Tourbillon: ja of nee

Ik ben al een tijdje geïntrigeerd door de tourbillon. Ik mag aannemen dat er hier meerderen zij die dat ook hebben. Los van de prijzigheid van de horloges vind ik de techniek geweldig, ook om te zien. Een paar keer heb ik bijna overwogen er een aan te schaffen omdat er ineens wat betaalbaars op de markt kwam. Uiteindelijk toch niet gedaan want het kwam uit HK, en dat vertrouwde ik toch niet helemaal.

Toch zou ik nog steeds wel een keer eentje willen aanschaffen, hoewel ik geen idee heb op welke termijn en welk specifieke horloge. Dat is wellicht een ander topic waard. Aan jullie, het gewaardeerde forum, de vraag hoe jullie over een tourbillon denken.

4 likes

Ik las laatst ergens, een tourbillon is een instrument om de cliënt zo veel mogelijk geld te doen afstaan. Praktisch nul nut, maar ik heb er een paar in handen gehad; het blijft magisch om naar te kijken.

Het hangt ook een beetje af van het merk en de afwerking hoe (on) betaalbaar het wordt.

5 likes

Onzin complicatie zonder waarde voor mij.

Ik vind verder open dials niet mooi.

Voor mij hard pass. Maar kan me wel voorstellen dat het kan intrigeren. Maar ik kijk ook niet naar zichtbodems.

2 likes

Deze zou je toch omgekeerd willen dragen?

18 likes

Misschien af en toe een keer. Polerouters hebben bijv. ook echt een heel mooi movement… maar zelf geen interesse in om ernaar te kijken.

2 likes

Voor betaalbaar geintrigeerd naar iets bijzonders kijken zou ik meer neigen naar die nieuwe uitvinding van Frederique constant. Heeft denk ik ook grotendeels hetzelfde effect voor minder.

1 like

Een tourbillon is heel knap gemaakt en daar heb ik groot respect voor. Maar aan mij niet besteed. Te duur voor wat het geeft aan extra functionaliteit.

Volgens mij een duurbetaalde, technisch achterhaalde oplossing om een gelijkmatige afgifte te geven en hiermee nauwkeuriger te lopen. Visueel vind ik het ook niks.

Ik heb ook meerdere malen overwogen om er een te kopen; het fascineert mij namelijk wel. Het ging daarbij ook om iets van Chinees fabrikaat; de rest is voor mij onbetaalbaar.
Maar uiteindelijk nooit de trekker overgehaald. Ik heb namelijk de nodige Chinese horloges liggen van allerlei onbekende merken, en intussen liggen die allemaal stof te vergaren. Ik ben bang dat zo’n Chinese Tourbillon hetzelfde lot beschoren zou zijn dus dat vind ik dan weer zonde van het geld.

Een tourbillon van een bekender merk zou dat probleem waarschijnlijk niet hebben, maar de prijzen daarvan liggen zo ver buiten mijn budget dat ik maar niet serieus ga nadenken of ik zoiets zou willen hebben of niet :sunglasses:

3 likes

Wat is die functionaliteit eigenlijk ? :wink:

1 like

Voor een (ouderwetse) zakhorloge wel ja, maar niet voor een polshorloge zo zeer.

1 like

Waarom zit het er dan in?

Net als ieder mechanisch horloge dus :innocent:

9 likes

Een tourbillon loop toch nauwkeuriger?

Dat was het idee bij zakhorloges. Bij polshorloges is het een heel ander verhaal.

1 like

Jij hebt zelfs een tourbillon als avatar; jij bent dus een fan :wink:

1 like

Hierdoor loopt een uurwerk nauwkeuriger als het vrijwel altijd in dezelfde positie/oriëntatie ligt/hangt zoals aan een ketting in je jasje. Bij een polshorloge is dat ondervangen doordat je je hand vrijwel de hele dag beweegt.

1 like

Een tourbillion is niet nodig in een horloge maar wel intrigerend om te zien. Daarom vorig jaar onderstaande gekocht, het zal geen vintage worden maar het is zeker een leuke ervaring. Mijn zoon is er inmiddels erg blij mee en misschien is zo iets een optie voor je? :slightly_smiling_face:

Grappig dat hier gepraat wordt over functionaliteit en praktisch nut. Met dat in gedachten zou ik een quartz chronograafje kopen bij de Hema.

Ik vind een Tourbillon prachtig, maar helaas onbetaalbaar.

6 likes

In China prima te doen hoor. Tis jammer dat die horage zo lelijk is want anders had je een zwitserse Tourbillon voor 8k.