Tudor BB58 loopt 8sec achter

Kans is zeker dat het een fabeltje is. Toen ik mijn eerste automaat kocht, gaf de AD aan dat het horloge in moet lopen. Op verschillende fora las ik dat ook terug.

Van @PeterLC begrijp ik dat het grotendeels een fabeltje is en nu lees ik @Fate_Amenable_To_Change het ook zeggen. Dus ik volg hun. Het is een fabeltje :smiley: :wink:

1 like

Das war einmal, toen horloges nog met oorsmeer geolied werden en productie toleranties nog in de halve millimeters liepen.

De vogels vlogen nog achteruit, de here Jezus heette nog Herman, en brood kostte vijf cent. Geluk was nog heel gewoon, en Thorbecke had net een nieuwe grondwet geschreven. Vroeger.

7 likes

Vroeger, toen de Batavieren nog met z’n vijven waren…

2 likes

Verdomme, ik heb mijn koffie uitgespuugd van het lachen toen ik dit las :joy:

2 likes

Maak uiteraard altijd foto’s en de betreffende horloges zijn naar het eigen servicehuis gegaan. Gaat ook niet om bang zijn. Ik geef enkel een realistisch advies mee: hou rekening dat het kan dat je probleem opgelost wordt en dat er iets anders niet in orde is.

Heb in november 2022 nog een Pelagos 39 gekocht die allemaal kwalen had. Blijft massaproductie en mensenwerk.

Toch heb ik dezelfde ervaringen als @AKM. En leuk dat je foto’s hebt. En dan? Ga je weer heen en weer rijden, veel tijd kwijt, horloge een paar weken kwijt, weer kans op iets anders als je hem terug krijgt. Fijn hoor, 5 jaar garantie. Ik heb liever een jaar garantie en in een keer een goed product.

Ik heb nu ook al een aantal keer knulligheden gehad bij grote AD’s. Keer heel de schroefjes van m’n band vernaggeld, ‘want ze zaten zo vast’, keer dat een van de springbars helemaal niet in het gaatje van de kast zat (het is dat ik het zelf zag), keer heel de kastpoten beschadigd van het verwijderen van de band wat hartstikke onnodig was. Ohja en nog die keer dat ik een ‘nieuw’ horloge toegestuurd kreeg van een gerenomeerde juwelier uit Den-Haag - vol met krassen. :joy:
Nee als er iets kleins is breng ik m’n horloge liever naar @PeterLC. :ok_hand: Echte vakman en heel nauwkeurig.

4 likes

De combinatie ook. :joy:

4 likes

Paar weken is ook minimaal tegenwoordig. Ben een horloge wel eens maanden kwijt geweest. Gelukkig had ik de foto’s :sweat_smile:.

Is uiteindelijk ook niet meer opgelost en het horloge is retour gegaan.

1 like

Ohja dat is waar, toen had je de foto toch op schaal uitgeprint en er weken mee om je pols gelopen? :joy:

Ja precies! :laughing: Viel alleen de waterdichtheid wat door tegen :sweat_smile:

1 like

Ik zou me niet druk maken om 8 sec. Is net buiten specs.

Stel dat je hem terugstuurt, en hij loopt dan +2. Met risico dat er wat wordt beschadigd. Ik houd niet van horloges waaraan geknutseld wordt.

Wat is de service-interval van een BB58? Dan kun je nog overwegen om tot de service te wachten. Dan moet hij in elk geval open.

Waar hebben we het over een horloge openmaken en bijregelen zonder schade maken is geen hogere wiskunde

3 likes

Ik heb sinds 1 jaar een tudor chronograaf en ervaarde ook dat die van mij achterliep op de witschi. Toen besloten om een app te downloaden (WatchCheck op android) en vervolgens dagelijks vastleggen hoe mijn horloge liep. Met mijn draag gedrag en verschillende manieren van wegleggen uitgevonden dat ie maar -0,3 seconden per dag doet. Perfect dus. Misschien het proberen waard!

Een Dealer is nog geen horlogemaker…

Juweliers en horloges… tot nu toe enkel negatieve ervaringen mee. Zelfs een batterij wisselen bij een kwaliteits quartz horloge wisten ze te verkloten. Horloge om de haverklap vol condens. (Gouden armbandjes voorzien van een nieuw slotje konden ze dan weer wel goed)

Twee keer behoorlijk versleten vintage horloges naar Wesselink en Vreeker gestuurd (Atlantic handopwinder en Tissot automaat) en beiden kwamen als een “juweeltje” terug en lopen als een zonnetje.

Even terug naar de opening van dit topic: ik zou deze dus niet overnemen en eventueel op zoek gaan naar een exemplaar dat wel binnen specs loopt.

2 likes

Ik heb er meerdere laten servicen (bij verschillende horlogemakers) en twee kwamen er terug met sleepsporen.

1 like

Voor wat het waard was: ik heb jaren een BB58 gehad en die liep ook al vanaf het eerste jaar te traag, ook zoiets. Ik zette hem een minuutje voor en in rotatie heeft het me nooit gestoord.

Openmaken en uit elkaar vijzen
blijft altijd een risico op schade in handen van iemand die ofwel onder tijdsdruk staat of nog niet ervaren is en je weet nooit wie eraan werkt als je hem afgeeft bij de AD. Plus de maanden dat je hem kwijt bent, daar had ik geen zin in :blush:

Toont ook weer hoe die Chronometer certificaten overroepen zijn. En zelfs al loopt hij goed, dat kan snel veranderen. Zolang een uurwerk om de 8-10 jaar zijn nieuwe olie krijgt en het geen 30s scheelt, lig ik er dus persoonlijk niet wakker van.

Neemt niet weg dat het fijn is als hij precies loopt natuurlijk. Mijn meest precieze uurwerk is trouwens een vintage Omega uit de jaren 60 :man_shrugging::grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

En dan laat ik hem meteen achter. Ik ga dat niet thuis pas bekijken, dan krijg je nog een welles nietes verhaal. Hij was gaaf en nu niet meer. Doe mij maar een nieuwe kast. Ik heb genoeg andere horloges die ik in de tussentijd kan dragen. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat een kast beschadigd bij het afregelen van een horloge. Dat verhaal van die kapotgedraaide schroefjes heb ik ook van een kennis gehoord. Ter plaatse werden er kosteloos nieuwe schroeven in gezet.

Ik begrijp er idd ook niks van. Nu heb ik het de laatste tijd wel met alles. Nieuwe schijfremmen onder m’n auto… blijken ze krom te zijn? Gloednieuw! Weer terug naar de garage, leenauto mee voor 2 dagen, gedoe.
Ga ik behangen. Zitten er drukfouten in één rol. Weer terug naar de behangzaak, nieuwe rol laten bestellen, weer alles organiseren om het behangen een week later af te maken l*l de behanger. Nu weer gezeur met de mechanische ventilatie in ons nieuwbouwhuis, 3 jaar oud, net uit de garantie. Monteur aan de deur á honderd piek die vervolgens de handleiding gaat lezen.
Iemand die hier iets in herkend?

Lijkt wel of de kwaliteitscontrole het kind van de rekening is geworden. :pinching_hand:

7 likes

Volgens mij moeten ze ons gewoon hebben. Ik heb ook altijd gezeik met qc. Wat dacht je van de helft van de constructie van een zonnepaneel vergeten mee te nemen of van een verkeerde omvormer installeren.

Laatst had ik lekkage. Bleek de helft van een buis niet vastgedraaid. :joy:

Lijkt wel een comedy.

2 likes