Tudor x Marine Nationale “France-only”
Nu we de tussentijdse release van Tudor hebben gezien (en alweer zijn vergeten) kunnen we door naar misschien wel de grootste release van Tudor sinds de Black Bay serie in 2012. Dat of het wordt één grote desillusie.
Op 4 mei bracht Tudor via Instagram een kort bericht de wereld in over een samenwerking met de Franse Marine Nationale. Iets wat bij alle horlogeliefhebbers tot de verbeelding spreekt als we denken aan de iconische duikhorloges die Tudor maakte voor de Franse marine vanaf de jaren 60.
Veel liet Tudor niet los in de aankondiging. Maar toch gingen er al snel de geruchten rond dat er iets rond september van dit jaar zou komen. Het kan een bandje zijn, een regeltje tekst op de BB58 of Pelagos, of dan toch echt de revival van de Tudor Submariner, die dan wellicht wordt omgedoopt tot MilSub, een naam waar Rolex momenteel rechtszaken om voert om de naam te claimen.
Als we realistisch zijn en stoppen met dromen is een revival van de Sub zeer onwaarschijnlijk. Maar laten we eerlijk zijn, een collab met de M.N. voor 2021 had ook niemand zien aankomen, dus we zijn al heel ver. Dit kan niet alleen een bandje worden. Daarvoor is de geschiedenis met de M.N. te groot en belangrijk.
Special edition for France only
Iets wat ik nog nergens heb gelezen maar direct vanaf mijn bron heb opgevangen is dat de M.N. uitgave France-only wordt. Exclusief verkrijgbaar in Frankrijk. De M.N. editie komt dus niet naar Nederland. Dit is iets wat ik nog nergens anders heb gehoord of gelezen, maar heel gek klinkt het niet.
Tudor special editions
Tudor heeft dat natuurlijk al vaker gedaan met de groene Black Bay Harrods, de zwarte Black Bay Orologi & Passioni (Italy ’17) en kort daarvoor nog met het Zwitserse Bucherer met een blauwe Black Bay met bronzen kast. Maar ik vind wel dat een samenwerking met een Italiaans horlogeforum, Bucherer of Harrods in schil contrast staat met de Marine Nationale, de Franse kikvorsmannen waar het ooit allemaal is begonnen.
Ik heb al even opgezocht wat de dichtstbijzijnde Franse Tudor AD is, dat is Vaneste in Lille, net over de Belgische grens bij Kortrijk. Vanaf mijn postadres zo’n 230km enkele reis.
France, here we come!