dan? Juist, lekker rond snuffelen naar leuke dingen. :grin:

Zo ook ik…Lekker rond snuffelend kom ik ineens een modelletje tegen die ik al enige tijd vaker zie, maar tot nog toe heb afgedaan als “niet voor mij”. Ditmaal was het echter anders, want toen ik hem dus een paar dagen geleden weer zag herkende ik hier een heerlijk speels, maar ook bescheiden zomerklokje in. Daarbij was de prijs ook net ietsje gunstiger dan dat ik hem voorgaande keren heb gezien, dus gaan met die hap! :muscle:

-Fastforward naar gisteren-

Er wordt aangebeld en het pakje is na 3 dagen aanbeland bij mijn voordeur, terwijl de prognose net iets meer dan 1 week was: Een aangename verrassing!

Voordat ik ga verklappen welk horloge wij hier wat nader gaan bekijken, eerst:

Een klein stukje geschiedenis

Het merk Citizen kennen wij allemaal wel. Zo zullen de meesten van ons ook wel weten dat Citizen niet de eerste was met een horloge dat werd aangedreven door transistoren en een kwartskristal. Waar de meesten van ons Citizen wel van kennen is hun horloges met zonnecellen in de wijzerplaat verwerkt: de hedendaagse Eco-drive uurwerken.

Het eerste model wat Citizen uitbracht die met deze techniek was uitgerust was hun Crystron Solar Cell in 1976:


Credit:www.crownwatchblog.com
(-Hier- zijn ook erg mooie foto’s van dat horloge te vinden!)

Van wat ik nu begrijp is dit echter niet het eerste ontwerp wat Citizen heeft gemaakt voor dit horloge. In 1974 is er door Citizen een prototype ontworpen die nooit geproduceerd is en het is het ontwerp van dit prototype wat is gebruikt voor de productie van het horloge waar ik het over wil hebben:

De Citizen 1974 Crystron prototype Italy Limited Edition.

Deze LE wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 750 stuks die specifiek voor de Italiaanse markt bedoeld zijn. Maar door de mystieke werking van een wonder genaamd internet heb ik mijn handjes weten te leggen op nummer 375 van de 750 stuks. Perfect op de helft! :ok_hand:

Dus! Without further ado, let’s get on with the…

…Unboxing

DHL weet mij een kanariegeel pakketje te overhandigen waarvan ik vermoed dat deze mij nog zou overleven, zou ik het niet vernaggelen met m’n zakmesje…


Na veel speuren en voelen ben ik er eindelijk achter waar de flappen van de kartonnen doos zitten en waar ik dit gebakje dus aan moet snijden. Ik wou deze unboxing zo netjes mogelijk houden, dus zomaar en mes at random erin beuken leek mij niet heel passend. :slight_smile:


Eenmaal door de verzend-doos heen wordt ik verrast door het zien van een buitendoosje die geheel waterproof is ingewikkeld met vershoudfolie (oid). Dus… wederom op zoek naar het beginpunt waar ik het folie los kan peuteren.


Victory! :trophy:
Na het verwijderen blijkt er een grove 1.5m aan folie omheen te zijn gewikkeld, in alle richtingen rondom de doos… De oceaan zou geen partij zijn geweest. :face_with_hand_over_mouth:
Het enige wat men hier beter had kunnen doen was een paar flappen bubblewrap erbij in doen zodat de buitendoos niet kon schuiven… Maar ach… je kan niet alles hebben.


Bij het schenden van dit heilige der heiligen stuiten wij op een fancy rond horlogekistje waar met koeienletters op staat dat het hier gaat om een Citizen Crystron 1974 Prototype commemorative Limited Edition.
Verder treffen wij hier ook een geinig foldertje aan waarin prachtig de historie van Citizen’s zonnetechnologie wordt uitgelegd…in het Italiaans :sweat_smile:




Wanneer wij de laatste barriere tot het horloge verwijderen komen er nog wat boekwerkjes mij tegemoet springen: de handleiding en de (netjes ingevulde) garantiekaart.
Vervolgens schrik ik mij helemaal wild want wtf is er aan de hand met het horloge!? :scream:


Een nadere inspectie toont aan dat dit gelukkig condens is op de buitenkant van de case, welke inderdaad ijskoud aanvoelt. Even een vinger over het glas vegend onthult mijn hand een mooi diep blauwe wijzerplaat met witte “spaken”. Oh goodie! :hugs:


Dus! om eerst maar eens wat feiten op tafel te gooien zodat het horloge in de tussentijd kan ontdooien:

Specs

Eigenschappen: :point_down:
Merk: Citizen
Type: BM8540-85L Italian Limited edition Crystron prototype 1974
Afmetingen: 38mm breed, 41.8mm lang, 10.45mm dik, 18mm bandaanzet, 24mm breed tpv bandaanzet
Case: Stainless steel
Glas: Mineraal
Drukbestendigheid: 5 Bar
Afwerking: Lineair geborsteld, Gepolijst
Uurwerk: Citizen E101 Ecodrive; ± 6 maanden gangreserve, EOL indicator, Day-date display

Yes! Nu begint het echte werk! Bring on the camera! :camera_flash:

De case

Qua vorm is de behuizing vrijwel gelijk aan het prototype wat ik in de folder zag, afgezien van het feit dat de kroon nu op 3 zit, in plaats van de kroon op 8 bij het originele prototype. Erg retro qua uitstraling en geeft mij gelijk flashbacks naar mijn oude Fossil horloge (die nog steeds vrolijk weg tikt in de horlogekist). I like! :+1:

Naast de vorm van de case is het tweede wat mij opvalt de wisselende afwerkingen:
Veel geborstelde vlakken; horizontaal bovenop rondom de bezel en op de zijkanten, verticaal direct bovenop de lugs van dit lugloze ontwerp en tot slot gepolijst op de onderste helft van de case.

De bezel is -in contrast tot de rest van de case- geheel gepolijst. Deze is onderaan iets smaller dan bovenaan bij het glas waardoor het een licht overhangende rand creëert.


De caseback is een simpele gepolijste snap-on caseback met daarin de gebruikelijke specsheet gegraveerd. Verder treffen wij hier de vermelding van het feit dat dit een Italy LE is en welk nummer het hier om gaat: nr. 375/750 :partying_face:


De kroon is simpel en onopvallend; een gepolijste kop met een lichte vertanding rondom voor de grip. Verder ligt deze licht verzonken in de zijkant van de case waardoor hij nog minder aanwezig is.


Het glas

Het glas is helaas niet veel meer dan een stukje mineraal glas. Maar wat Citizen hier doet met dat stukje mineraal is toch wel erg tof!
Zo zien wij dat het een vlak stuk mineraal is met een erg groot facet langs de buitenrand welke vervolgens iets dieper de case in zakt dan het punt waar de bezel en het glas samen komen. Nou vermoed ik dat dit geen ongelukje is omdat de bezel zelf ook een klein facetje langs de binnenrand heeft die omlaag zakt naar het glas. Samen vangen deze namelijk aardig wat licht. :sparkles:


Naast dat grote letterlijk schitterende facet heeft Citizen nog een leuk truckje uitgehaald met het glas. Deze is namelijk bedrukt of gegraveerd aan de onderzijde met 3 concentrische cirkels, waarvan de buitenste precies het uiteinde van de indices raakt. De andere twee liggen grofweg 1mm verder naar binnen ten opzichte van elkaar. Dit geeft het horloge al enorm veel diepte, maar ook werpt dit een heel dynamische schaduw over de wijzerplaat in het zonlicht.
Wat begon als een spontane “laten wij het gewoon proberen”-aankoop wordt beter en beter! :grin:


Het uurwerk

Het uurwerk is grappig genoeg misschien wel het minst interessante aan dit horloge wat een eerbetoon moet zijn aan een horloge wat een (voor de tijd) uniek uurwerk.
Het E101 Eco-drive uurwerkje is betrouwbaar, sure. Maar iets in mij zegt toch dat ze hier beter voor een time-only of radio-gestuurd uurwerk hadden kunnen gaan. Gevoelsmatig betaal je nu vooral voor het ontwerp en het LE nummertje/ tekst achterop.
Desondanks is het geheel in mijn mening nog steeds erg aantrekkelijk qua prijs/kwaliteit.

De wijzerplaat

De hoofdattractie! Zoals eerder al vermeld beschikt het horloge over een erg mooie glossy wijzerplaat die voorzien is van 6 witte “spaken”. Bij nadere inspectie is te zien dat het hier niet bij blijft; deze witte “spaken” zijn op hun beurt namelijk voorzien van een heel dunne gouden “pinstripe” die in het volle aanzicht verdwijnt, maar bij lichtinval van opzij enorm begint te schitteren.

Verder is er (net als bij vrijwel alle eco-drive wijzerplaten) te zien dat de bedrukking op de wijzerplaat lijkt te zweven boven de wijzerplaat doordat er een transparante laag bovenop de verder erg lege wijzerplaat ligt. Deze bedrukking betreft hier enkel het merk “Citizen” zonder de gebruikelijke “eco-drive” eronder. Clean! :+1:

Wanneer wij bij de chapter-ring aankomen is te zien dat deze verhoogd is ten opzichte van de wijzerplaat, een vlakke bovenzijde heeft met daarop de minute markers, de uren markers verzonken liggen in de chapter-ring en dit alles aan elkaar geknoopt wordt met een facet langs de binnenrand.

Heel veel diepte in de wijzerplaat dus! Tel dit op bij de diepte die wij al hadden door alle foefjes met het glas en je hebt een wijzerplaat waar je erg veel naar blijft kijken. :star_struck:


Om de pols

Misschien is het al opgevallen dat ik het hier nergens over de bijbehorende band heb. Goed gezien! :grin:
Het eerste wat ik heb gedaan bij het uitpakken is de originele mesh bracelet eraf halen omdat deze afbreuk vond doen aan het geheel. Mijn liefde voor stalen banden komt en gaat met vlagen en met de zomer in aantocht is bij mij de liefde even ver te zoeken… :sweat_smile:

Toch wil ik jullie niet in het ongewisse laten met betrekking hoe dit horloge op de pols zit. Dus; Wristshots!


Dank voor het lezen!


Heb je nog tijd over en beviel dit wel? Voel je vrij mijn voorgaande NA’s ook door te lezen :wink:
Op chronologische volgorde van eerste naar meest recente:

69 likes

Gave Citizen :ok_hand:t2::blush: …Veel plezier ermee! Hier de groetjes van zijn vintage broertje :+1:t2::grin:

16 likes

Geniet er van. Schitterend zomers horloge.

1 like

Prachtig horloge! Goed idee van Citizen om het prototype te gebruiken, lekker uitbundig.

O ja, hier mijn vroege model uit 1976.
2feb724eec6b0d2a2ad54e4759a322db21fb2b18_1_403x500

5 likes

Bedankt voor je mooie NA! De kast en wijzerplaat maken dit tot een bijzondere Citizen. Veel plezier ermee!

1 like

Knappe aanwinst en leuk stuk proza! Felicitaties!

Deze heeft, ook naar kastvorm, een groot vintage gehalte. Mooi hoor.

1 like

prachtig horloge, ik wou dat ik hem had :grinning:
maar geniet er toch maar van :+1:

1 like

Wat een mooi horloge, gefeliciteerd :+1:t2:

1 like

Leuk model, kende ik nog niet.
Veel plezier er mee!

1 like

Dank je!
Heel tof! met die vierkante panelen erin. :+1: is ook wel erg herkenbaar op die manier.

Ja hè? Ik zag dit model eerst ook aan voor een van de vele mode ontwerpen van citizen. Maar ik ben blij dat ik het toch gewoon maar heb geprobeerd!

Dank je! :pray:
Ik weet dat ze nog beschikbaar zijn want op amazon zie ik ze ook nog wel eens voorbij komen.

Misschien moet ik hier ook maar toevoegen dat het niet bepaald een strap monster is. Het lugloze ontwerp maakt namelijk dat alleen bandjes van dun materiaal echt goed passen.
Dikkere banden zoals de bruine en witte in mijn foto’s moet je echt stevig aanduwen om de tussen de lugs te krijgen. Perlon gaat misschien ook nog wel lukken maar nato kan je wel vergeten.

3 likes

Heel gaaf horloge. Mooie kast trouwens.
Het graveren van het glas is cool. Zag dit laatst ook bij een ander merk. Geniet ervan :ok_hand:

1 like

Tsja, als je hem luchtdicht verpakt gaat ie condenseren. Hadden ze ff niet aan gedacht :see_no_evil:

Wel een hele mooie en aparte aanwinst! Gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Wat een cool design :+1:

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst heel veel draagplezier,
Wat een super mooie foto’s :+1::+1::+1:

1 like

Tof ding en wat een lekkere NA man met zoveel info en mooie foto’s. Dat zijn de leukere :ok_hand:t3:

1 like

Echt hé? Doet mij denken aan een Accutron met de indices op de glas of de Sinn 809. (Beiden zo ook zo ontzettend tof!)

Dank! :pray:
Ik denk ook dat vooral het temperatuur verschil tussen de case en m’n woonkamer wat veel van het goede was :grin:
Zie het maar als een goede test van de drukbestendigheid. :yum:

Dat hebben ze inderdaad goed gedaan in de jaren '70 :ok_hand: Moar plz! :drooling_face:

Dank je! In het hele jaar wat ik sinds gisteren lid ben van het forum is dit m’n 4e noemenswaardige NA. Zeker op m’n jubileum moet ik wel proberen er een leuk feestje van te maken toch?:partying_face::grin:

4 likes

Er bestaat trouwens ook eentje met een zwarte kast en band, en donkergroene plaat met zilveren wijzers. Als het goed is, is dat het model BM8548-83X.

1 like

Klopt helemaal! In totaal zijn er 3 modellen:

  • Groene wijzerplaat in zwarte PVD case (BM8548-83X)

  • Blauw-witte wijzerplaat in stalen case (BM8540-85L)

  • Zwarte wijzerplaat in stalen case (BM8540-85E)

De zwart-groene is ook erg mooi, maar ik en pvd zwart gaan niet samen en een zwarte plaat vond ik toch ietwat saai :grin:

2 likes

Complimenten voor dit prachtige verhaal! :+1:

1 like

Mooi verhaal, dank :pray:t3:!!

1 like