NA: More sexy seiko sparkles...(Wall of text! Pic Heavy!)

Jawel! Het is weer eens zover; tijd voor een nieuwe horloge-rant… :grin:

En als waarschuwing voor mensen die zich niet bewust zijn van hoe mijn NA-topics eruit zien; een klein voorproefje.
Voor zij die dat wel weten; gluur de foto’s snel door, want wat je hier allemaal gaat zien zal je dan akelig bekend voorkomen. Ik zal dan ook een aantal keer de vergelijking opgooien tussen de NA en onderstaande Seiko QR (Die de bijnaam “Sparkles” van vriendinlief heeft gekregen :grin:)

Goed, met die formaliteiten achter de rug, on we go!

Aanleiding:
Zoals wij horlogeliefhebbers waarschijnlijk wel vaker doen heb ik in de late uurtjes nog rond zitten porren op het internet. Tijdens deze browse-sessie kwam ik een obscure website tegen waar men de meest waanzinnig Seiko’s en Citizen’s aanbood. Na enig bladeren over deze site (en het ontstaan van een plasje met kwijl) kwam ik hem tegen…het pareltje uit '78 die aan de ene zijde een broertje lijkt van Sparkles, maar aan de andere kant een stuk verfijnder lijkt te zijn.

Dus, zonder al te veel extra gezwets: De Seiko 7546-8350!

Horloge Specs
Merk: Seiko
Type: QHK221 Type II 7546-8350
Leeftijd: Augustus 1978
Diameter: 36mm
Lengte: 42mm
Dikte: 10mm
Bandaanzet: 18mm
Uurwerk: 7546 4 jewel quartz
Glas: Mineraal glas

De case
Met zijn 36mm zit deze kast op het randje van wat tegenwoordig als “mannenhorloge” wordt bestempeld. Sommigen zouden misschien zeggen dat het al over dat randje valt en onder “vrouwenhorloges” valt. Voor mij maakt dit weinig uit, want met polsjes van 17,5cm en een voorkeur voor de kleinere horloges is deze precies goed. :ok_hand:
De volledig gepolijste kast maakt dat het horloge meer wristpresence heeft dan dat het formaat alleen doet vermoeden. De vorm van de kast is verder te omschrijven als elegant; soepele taper van het ene puntje naar het andere, scherpe lijnen tussen de oppervlaktes, een bezel die deze oppervlaktes samenbrengt en een rechte bandaanzet.
Ook de bezel zelf is interessant in een paar opzichten: allereerst wordt deze groter in diameter vanaf de case omhoog richting het glas. Dit creëert een mooi hoekje die met het licht speelt en vuil verzamelt. Ten tweede is er de montagewijze; Deze is namelijk samen met het glas als 1 geheel aangebracht in de case. Het glas verwijderen betekent dus dat je ook de bezel moet verwijderen!
De achterzijde van de kast is, afgezien van de info die er standaard in gestanst wordt, kaal. Geen gaten of keepjes voor het loshalen van de schroefdeksel, geen venster; een snap-on caseback dus. Nou waren de verwachtingen wat betreft waterbestendigheid al laag, aangezien het niet meer het nieuwste horloge is. Dus dit is geen probleem. Bij de kroon is het verhaal identiek in de zin dat het simpel, kaal en functioneel is.

Case Foto's








Het glas
Het minerale glaasje misschien wel één van de grootste eye-catchers van dit horloge. Met de grote hoeveelheid facetten die dit glaasje bezit breekt en weerkaatst deze het licht op de meest onmogelijke manieren, waardoor deze het horloge er fantastisch mee benadrukt. :star_struck: En om dan gelijk de vergelijking met Sparkles erbij te halen; dit glaasje is bij beide modellen gelijk, afgezien van de wijze waarop het glaasje in de kast is gemonteerd. Daarnaast is het glaasje op deze QHK221 absoluut minty! Geen krasje of veegje te bespeuren aan de buitenzijde. De binnenzijde is wel een ander verhaal, aangezien ik daar een prutje heb gespot middels de microscoop die nog ouder is dan dit horloge :stuck_out_tongue:
Sparkles heeft ook al een leven achter de rug en dit zie je terug. Gelukkig noemen wij dat gewoon Wabi Sabi of patina :wink:

Foto's Glas




Het prutje onder het glas:

De band
Hier is niks spannends aan. :grin: Dit is namelijk gewoon een Hirsch Forest Artisan die ik had. :stuck_out_tongue:
Zonder gekheid; het bandje die op het horloge zat gemonteerd bij ontvangst ziet er uit alsof het er bij hoort, maar na iets beter te hebben gekeken blijkt dit niet zo te zijn: de kast heeft namelijk een bandaanzet van 18mm, het bandje was 19mm. Verder was dit bandje wel voorzien van een Seiko branded doornsluiting van 15mm breed die er erg goed uit ziet. Het originele label wat er omheen zit is wel een erg leuke extra.

Foto's Bandje






De wijzerplaat
Yes! het hoogtepunt! :heart_eyes:
De wijzerplaat van de QHK221 is naar mijn mening nog mooier dan die van Sparkles. De kleur blauw van deze plaat is een donkerdere kleur blauw dan de aqua-blauwe plaat van Sparkles. Daarnaast is de structuur van de wijzerplaat ook iets anders: waar deze NA links en rechts een horizontale brush en in het midden een verticale brush heeft, zit er op de Seiko QR in het midden een soort coin-edge brush op de wijzerplaat. Deze laatste speelt op meer extreme manieren met het licht waardoor ik hem soms net iets te druk vind.
Verder vinden wij uurmarkeringen op de wijzerplaat die iets langer en lager zijn dan bij de QR. Dit draagt naar mijn mening ook bij aan de rustigere verschijning van de QHK221.
Het Seiko logo is wat je er van zou verwachten. Het Quartz logo onderaan op de plaat is een tweede punt die ik bij de nieuweling mooier vind dan bij de QR. :slight_smile:

Foto's Wijzerplaat













De wijzers
De wijzers zijn een soort Dauphine hands met afgestompte puntjes, netje afgeschuinde zijkanten en een strakke witte lijn door het midden. Deze witte lijn en afgestompte punten zijn zelfs erg netjes wanneer je deze sterk uitvergroot. Tijdens dit uitvergroten ben ik de tweede slip-up van de QC van Seiko tegengekomen; een draadje of haar heeft zich op de minutenwijzer genesteld vlak nadat de witte lijn is aangebracht. Toch een kleine charmante imperfectie. :grin:

Foto's Wijzers






Het uurwerk
Onder de motorkap van dit prachtige horloge gaat een relatief simpel maar robuust en betrouwbaar kwartsuurwerkje schuil. Dit uurwerkje is dusdanig betrouwbaar dat Seiko hem heeft toegepast in Tuna’s en andere duikers; wel nadat ze 1 extra juweeltje hebben toegevoegd en het hebben omgedoopt tot 7548 en de high-torque variant 7549. verder is de printplaat van deze uurwerken identiek. Verder -schijnt- dit uurwerk een print constructie te hebben in vergelijking met moderne kwartsuurwerken. Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat dit komt omdat de 7546 een afgeleidde is van het bekende 7002 mechanische uurwerk, maar die link kan ik helaas niet terugvinden.

Foto's Uurwerk

7546A


7548

Deze steen gaat het om die de 7548 extra heeft:

Het oordeel
Ondanks dat de quality control van Seiko eind jaren 70 niet heel goed hun best heeft gedaan ben ik toch van mening dat dit horloge alles in huis heeft wat ik maar van een net horloge mag verwachten. En voor een spontane aankoop die voortvloeit uit liefde op het eerste gezicht vind ik dit een extreem geslaagde NA. :sunglasses:
Mogelijk zal deze dan ook gaan vechten met de Seiko QR om een vast plekje in mn horlogebak.

Dank voor het lezen en geniet nog even van de onderstaande fotodump :wink:

Foto's!!!!!!







Wristshots








28 likes

Dat glas vind ik wel onwijs gaaf gedaan! Ik kan me geen moderne horloges voor de geest halen waarbij dit ook is toegepast.

Leuk om zo over je horloge te lezen, veel plezier ermee.

1 like

Precies dit!
Ik deed vanmiddag uit nieuwsgierigheid een kleine zoektocht op internet naar een modern equivalent. Die heb ik niet gevonden :sweat_smile: Op deze na… Maar ik vraag mij af hoe modern deze is…

Coole NA van een gaaf horloge.
Er was er laatst toch nog ééntje hier op het forum met zo’n Seiko? Kan me dat glas herinneren.

1 like

Hele mooie aanwinst!

1 like

De bovenzijde van het uurwerk (dus de keyless + dag/datum) is hetzelfde als van een 6306/9 uurwerk.

1 like

Zeker weten dat het niet m’n NA van de Seiko QR was? :stuck_out_tongue_winking_eye:
Kan ook nog zijn dat je deze gisteren al in het hf fotowedstrijd topic zag, aangezien ik hem daar ook in zwart wit heb staan. Als het toch iemand anders was ben ik toch wel heel nieuwsgierig! :grin:

Ah, dan zat ik er dus toch naast met dat ik het ergens had gelezen :sweat_smile: dank je! :pray:

1 like

Inderdaad een extreem geslaagde NA.
Mooi NA topic ook !

1 like

Erg gaaf horloge. Glas is idd een eye catcher. Had Orient hier ook niet mee “gespeeld”?

1 like

Oriënt heeft inderdaad ook modellen met ditzelfde glaasje. Maar gezien de band tussen Oriënt en Seiko is dat eigenlijk best logisch. Wel jammer dat Oriënt er veel minder mee heeft gewerkt want het is echt prachtig! :ok_hand:

1 like

Yep. Gevonden.

Valt echter in het niet vergeleken met jouw Seiko. Die heeft veel meer stijl en klasse :+1:

2 likes

Mooi!
(Zowel horloge als verslag)

1 like

Super mooi horloge en goed gemaakt topic!:ok_hand:

1 like

Leuk om te lezen! Dank

1 like

Heb met veel plezier je verhaal gelezen en je NA is een erg mooi horloge. Geniet ervan en wat een stijltje toen zeg :ok_hand:

1 like

Lekker geschreven en een mooie aanwinst :+1:

1 like

Heerlijk leesvoer weer :ok_hand: en een unieke aanwinst. Enjoy :v:

1 like

Hèhè ohja :drooling_face:

1 like

Zo leer ik ook nog eens iets :grin:
Het geeft een anderzijds normaal horloge wel wat extra ompf!

Will do! :smiling_face_with_three_hearts:

:joy:
Wellicht dat hij ooit mag vertrekken om deze reden :point_down:

1 like

Na een 15 urige werkdag en 3 uur slaap is begrijpend lezen wat moeilijk haha.

1 like