Twee vintage NA’s. Een Ouwe Rus en een bijzondere Zwitser in een originele verpakking.

Dit wordt weer een lang verhaal, maar dat zijn jullie misschien inmiddels wel van mij gewend. Dit keer ook veel plaatjes.

Vandaag heb ik maar liefst twee nieuwe aanwinsten ontvangen.

Omdat ik van ouwe Russen hou (alléén horloges hoor) en van rode wijzerplaten,
kon ik het niet laten om te bieden op eBay toen daar dit horloge voorbij kwam.
En, wat meestal niet gebeurt omdat ik bijna altijd overboden wordt; bij deze was ik, toen de termijn afliep, nog steeds de hoogste bieder. Na een weekje kwam de postbode ‘m vandaag aanbieden. Aangetekende verzending! Voor 7 dollar. PostNL doet dat niet voor 7 euro.

Wat er in een wat viezig gescheurd envelopje, met gelukkig van binnen een enorme klont beschermend bubbleplastic, binnenkwam was gelukkig datgene waar ik op geboden en voor betaald had. Je weet het maar nooit. Een klassiek jaren ‘60 Vostok horloge. Nette vergulde kast en iets verkleurde wijzerplaat. Niet erg want ik houd van patina en zeker als die plaat rood is (of was).
Zo stond ie op eBay (foto van de seller)

Gelijk maar even verder kijken, toch geen bijzondere plannen vandaag. Geen band dus, niet erg want die gaat er bij mij meestal toch gelijk (en meestal definitief) af. Caseback open maken. Van binnen een keurig cal. 2208 uurwerkje, een van de bekende USSR werkpaardjes. Uurwerkje uit de kast en het glaasje er af. De twee héél vieze versleten springbars heb ik natuurlijk gelijk weggegooid. Vergulde kastje in de ultrasoon, daarna even glanzend poetsen, het 10 mu goudlaagje was nog redelijk intact. Het plexi glaasje was wat dof, niet eens gekrast, dus een lichte polijstbeurt volstond om het weer als nieuw te krijgen. Achterkantje gepoetst en het geheel weer in elkaar gezet. Mooi bruin zacht kalfsleren bandje er op en zo zie je maar, niet alle horloges die uit de Oekraine komen zijn fake of Franken. Intussen loopt het klokje zonder problemen al de hele dag ( het is nu 22:20 uur) en zo te zien keurig op tijd.
Een leuke aanwinst voor de ouwe Russen collectie en voor een lief Oekraïens prijsje. Wat foto’s:


Voorkant


Zijkant


Achterkant


Binnenkant (cal. 2208)

Het tweede pakje dat vandaag aan de voordeur kwam, aangeleverd door dpd, was een bomvrije verpakking in de vorm van een stalen Illy Espresso koffie bus, dicht geseald met een halve meter duct-tape en volgepropt met pakpapier en plastic bubblewrap. Ergens in het midden bevond zich een in wit keukenpapier gewikkeld horloge!

Het gaat hier om een eind ’70, begin ’80er jaren gemaakt Lanco horloge, een paar dagen geleden d.m.v. een leuke correspondentie via de HF horlogemarkt overgenomen van @HorlogeHalle.
Een zeer fraai bewaard gebleven typisch jaren ’70 vormgegeven Zwitser. Voor een bijna 40 jaar oud horloge ziet het er nog schitterend uit. Hier valt niets meer aan te poetsen!

Ook dit horloge heb ik vrijwel meteen aan de achterzijde open geschroefd om te zien wat hier voor motortje in zat en daar kwam nog een verrassing. Het horloge bevat namelijk het Tissot 2250 Autolub caliber, dat vrijwel geheel vervaardigd is uit plastic onderdelen. Dit caliber, ook wel bekend als het ‘Astrolon’ of ‘Sytal’ (“Systeme Total d’Autolubrification”) is door Tissot ontwikkeld in de jaren’60, met de bedoeling een goed werkend en onderhoudsvrij uurwerk op de markt te brengen voor horloges in het ‘budget’ segment. De oplossing vond men in het toepassen van kunststof, zeg maar plastic, onderdelen voor bijna alle componenten waaruit het uurwerk is opgebouwd. Alleen de balans, de barrel met veer en het opwindmechanisme zijn van metaal. Het werkje bevat geen enkele schroef en werd in een vrijwel volledig geautomatiseerd / gerobotiseerd proces in elkaar gezet. Door de toepassing van kunststof is er geen smering nodig en is het uurwerk dus praktisch onderhoudsvrij.

Tissot had de pech dat de introductie van dit revolutionaire uurwerk min of meer samenviel met de voor die tijd spotgoedkope nieuwe quartz horloge techniek uit Japan. Daardoor kreeg het Astrolon uurwerk zo weinig aandacht dat TIssot in het begin van de jaren 80 (ca 1981) besloot om het Astrolon systeem van de markt te halen. Men ging daarin zover dat ook de ruim 400.000 (!) Astrolon uurwerken die al voor de voorraad waren geproduceerd allemaal weer werden vernietigd.(!!)

Hoe konden ze ook weten dat ene Nicholas Hayek ongeveer een jaar later, als antwoord op de ‘quartz crisis’ op de markt kwam met het inmiddels iconische Swatch horloge. De Swatch, vrijwel volledig gemaakt uit, jawel, plastic onderdelen.
Tissot was het slachtoffer van de wet op de remmende voorsprong. Zonder het te weten, waren ze hun tijd 20 jaar vooruit.

Even terug naar het exemplaar dat ik van de goede HorlogeHalle mocht overnemen: je kunt je voorstellen dat ik blij ben met zo’n leuk – en gaaf! - stukje horlogehistorie in mijn collectie. Dank je wel Frank.

Hieronder voor diegenen die nog wat meer willen weten over het Tissot Astrolon verhaal enkele door mij ge-google-de url’s.
in dec 2015 op ons eigen Forum: (tissot) Astrolon 2250
https://www.watchonista.com/articles/technology/tissot-astrolon-synthetic-revolution
https://17jewels.info/movements/t/tissot/tissot-2251/
http://members.iinet.net.au/~fotoplot/tissot/tissot.html
en tot slot de goede Dr. Ranfft: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Tissot_2250

De plaatjes:


Bomvrij verpakt in een Illy Koffiebus!


Voorkant. Helemaal puntgaaf.


Zijkant. (Wel een nieuw bandje opgezet… sorry Frank).


Mooi maatje voor mijn niet zo brede pols.


Achterkant


Binnenkant. Het bijzondere uurwerkje.


Tenslotte nog één keer met de koffiebus.

Oh ja, en de Lanco loopt, vanaf vanmiddag al, uiteraard als een zonnetje! Tsja, onderhoudsvrij zeiden ze in 1980!

Bedankt voor het lezen en kijken.

29 likes

Vanwege de plastic raderen? Is dat niet erg breekbaar geworden, plastic degradeert toch met de jaren? Mooie aanwinsten wel!

Wat een mooi verhaal Lex
:ok_hand:
Volgende bestelling krijg je in andere smaak Illly :wink:

1 like

Leuke aanwinsten.
Ik heb ook zo’n Lanco met een astrolon uurwerk, maar dan met een blauwe wijzerplaat.
Dat uurwerkje loopt gewoon goed. Bij die van mij is de kroon echter versleten en is derhalve niet makkelijk op te draaien.

1 like

Leuke aanwinsten! :ok_hand:

Dat zal niet makkelijk zijn om die kroon te vervangen. Die Astrolon blijkt, ook na jaren, een goed lopend uurwerk, maar de grap is natuurlijk ook dat het is ontworpen als een ‘disposable’. Net als de Swatch horloges trouwens. Zodra er wat kapot gaat is het meestal over. Goedkoop, niet te repareren, koop maar een nieuwe. Mijn exemplaar is in vrijwel nieuwstaat, ik zal 'm niet veel dragen, het is meer een hebbeding voor de collectie zeg maar. Dus misschien doet ie 't over weer 40 jaar nog steeds. Maar dat mogen mijn (eventuele) kleinkinderen dan nog meemaken.
Oh ja en @Scudo misschien een foto? Ik zie een nieuw topic aankomen: Show je Astrolon!

4 likes

Bijzonder, dat Astrolon-verhaal! Dank voor het delen…!

1 like

Dat zou zo maar kunnen. Er staat hier in huis nog ergens een doos van mijn inmiddels volwassen dochter met en twintigtal Babiepoppen van zo’n 25 jaar oud. Sommige daarvan hebben inmiddels wel hele rare beentjes…

Niet alle plastic is instabiel. Ik heb een vrij grote verzameling vulpennen waarvan een aantal van meer dan tachtig tot zelfs ruim honderd jaar oud. Eboniet, Caseïne, Bakeliet, Celluloid. Allemaal meer of minder instabiele vroege plastic soorten. Maar ook mijn Parkers uit de jaren 50, die gemaakt zijn van notoir slechte spuitgiet plastics, doen het nog allemaal prima. Dus voor dit vrijwel stofvrij en dus ook behoorlijk tegen de boze buitenlucht beschermde Astrolon uurwerk, dat in de kast ook nog eens in een eigen kunststof huisje is gemonteerd, ben ik niet zo bang dat het de komende, zeg eens 20 of 30, jaren uit elkaar valt.

3 likes

Leuke aanwinsten :+1:
Zo zie je maar weer dat je niet persé bakken geld in horloges hoeft te pompen om er lol aan te beleven. :sunglasses:
Veel plezier ermee!

2 likes

Heel leuke bijzondere aanwinsten, Ik heb weer iets bijgeleerd waar ik nog nooit van gehoord had (Tissot 2250 uurwerk ) Veel plezier ermee en bedankt voor het delen en de uitleg.

1 like

Twee pracht NA’s !
Gefeliciteerd !

1 like

Mooi,mooi die Rus en mooi mooi de Lanco :heart::heart::+1:

1 like

Mooie aanwinsten :+1:

De Astrolon (ik heb zelf de Tissot Actualis Autolub versie, zoals bekend) heeft plastic onderdelen met een soort teflon laagje, waardoor het zelfsmerend is. Autolub betekent zelfsmerend.
Het teflonlaagje zorgt ervoor dat het onderhoudsvrij is en ook zal het plastic daardoor niet verouderen.

Ook goed om te weten is dat in de plastic beschermkast een paar kleine gaatjes zijn voorgestanst. Mocht het mechaniek stil staan terwijl het is opgewonden, dan kan je met een speld in zo’n gaatje poeren. Grote kans dat je zo het mechaniek weer aan de praat krijgt (Harpoen is ervaringsdeskundige :innocent:).

De Lanco kan je dus zonder probleem dagelijks dragen, mijn Tissot krijgt ook veel draagtijd.
Veel plezier ermee :+1:

4 likes

Dat is nog een nuttige informatie! Leuk om te weten. Dank je @Harpoen

2 likes

En daarbij komt nog dat dit plastic niet blootgesteld wordt aan UV stralen die in zonlicht zitten. Dus het verouderen valt nogal mee.

Wat weer een mooi lezenswaardig verhaal. Houdt ons van de straat.

1 like

Zeer zeker mee eens!

Geweldig uurwerkje.
Ik heb heb zo een uurwerk ook nog liggen en hij loopt ook nog steeds.
Blijft grappig om te zien.