NA: We meet again, Old chap....(onverwachte grail NA - LAAAAAAANG!)

Hallo mede-HFers!

Wat hier onder volgt is een heel zwetsverhaal van hoe ik dit klokje in mijn bezit heb gekregen. :slight_smile:

Once upon a time…
Om te beginnen moeten wij een aantal maanden terug: Naar begin Semptember 2019 om precies te zijn. Dat was de maand dat ik jarig was en had besloten mijzelf eens te trakteren op een mooi horloge. Alleen was ik toendertijd nog niet besmet met het horlogevirus, dus was ik door de gebruikelijke stickermerken aan het bladeren naar iets wat ik leuk vond en uiteindelijk uit kwam bij een Fossil. Niet zomaar een Fossil, nee! Dit was er eentje met een mechanisch uurwerk! Pure magie! Op dit punt begon mijn interesse zich te richten op mechanische horloges en is de aanwas van verschillende modellen om te proberen en te testen begonnen.
Gedurende deze zoektocht ben ik via de verschillende Youtube-filmpjes op een van de sites beland van de webshops in Japan en viel mijn mond open van al die prachtige modellen die ze daar verkochten. Alleen die prijzen! en dan ook nog eens ex. verzend-, import- en handelingkosten! Meer kan ik mij niet meer van die dag herinneren, maar gelukkig werd ik wel gewoon thuis wakker. :relieved:
Dit is het moment dat ik mijn oogje had laten vallen op zo’n JDM horloge. Toendertijd was ik echter gewoon niet in de gelegenheid ook serieus iets te doen met de wens zo’n pareltje te bezitten en heb die droom in een klein doosje in mn geheugen weggestopt.

Fastforward: 11 Juni 2020
Afgelopen donderdag zat ik mij weer eens te vermaken en meningen te delen met anderen hier op HF toen er ineens een blauw bolletje rechtsbovenaan verscheen; een topic in het blauwe heeft een update gekregen en mijn alert op deze category deed zijn duivelse werk.
Klikkend op dat bolletje valt mijn mond spontaan open van wat ik daar lees…5 tekens die ik sinds September vorig jaar in mijn geheugen heb gegrift: P. M. D. 5. 6…:exploding_head:
Na een korte periode piekeren en mijzelf wijs maken dat ik dit niet moet doen wint uiteindelijk de drang om een grail te bemachtigen het van mijn verstand. “Als je nou een paar horloges verkoopt om hier budget en ruimte voor vrij te maken kan dit prima!”.
Dus heb ik @DaLuca een berichtje gestuurd of dat ding nog had liggen.Diezelfde dag was het gewraakte bolletje rechtsbovenaan weer terug…Ditmaal in urgente groene vorm. Het horloge was nog beschikbaar! Deze kans zou ik niet aan mij voorbij laten gaan!

Present…
2 dagen na dat groene bolletje -vandaag- komt er een (kleiner dan verwacht) pakketje aan…oh dear, it’s really happening…:scream:
Na het uitpakken van dit mysterieus kleine pakje wordt ik begroet met een tekst die een grijns op mn gezicht tovert:


“Deze dingen heb ik eerder gezien”, zegt een stemmetje in mijn achterhoofd…In die Youtube-filmpjes van vorig jaar…JDM-packaging! Sweet! :grin:

Na het openmaken wordt de al aanwezige grijns alleen maar groter… (en neem maar van mij aan; die kan echt huge worden! :rofl:) …want de inhoud van dit al magische doosje blijkt nog imposanter:

De Citizen Promaster PMD56-2951 LAND…Mijn ultieme allrounder/Toolwatch.

Nadat de PMD van z’n pluizige zetel is verwijderd valt mij direct op dat het voelt alsof ik lucht in mijn hand heb. Wat is dit ding, met z’n metalen bracelet griezelig licht! maar ja, dat had ik na die spontane aankoop van de Marinaut toch wel kunnen verwachten…:sweat_smile: Het blijft indrukwekkend.

De case is verder erg casual en is volledig geborsteld, op een miniscuul randje aan de zijkant van de bezel na: deze is gepolijst en geeft samen met het single dome saffiertje een beetje bling aan een anderzijds ingetogen kast.

De lugs zijn “gewoon” strak en steken niet bepaald ver uit buiten dit al bescheiden horloge van ±39.5mm, waardoor hij erg goed draagt op mijn 17.5cm pols.

De kroon is een strak weggewerkt stompje met mooie knurling en een Promaster logo op het uiteinde: Prettig om te dragen, te zien en te gebruiken. (hoewel dit laatste erg overbodig is nadat je hem goed hebt staan want perpetual calendar en radio sync)

De caseback is iets wat mij nieuw is, tussen al het budget-geweld in mn horlogebakje: een super diepe gravering die meer aanvoelt alsof dit een aansluiting is om een caseback removal tool op aan te sluiten dan iets wat is aangebracht om mooi te zijn…

De bracelet doet - als eerder aangegeven- niet veel met het gewicht van het horloge. Volledig opgetrokken uit titanium voelt het erg solide en draagt het prettig. Het feit dat deze afgesloten wordt met een double clasp en divers extension maakt het alleen maar beter!
Veder erg netjes afgewerkt met Tri-links en solid endlinks…Lovely!

en dan de creme de la creme: De wijzerplaat!
Uitgevoerd in een prachtige diepe kleur groen is dit eentje die samen met het saffier wat er boven hangt mijn aandacht blijft trekken. Hij is mij niet voor niets al die tijd bijgebleven sinds eind 2019…:heart_eyes:
De indexen zijn -zoals het lijkt- op de plaat geverfd, maar het “zwevende” effect wat deze licht transparante plaat oplevert maakt het ontbreken van aangebrachte markers in mijn ogen meer dan goed. Leesbaarheid? Perfect. Lume? Check! (Leuk hoe de lume onder UV fel blauw is en vervolgens groen ligt geeft van zichtzelf)

Zoals je misschien al merkt ben ik erg in mn nopjes met deze aanwinst en zal er dan ook erg lang (if ever!) over moeten doen om dit voor mijzelf te overtreffen. :slight_smile:

Thanks for reading! en ik wens jullie allen een goede dag / fijn weekend!
Cheers!

124 likes

Mooie foto’s man!

2 likes

Gefeliciteerd! Mooi horloge en wat kan jij prachtige foto’s maken zeg!! Een aanwinst voor het HF!

1 like

De foto’s laten zien dat je echt verzot bent op deze citizen.
Erg mooi.

1 like

Leuke (foto)intro van je NA! Citizen maakt mooi spul, met een prima prijs/kwaliteitverhouding vind ik … dit is een prachtig voorbeeld ervan. Mooi groen is niet lelijk. :wink:

Veel draagplezier! :ok_hand:

1 like

Leuk om te lezen en heule mooie foto’s!
Nogmaals, veel mooie tijden gewenst met deze klatser!

1 like

Nou, niet bepaald. Wat een lap tekst!

1 like

Thanks!

Nu alleen nog een keer winnen met de HF fotowedstrijd :joy:

Leuk! Gefeliciteerd en een hoop horloge voor het geld geloof ik. Geniet er van!

1 like

En anders zou de wall of text dat vast wel doen :wink:

Point and case… :grin: Je was gewaarschuwd :wink:

2 likes

Gefeliciteerd! Goed verhaal, hoor. Zonder de foto’s al enthousiast, met de mooie foto’s ook nog!

1 like

Heel veel plezier met deze knaller!!!

1 like

Mijn stem krijg je!

1 like

Proficiat met je mooie NA.

1 like

ik zeg het mss niet zo snel en veel, maar deze is er weer een om je vingers af te likken! :rofl:
een prachtig horloge :ok_hand:
en een betrouwbaar horloge :+1:
geniet ervan :wink::smile:

1 like

Dank! Dat gaat helemaal goed komen!
Net kunnen syncen met een atoomklok. Fascinerend om die wijzer all over the place te zien vliegen om vanalles en nogwat aan te geven! (denk aan een kompas die recht boven een magneet ligt… :smile:) Maar om vervolgens de telefoon en het horloge in tandem te zien tikken is heel bevredigend.:blush:

Mooi man, zelf ooit ook begonnen met een Citizen eco drive die ook niet te verkrijgen is in europa.
Super handig daily beater welke zolang je hem niet gaat verstoppen in een doos nog jaren blijft lopen.

1 like

Hij is mooi! gefeliciteerd!

1 like

Die is lekker hoor. Mooi ding :ok_hand:t3: Leuke NA ook, alles lekker uitgebreid behandeld en mooie plaatjes erbij geschoten. Leuk om ze zo te lezen.

1 like

Mooi horloge man, geniet ervan!

Wat bedoel je daar juist mee? Nooit geweten dat de JDM’s een andere verpakking hebben.

1 like