‘Tudors zijn geen blijvers’

Ben benieuwd wat dan?

2 likes

misschien heeft het wat te maken met de vele enthousiaste Youtubers en horloge bloggers.

Ik volg dit soort kanalen en sites met veel plezier, maar het valt mij echt op dat heel veel van deze “bekende horlogemensen” constant met Tudor bezig zijn. Misschien dat dit een soort reclame heeft gecreëerd, wat tot extra aankopen en verkopen heeft geleid?

4 likes

Ook ik ben ten prooi gevallen aan deze fase van verstandsverbijstering die blijkbaar bij de hobby vaak voorkomt. Ik kocht in november bij de AD de Pelagos 39. En mein Gott wat is die Pelagos 39 een fijn ding. Ik heb er geen NA aan gewijd nadat ik 'm opgehaald had en dat komt denk ik omdat ik het niet meteen goed kon duiden; in eerste instantie is het namelijk een kwalitatief hoogwaardig horloge met de juiste afmetingen en zonder fratsen. Na verloop van tijd ben ik dit horloge beter en meer gaan waarderen voor wat 'ie is; toolish, licht in gewicht, mysterieus in kleur, perfecte afleesbaarheid en enorm scherp afgewerkt. Na langere tijd dragen is dit bijna een perfect horloge te noemen… denk ik :rofl:

16 likes

friends-ross

1 like

I’m just gonna leave this here…:sunglasses:

Zeg t maar… :heart_eyes:

26 likes

Niet echt een goed vergelijk. Zet een nieuwe Tudor chrono er naast en de Daytona veegt er de vloer mee aan.

2 likes

Het gaat er naar mijn idee niet om welk horloge beter is maar juist om de charme van bepaalde Tudor modellen.

4 likes

Dat snap ik maar dan moet je niet vintage met modern vergelijken want dat verschilt aanzienlijk en die charme is bovendien subjectief.

2 likes

Quasi alles is subjectief aan horloges. :slight_smile:

7 likes

Het maakt niet zoveel uit dat het geen blijvers zijn toch? Mijn eerdere auto’s, woningen, laptop’s, relaties etc. waren ook allemaal geen blijvers. Betekent niet dat ik ze niet mooi vond of dat het een miskoop was, of dat ik er geen plezier aan beleefd heb.

Rolex zijn voor mij ook geen blijvers. Eenmaal het begeerde gevuld is, blijft over een zeer mooi gemaakte toolwatch. Een deel van de waarde zit in het immateriele/emotionele aspect, maar de vraag is of dat altijd even belangrijk is en blijft.

De BB58 is op dit moment mijn meest gedragen horloge vooral omdat deze een fijn formaat heeft, lekker draagt, makkelijk afleesbaar en redelijk understated is. Er zijn vast meer horloges die daar aan voldoen of bepaalde aspecten beter doen.

6 likes

Zoals altijd ligt het wat genuanceerder en verschuift mijn aandacht persoonlijk van vintage meer naar neo-vintage. En dat is enkel omdat ik mijn horloges koop om te kunnen dragen en niet om in de kluis te laten liggen. Het irriteert me dat ik mijn 5513 niet durf te dragen, omdat ik daar wel bang ben voor krassen of water. Dus als iemand de andere kant op beweegt en graag een 5 digit GMT wil ruilen voor prachtige 4 digit sub, dan mag ie mij een berichtje sturen! Daar heeft mijn Seadweller geen last van. Die alweer om de pols, zoals elke dag, en gaat overal heen en zo ziet hij er ook uit! Unpolished : )

Ik vind het, gezien Tudor en Rolex van de zelfde moeder komen, het gewoon logisch dat veel liefhebbers voor beide merken vallen. Vaak zal budget de reden zijn om Tudor boven Rolex te verkiezen, dus de step up is vaak gewoon een ontwikkeling. Mijn eerste Tudor vond ik een enorme smak geld voor een horloge. Niet veel later kon ik mijn Pelagos inruilen voor een Submariner en die keus was verbazingwekkend snel gemaakt. Ik was een soort drempel over …

Rolex fanboys die Tudor dragers uitlachen of bashen vind ik gewoon zielig en het lijkt mij duidelijk waarom je dan uberhaupt een horloge en specifiek een Rolex draagt. Het is soms het verschil of je er vooral zelf naar wilt kijken of er graag mee gezien wilt worden. Feit is dat Tudors (nog) vaker te koop staan in het blauw is niet omdat ze slecht zijn, want dat zijn ze niet, maar ik vermoed omdat een liefhebber nooit is uitgekeken. De een wil er nog eentje bij, de andere wil een stapje omhoog en anderen zijn gewoon tevreden. Gelukkig maar! Het bezit van de zaak is toch vaak het eind van het vermaak.

13 likes

Zeker, maar ik koppel daar absoluut geen waardeoordeel aan …
De een wil meer, de ander wil er nog een.
Gelukkig maar, want anders was het heel rustig op HF denk ik.

2 likes

Zijn ze ook hè. Aan de prijs maar uiteindelijk zijn het heel eenvoudige horloges.

Absoluut, heb ik zowel met de explorer als de 58. Die kunnen niet weg omdat er een verhaal en herinneringen aan hangen. Eigenlijk bij allemaal intussen. Enige nadeel is dat ze er nog een paar jaar al goed gedragen uitzien door de beleefde verhalen, maar goed :sweat_smile:

3 likes

Die opmerking vind ik wel een beetje polariserend, zeker op het HF met evenzovele leden als persoonlijke smaken als voorkeuren maar één gezamenlijk doel. De meesten liefhebbers zijn hier denk ik juist aanwezig omdat ze meer dan één horloge kunnen en willen mooi vinden en daar dan naar willen handelen. En als het budget dan een beperkende factor is kun je soms niet alles houden en verkoop je wel eens wat of ruil je wat in.

Niks mis mee denk ik, heeft ook een naam; ‘flipperen’!
Maar dat doe en wist je zelf vast ook al wel gezien je forumnaam.:wink:

En of de reden van flipperen van een Tudor dan één van de hier genoemden is? Of überhaupt met een reden gerechtvaardigd dient te worden, anders dan “het nieuwtje is er (al) weer vanaf, tja… :thinking:

Hij hier op het HF die nooit flippert werpe den eersten horloge! Ik zal het i.i.g. niet zijn! :grimacing:

1 like

Ik zou de Forstner model O met verende schakel eens proberen. Die zit echt heerlijk.
Kreeg de originele band niet lekker afgesteld. Ook niet halve schakel van Ome Seiko.
Komt bij gewoon de vorm van de pols en de veel te lange beugel aan de onderkant van de sluiting.

1 like

Ik krijg die te laag geplaatste merknaam (door de lange driehoek marker) mentaal niet verwerkt.

11 likes

Je hebt zelf een steile zijkant.

5 likes

Die van mij stond 2,5 jaar geleden na 2 maanden in het blauw. Ik kreeg geen goeie fit. Toch doorgezet en een beetje aangerommeld met de band. Uiteindelijk een half link geplaatst en nu zit hij perfect. Die van mij vertrekt niet meer.

16 likes

Ben hier, in de auto :stuck_out_tongue:

1 like

6 Rolexen gehad en nu aan mijn 7e Tudor !
Geen van allen blijvers :sweat_smile:

6 likes