Geen fan, maar ik heb er wel een. Inderdaad lekker basic, met chronograaf en al jaren mijn vaste kampeerhorloge. De G-shock geeft zo allemachtig veel licht en de Traser is goed leesbaar, maar een stuk subtieler. Is niet de hele caravan wakker en kan ik 's nachts/'s morgens toch zien hoe laat het is.
Met heet weer zit de Traser ook minder in de weg.
Toen Lowieke nog in het groene pak rondsloop, had ie een Traser om de pols. Altijd je wijzers af kunnen lezen, lichtgewicht, zelf makkelijk batterij wisselen: top !
Ik ben wel een beetje fan van Traser ja. Heb zelfs een heel nette SandY P650 (op de foto twee, maar één is al naar een verzamelaar).
De witte wijzerplaten zijn Japanse edities.
Ik heb de mede-oprichter van Luminox een tijd terug gesproken over de roots van Luminox/Traser. Hij heeft inmiddels een nieuw merk: ProTek Watches
Oeps, zou eerst een andere foto plaatsen en nu klopt de tekst niet meer. Op deze foto zijn geen twee P650, de bovenste is een SandY, de onderste is een Traser.
Nog nooit met witte wijzerplaat gezien. Ziet er ook wel geinig uit. Ooit ook nog wel 'ns naar dit merk gekeken. Dat ProTek is ook wel behoorlijk ‘Traseresk’ trouwens. Maar is het ook zo solide?
Tja, Luminox werd uiteindelijk troep, maar daar was die mede-oprichter ook niet blij mee, wellicht ook de reden om op te stappen. Ik kreeg de indruk dat hij met Protek weer kwaliteit wilde leveren. Of dat gelukt is weet ik niet, er zijn vast wel wat reviews inmiddels.
En dat wit is erg tof vind ik. Niet stealth natuurlijk, maar wel een coole look. Moet de twee P6600 binnenkort eens op MP zetten, ben niet van plan ze te gaan dragen.
Ik zal de geschiedenis even kort vertellen in dit Traser topic, aangezien de oprichters van Luminox begonnen met de verkoop van Traser.
Barry Cohen en zijn zakenpartner Richard Timbo hadden een bedrijf genaamd Richard Barry Marketing, en in 1989 namen ze contact op met mb microtect, de fabrikant van de tritium buisjes, omdat ze hun horloges wilden verkopen in Amerika. De modellen die ze hadden waren in feite de Stocker & Yale (SandY) 490 en de SandY P650, die pas in 1995 aan het leger werd verkocht overigens. Richard Barry maakte van de P650 een duikhorloge (dus dive bezel ipv uren bezel) en koos wat felle kleuren voor de wijzerplaat.
De Traser S3000 ging dus qua massaproductie vooraf aan de SandY P650.
Op een gegeven moment bedachten ze het Luminox merk, maar de eerste Luminox had nog dezelfde caseback, en de ronde gaatjes in de guards.
Barry was geen fan van de 490, en wilde de P650 dus verder ontwikkelen (tot duikhorloge). Hiervoor werkte hij samen met Eddy Burgener - de ontwerper van onder meer de Tag Heuer F1 - die destijds werkzaam was bij Roventa Henex. Ondanks de gelijkenissen tussen de S3000 en de F1 is de S3000 geen ontwerp van Eddy Burgener volgens Richard Barry. Wie dat wel was, weet hij niet. Wel ontwierp Eddy de “Traser 2000 serie” voor Richard Barry, maar daar heb ik nooit een plaatje van gevonden. Uiteindelijk hebben ze 25 jaar met Eddy samengewerkt bij Luminox.
Rond 1992/1993 was Barry op een vakbeurs voor outdoor spullen, en een R&D Officer van de Navy Seals benaderde hem met de vraag of hij een horloge voor ze kon maken, waar ze er een handjevol van zouden kopen, maar hij mocht dat feit dan gebruiken voor marketingdoeleinden, en zo werd de Navy Seals Luminox geboren. Aanvankelijk nog met dezelfde caseback als de S3000 en alleen een kleine toevoeging op de wijzerplaat.
Pas later kwam er een speciale caseback voor Luminox.
En nog weer later kwam de speciale Navy Seals caseback, waarbij dit model de naam Series 3000 kreeg. De verwijzing naar mb microtec werd zuiver cryptisch: 3-H MBM.
Vanaf hier kregen Traser en Luminox meer hun eigen modellen, en stopt mijn verhaal. Als afsluiter ter herinnering een plaatje van de Tag Heuer Formula 1 uit 1987. Ergens wel een Swatch x Luminox toch?
En voor de geschiedenis van de Tag Heuer Formula 1 verwijs ik naar dit artikel, uit de mond van Eddy Burgener.
Of een van de fabrieken die hij noemt ook de fabriek was voor Traser, dat heb ik nog niet onderzocht.
Oh ik lees nu het perspectief van Eddy:
"I met Barry Cohen in 1994, shortly after he launched Luminox, a watch brand equipped with light sources based on a new technique. He was looking for a designer to conceive and improve the aesthetics of this watch. I began creating watch designs for Luminox, resulting in a long collaboration as the brand brought its specialized illumination technology to the consumer market and became a great commercial success. This was also the beginning of a great friendship that continues to this day.
The story continues today with my design work for Barry’s new ProTek brand, which still uses tritium light source lume technology. We collaborated to create the aesthetics for ProTek watches, taking up some of the old codes I had developed for Heuer on the 2000 line but giving the new brand a different character, more in keeping with the very tactile brand. A new adventure begins, a friendship endures, and it feels like this is just the beginning."
Eddy zal dus weinig te maken hebben gehad met de Traser S3000, maar de periode 1989-1994 blijft een beetje vaag. Wie weet to be continued…
Leuk om zo een beetje de geschiedenis van Traser te lezen. Heb mij altijd al een beetje afgevraagd wat het verhaal achter die Luminox Navy Seal was.
Toen ik nog in de club beveiliging rondliep waren er een aantal collega’s die met Traser rondliepen. Die tritium verlichting was wel heel handig op de donkere dansvloer. Ik zelf had altijd een timex expedition met indiglo.