Tourbillon (ST8000) service tutorial

Zoals sommigen weten heb ik onlangs een tourbillon horloge gekocht. Naast dat het een prachtige stukje mechaniek is om te zien wou ik ook leren er 1 te servicen. Excuses voor het engels, ik heb hem namelijk ook op de internationale fora geplaatst.

veel plezier!

IMG_20201221_214335

72 likes

Wat een knap werk zeg!

Ik heb ook nog een tourbillon liggen van Shanghai watch company!

Zou je deze durven te servicen?

:smiley:

1 like

Bedankt!

Heb je er een foto van?

1 like

Hartelijk bedankt voor het delen. :slight_smile:
Ik heb nu een pdf ervan gemaakt, richting personlijke archive :slight_smile:
En thanks for this great Christmas gift ! Best wishes for you too !

2 likes

Leuk om te zien, dank voor het delen. Ziet er niet eens dramatisch ingewikkeld uit :sweat_smile:

1 like

4 likes

dan ga je je echt afvragen waarom de echte merken 70K vragen als ze een tourbillon in hebben gezet… :face_with_raised_eyebrow: bovenop de prijs van 1 zonder…

5 likes

Stuur me een pm! :wink:

Inderdaad :sweat_smile:
Nu zal daar ook wel meer handwerk in zitten. Deze Chinese Tourbillon is denk ontworpen om in serie geproduceerd te worden met een minimum aan handwerk, terwijl de Zwitserse merken Tourbillons alleen maar in rijkelijk gedecoreerde handgemaakte uurwerkjes stoppen. Uiteraard met de bedoeling om de zweem van exclusiviteit die om de Tourbillon hangt in stand te houden. :sunglasses:

1 like

Wat verschrikkelijk gaaf. Ik heb me altijd tegen laten houden omdat ik bang ben dat de kwaliteit te wensen overlaat. Hoe zie jij dat?

1 like

er zijn een aantal chinese tourbillons op de markt. Kwaliteit van de ST8000 is superb moet ik bekennen. Afwerking van de onderdelen is relatief hoog, vooral voor de prijs dat je ervoor betaalt. Het is allemaal geen flinterdunne platen en tandwielen maar echt robuust en (relatief) mooi afgewerkt.

Ik lees overal ook hetzelfde ervaringen met de ST8000 uurwerk. Een werkpaard onder de tourbillons.

6 likes

Dit noem ik nu intressant! :sunglasses::sunglasses::sunglasses:

1 like

leuk om dat zo te zien!

wanneer kunnen wij een tutorial van een Gyrotourbillion verwchten? :stuck_out_tongue:

3 likes

als jij even jouw jeager lecoultre gyrotourbillon opstuurt, dan maak ik wel een tutorial :joy:

5 likes

Even voor mijn beeldvorming, hoe loopt dit nou op de Timegrapher? Mijn ervaring is dat Chinese uurwerken erg onnauwkeurig lopen maar ik ben wel benieuwd hoe dit is na een verse service.

Ik heb het persoonlijk niet meegemaakt dat een chinees uurwerk onnauwkeurig loopt na een servicebeurt en afregelen. Ook chinese uurwerken zijn er in gradaties van kwaliteit.

Zoals alle andere tourbillons in de wereld, je kan ze helaas niet gebruiken bij een timegrapher. Je hebt hele speciale timegraphers nodig voor een tourbillon uurwerk. Dit is wat je ziet op de huidige timegraphers:

Doordat het een bewegende tourbillon is, gaan de lijnen de hele tijd op en neer. Je kan tourbillons alleen timen op de ouderwetse manier, na 24 uur kijken wat de afwijking is. Idealiter 24 uur in 1 van die apparaten die horloges de hele dag door draaien en cirkelen:

700ace79-0b32-4131-8225-492c36976cbf

6 likes

Wat gaaf om te zien! Mooi gedaan!

1 like

een literair verhaal! heb ik van genoten.

1 like

Don’t try this at home mensen :+1:

Met veel interesse en bewondering gelezen en bekeken.
Leuk om te weten dat er ook knappe Chinese tourbillon uurwerkjes bestaan.

groetjes en chapeau

Lenno

1 like