Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ah jammer - heb net gisteren een oude Glashutte voor reparatie weggebracht. Had ik nog eventjes onder de kap moeten kijken of die al oud genoeg voor me was :innocent:

Beste leden,

In de herfstvakantie hebben zich een aantal projecten opgestapeld en kon ik deze afwerken. Via MP kwam ik een aardige Pontiac tegen die serieus de klappen van de spreekwoordelijke tijdzweep had gekregen. Over het merk Pontiac ga ik niet uitwijden, daarover kun je op het forum veel vinden. Bovendien is het mijn favoriete vintage merk en vind ik het leuk om me daarover te buigen.

Zoals jullie zien is de wijzerplaat flink bruin verkleurd en heeft de kast diepe sporen. Aan wijzerplaten begin ik niet na mijn avontuur met mijn Roamer (ander topic) en sinds de data van het datumwiel zijn weggedreven, blijf ik van wijzerplaten en datumwielen af.
Als er iemand veel ervaring heeft, dan hou ik me graag aanbevolen voor deze Pontiac.
Afijn, het demontagewerk achter de rug en het uurwerk blijkt heel netjes te lopen. Het gaat om een ETA 1256 uit de jaren 50

image

Maar de meest zichtbare schade was toch de kast. Na veel wikken en wegen besloot ik toch offerte op te vragen bij Haveman. Ik wilde de gok wel wagen en na een anderhalve maand (ziek personeel) wachten op de kast, plofte deze van de week op de mat.

Uiteraard is het eindresultaat relatief als je weet hoe erg de kast er in het begin uitzag, maar alles paste nog, glaasje, uurwerk en achterdeksel pasten perfect. Ik draag het horloge graag en het loopt spatzuiver. Dat is toch alles wat je wilt van een vintage beater?

Nu volgen nog een paar foto’s en het eindresultaat: de redding van weer een leuke Pontiac. Uiteraard zijn er nog de hele diepe putjes te zien in de nieuwe chroomlaag, maar die waren ook echt heel diep. Je kunt je afvragen of het voor 80 euro waard was. Tja… waar vind je een NOS passende kast voor dit juweeltje?

Bedankt voor het lezen.
Serge

13 likes

Hi Serge,

Voorafgaand aan het opnieuw verchromen, heb je zelf de kast voorbereid zoals polijsten e.d? Kan mij dan namelijk niet voorstellen dat er dan putjes ontstaan. Anders is er toch iets mis gegaan met het chroom proces. Is de kroon ook origineel, lijkt zo groot of komt het door de foto. Wel een heel gaaf model om weer puntgaaf te maken met behoud van de vintage look.

1 like

Hoi Dirk,

Ik heb het hele proces uit handen gegeven bij Haveman. Ik kan niet beoordelen of het proces goed of fout gegaan is. De kroon is niet origineel, maar de nageurs hadden wel grotere kronen dan de dressers.

Ik heb hem dagelijks aan omdat het zo’n fijn horloge is.

Serge

Dan ben ik bang dat ze de kast niet hebben voorbereid.
Snap heel goed dat het je dagelijkse beater is, heel leuk horloge.

1 like

Een tijd geleden kwam ik op Marktplaats een lotje horloges tegen, waaronder een Mido Multifort Super Automatic. Het hele lotje aangeschaft en vol verwachting naar de staat van deze Mido. Nou, die was bedroevend. Kast smerig en gekrast, plexi kapot en de wijzerplaat was niet fris meer en beschadigd. Het uurwerkje was al eerder onder handen genomen in de jaren, gezien de krassen en beschadigde schroeven. Binnen het ienieminie kastje (31mm) een Mido 816 uurwerkje. Eigenlijk een AS 1801, maar deze was speciaal voor Mido gefabriceerd. Een bumper automaat uit 1945.

De kast een beetje opgepoetst en voorzien van een nieuw plexi glaasje, het uurwerkje geserviced en voorzien van een “nieuwe” opwindveer.
De veer bleek bijzonder, want die bestaat uit twee delen. In de veerton zit een los stukje, voorzien van een nokje, waaraan de opwindveer aanhaakt. Het losse stukje is dus de slip van de automaatveer. Nu had ik natuurlijk een moderne veer kunnen plaatsen, maar gelukkig kon @vinwat me helpen aan een originele opwindveer. Het uurwerk is dus weer helemaal origineel.

Het bumper automaat uurwerk loopt met deze veer ook zeer behoorlijk. Leuk om aan te werken, zeker leuk om aan de verzameling toe te voegen en misschien wel leuk om (incidenteel) te dragen.

Ondanks dat ik heeeeel voorzichtig de boel heb gedemonteerd (buiten in de tuin ivm de aanwezige Radium), helaas de zeer broze lumen van de wijzers beschadigd. Misschien ga ik nog een keer op zoek naar andere wijzers…

38 likes

Mooi opgeknapt :ok_hand: :ok_hand:

4 likes

Ha bekend kastje - mooi project ook :+1:t2:
Mijn Ieniemienie Multifort (mijn op één na oudste Mido) is nog wat kleiner - 28,5mm - en herbergt achter deksel & stofkapje een 5952 opwindbaar werkje. Zie verder best wel wat overeenkomsten zoals kastvorm, wijzerplaatje behalve die wijzers ja…:stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Voor ik begin te Prutsen aan deze nog werkende Belgische Helva een vraagje voor voor de leden die hier hervaring mee hebben : LOONT het de moeite om deze dial ( proberen ) te reinigen en zo ja hoe dan wel :innocent:

3 likes

Ben bang dat dit er niet beter op wordt. Ziet er uit alsof de laklaag aangetast is (vocht). Je zou heel voorzichtig met een vochtig wattenstaafje er over kunnen vegen. Kijk uit bij de indices.

1 like

Afblijven dus …:pensive:

2 likes

Ziet er idd uit als waterschade. Mijn vermoeden is dat zodra je daarmee aan de gang gaat je de hele wijzerplaat opmaak vernachelt

1 like

Niet aan zitten, wordt alleen maar erger…trust me … did that … en nooit meer

2 likes

Ik kocht twee jaar geleden een Citizen Autozilla welke gestopt was met lopen, volgens de eigenaar niet meer aan de praat te krijgen. Na 2 dagen op de vensterbank kwam hij gewoon weer tot leven en liep hij weer als een zonnetje.

7 likes

Ingestraald zeker!

1 like

Ik woon niet in Tiel dus het moet waarschijnlijk door de zon gekomen zijn… :slight_smile:
Ik zie nu dat ik in het Vintage HF zit te posten, dom, dom ,dom en excuses voor de vervuiling.

2 likes

Absoluut

Zoals al gezegd: dat is schade door vocht. Dat is niet schoon te maken. Mijn ervaring met het schoonmaken van wijzerplaten is, dat het flinterdunne laklaagje heel snel beschadigd, zeker als je het met een vochtig wattenstaafje of doekje doet. Cijfers en tekst lossen op en je krijgt snel vlekken. Soms kom je al een heel eind door voorzichtig het vuil weg te halen door met een stukje rodico te deppen.

3 likes

En zelfs rodico kan al wat tekst op een wijzerplaat weghalen, zo heb ik al door schade en schande geleerd, onder het motto: Learn by practice.

Gewoon heel voorzichtig zijn en zeker niet met te veel vocht. wattenstaafjes of doekjes. Ik heb hier wel wat horloges liggen, die ik liever anders zou zien. Maar aangezien ik zelf geen wijzerplaten opnieuw kan doen, laat ik ze maar liever zo. Misschien vind ik nog wel eens een andere wijzerplaat, of maak ik me er een “special edition” van, door de wijzerplaat naar mijn eigen inzicht opnieuw te doen.

5 likes

Bij nog iets oudere wijzerplaten geeft een badje hagerty silver dip (of ander merk) onverwacht goede resultaten. proberen op eigen risico Bij mijn jaren 20/30 horloges nooit problemen gehad met de wattenstaafjes aanpak. De cijfers uit die tijd waren vaak ”hard enamel”.

En op de bay zie je nog wel eens horloges met glimmend gespoten dials langskomen in heftige kleuren. Autolak? :grimacing:

3 likes