Tudor Black Bay GMT date issue

Dag allemaal, Hier mijn eerste post op het forum!

Ik heb sinds kort een Tudor Black Bay Fifty-Eight en die bevalt erg goed.
Daarom overweeg ik een Tudor Black Bay GMT…

Echter er blijkt een issue te bestaan met het datumwiel. Die zou niet altijd even goed op 12 uur verspringen.
Zie onder meer: Tudor Black Bay GMT: weird date wheel - bozJo18lD14 op Youtube (sorry ik mag geen nette koppeling plaatsen…).

Heeft iemand hier ervaring mee, meer informatie over het exacte probleem en over hoe Tudor dit oplost?

1 like

Welkom en proficiat met je aankoop, de BB58 is een prachtig stuk! :slight_smile:

Wat betreft de GMT, geen idee hoe groot de omvang is van het probleem. Tudor kennende gaan ze het wel onder garantie herstellen, maar een goed gevoel geeft zoiets niet natuurlijk. Eigen ervaring: mijn Ranger was net buiten garantie en had een probleem met de kroon en dat hebben ze netjes en gratis hersteld. De service is wel in orde dus, behalve dat het 2 maand geduurd heeft tegen dat ik 'm terug binnen had.

Ik heb hier al zeker 1 GMT zien passeren, dus er zal wel iemand zijn ervaring kwijt kunnen!

1 like

Dank illewoare !
Ik vind op het Watchuseek forum ook nog andere issues, zoals een datumwiel dat meerdere dagen zou verspringen:
Hate to do this, Tudor GMT Date Wheel Issue, Lets Discuss… 4815145 (sorry, maar ik mag geen links posten)

Ik geef dit topic even een schopje. In mijn eeuwige zoektocht naar de perfecte collectie ook gaan zoeken naar informatie over de Tudor GMT. Ik vind wel erg veel mensen met problemen met de datumwissel op buitenlandse fora. Nu zal het ongetwijfeld om een bepaalde batch gaan maar was toch nieuwsgierig of er inmiddels iets meer bekend is over dit probleem en of het alleen bij bepaalde serienummers zich dit voordoet.

Ik heb/had een Tudor GMT met eerder genoemd datum probleem; het verspringt netjes op 12 uur, maar af en toe verspringt het 2 dagen i.p.v. 1 dag. Voor zover ik begreep een probleem van de eerste serie.
Via de AD is deze naar Tudor gegaan en, uiteraard, kostenloos gemaakt.

Ik ga er vanuit dat Tudor dit wel netjes oplost. Maar ik woon niet in Nederland en geen AD om de hoek dus als na een paar weken opeens dit probleem begint dan heb ik een flink baalmoment. Zodoende nieuwsgierig of er al wat info is over de series die dit probleem hebben (nummers bijvoorbeeld).

Wat ik heb gelezen op diverse fora is dat dit gewoon door de AD wordt opgelost. Dit valt onder garantie bij Tudor. Ik vond ook stukken over dat het alleen de eerste generatie zou betreffen, maar ik kon daar geen onderbouwing voor vinden.

Onderstaande link laat trouwens zien wat het probleem precies is:

Edit:
Ik zou overigens Tudor zelf benaderen mocht je dit probleem hebben. Dit om even te kijken hoe en wat qua garantie via een dealer in de buurt.

Ik lees voornamelijk dat het een probleem is door teveel lubrication ergens. Maar ik vind nergens een bevestiging. Het moet om flink wat gevallen gaan trouwens. Snap niet zo goed dat er vanuit Tudor verder geen info is gegeven.

Ja maar dat is dus mijn probleem. Ik woon in Suriname. Als ik de GMT koop en ik heb een probleem kan hij direkt weer naar Nederland. Kan hem niet even bij een AD droppen.

In Suriname zitten toch ook AD’s? Aangezien dit een probleem is bij de fabrikant lijkt mij dat je overal terecht kunt met je horloge inclusief je garantiekaart. Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee, maar kan mij niet voorstellen dat Tudor hier moeilijk over doet.

Nee, hier zit geen AD voor Tudor.

Ik zie het inderdaad. Tja lastig te zeggen of je er tegenaan loopt of niet. Ik zou de gok gewoon wagen. In het ergste geval duurt de garantie kwestie wat langer.

1 like

Het eerste weet ik niet, moet ik eerlijk zeggen.
Het tweede verbaasd me niets. Tudor zegt nooit iets, ook geen statusupdate van een reparatie bijvoorbeeld :wink:

Oplossing zou zijn om of de gok gewoon te wagen, of een tweedehands te kopen die al bij Tudor is geweest voor dit probleem.

2 likes

Tsja, in die fora zijn er echt in korte tijd zeer veel mensen die dit probleem melden. Dus dan is er wel wat aan de hand. Schrok er eerlijk gezegd wel een beetje van.

Is niet specifiek voor Tudor. Heb eens een nieuwe motor in mijn nagenoeg nieuwe auto gekregen, bleek ook een bekend probleem. Hadden ze mij daarover pro-actief geïnformeerd? Welnee, ze wachten gewoon tot je komt klagen… is een beetje de standaard tegenwoordig.

Neen, het probleem is dat de fabrikant slechts tussenkomt in de garantie, op het moment dat er zich problemen voordoen. Proactief vervangen gaan ze slechts doen als ze zeker weten dat een bepaald percentage van de productie dit probleem heeft. En dat zal in het geval van uw motor niet voldoende geweest zijn. De garage kan moeilijk gaan opdraaien voor de kosten als het merk zegt dat ze niet tussenkomen.

Fabrikant had 2 maanden erna wel een internationale terugroepactie. Oh enne, toen 'ie bij mij werd omgeruild stond er slechts 2500km op de teller. Van garantie was dus sprake. Maar goed, we glijden off topic… :wink:

Ik zou @thapapper eens lief aankijken. Enerzijds omdat hij wat ervaring heeft, anderszijds het feit dat hij een notoire flipperaar is.

2 likes

Ik kende het probleem ook maar heb desondanks gewoon een GMT aangeschaft. Heb nog geen enkel probleem ondervonden met de datumwissel.

1 like

Ofschoon ik het door de week niet zo erg zou vinden wanneer m’n datum eens 2 dagen verspringt, zou ik het in het weekeinde toch jammer vinden…:thinking:

Mijn GMT is een maand oud en voor zover ik kan zien, is het probleem niet aanwezig. Ik weet alleen niet in welke batch hij is vervaardigd en sowieso denk ik dat dat een enkelstuks statistisch geen zoden aan de dijk zet.

Wanneer iemand er blij van wordt en batchnummers kan geven, wil ik de mijne best even checken maar een garantie wordt het nooit.

Los van een kans op dit probleem, kan ik de Pepsi verder van harte aanbevelen.:ok_hand::heart_eyes:

Mijn vorige Tudors heb ik helaas niet lang genoeg in bezit gehad om iets te constateren, zoals @SwedishChef al aangaf, notoire flipperaar…:hugs:

4 likes