Tweedehands horloges kopen op ebay = teleurstelling?

• Goede ervaringen buiten de EU, mijn grootste miskoop kwam uit de UK.
  • Goede ervaringen met Roemenië en Oekraïne
  • Over het algemeen goede ervaringen met Italië, en ze hebben daar echt heel veel mooie vintage horloges. (Italianen zijn wel slecht met aftersales, een keer gezeur gehad met retourneren van auto-onderdelen)
  • Goede ervaringen met Zuid-Amerika
  • Ik weet wat ik koop en wat het waard is, de verkoper kan net zo hard roepen dat het “rare” is, daar stink ik niet in (en volgens mij de meeste andere kopers ook niet)

Oftewel, we hebben allemaal zo onze eigen ervaringen. :sweat_smile::sweat_smile:

India mijd ik inderdaad, daar komt zelden wat goeds vandaan.

Dat is inderdaad belangrijk. Als je zelf weet waar het over gaat en je hebt wat ervaring dan haal je de minder bonafide verkopers er zo tussen uit.

1 like

De verzendkosten hoger zetten is een Ryanair manier om meer geld op te halen. Ik tel ze er altijd standaard bij op en beslis op het geheel of de prijs goed of slecht is. Je moet ook het pakket/envelop en het ritje naar het postkantoor erbij rekenen hè.

Ik koop regelmatig wat uit Italië en dat gaat goed. Hun beurtjes neem ik nooit serieus dus prijs die ook in. Dus mijn eBay ervaringen zijn positief.

Je moet wel weten wat je koopt. Ik vertrouw nooit blind op de eerlijkheid en betrouwbaarheid van de verkoper.

2 likes

Dit dus. Verzendkosten zijn voor mij onderdeel van de prijs die ik moet betalen om het horloge te bezitten. Als ik dit bedrag ervoor over heb, maakt het me eigenlijk niet uit welk deel verzendkosten en welk deel verkoopprijs is.

Los daarvan, voornamelijk goede ervaringen op Ebay. Zou wel huiverig zijn om buiten Europa te handelen.

1 like

Die verzendkosten tel ik er ook bij, maar het maakt mij wel degelijk uit. Als ik namelijk betaal voor een duurdere verzekerde verzending, maar ik krijg een horloge toegestuurd in een enveloppe. Dan is het waarschijnlijk.

• niet verzekerd zoals hoort bij verlies
  • niet beschermd/verpakt zoals het hoort

Dat is allemaal minder erg als de deal via paypal loopt, al zou het toch zonde zijn als dat unieke nos exemplaar beschadigd binnenkomt hierdoor, maar extra vervelend bij een banktransactie.

naast een flink aantal (goedkopere) horloges en een groot aantal kettingzagen en onderdelen kan ik alleen maar zeggen dat het meestal positief is. Maar weet wat je koopt en reken alle kosten erbij. Overigens wel veel uit Duitsland, dat is meestal goed op de bezorging na (ze kunnen van dpd standaard het Duitse adres waar ik alles heen laat sturen niet vinden en dan na 2 vergeefse pogingen bezorgen ze het alsnog daar…)

Heeft iemand ook ervaringen met verkopers uit Japan? Deze advertenties vallen mij online altijd in positieve zin op.

bekende achtergrond trouwens…

Ik heb diverse gokjes gewaagd die erg goed hebben uitgepakt. Zeldzame chronometers in as new conditie, Seiko 7016 voor een habbekrats in perfecte staat, stalen IWC cal. 89 voor een paar 100 euro in zeer mooie toestand.

Ik calculeer met vintage aankopen altijd een beurtje in, maar kan niet zeggen dat ik slechte ervaringen heb. In tegendeel zelfs.

Ik heb tot nu toe nog niks op Ebay gekocht. Maar heb je geen kopers bescherming op Ebay?

Alleen als je via Paypal betaald hebt.

Idd, dit is voor mij een belangrijke voorwaarde. Bankoverschrijving doe ik niet tenzij het een bedrijf met vestiging is.

Ik koop zeer regelmatig via EBay de enige wat negatievere ervaring heb ik met een verkoper uit Nederland gehad. Voor de rest is feedback rating voor mij een hele belangrijke factor of ik wel of geen bod doe.

Via Marktplaats is het geluk hebben of je een serieus en normaal communicerend persoon treft!

Hoe is de ervaring dan als verkoper op eBay?
Ik heb gemerkt dat je als verkoper het ook behoorlijk zwaar kan hebben. Er word veel verwacht en de eisen zijn hoog. En er zijn mensen die gelijk een geschil openen en een gedeelte geld terug willen en anders er een drama van maken. Ook met een goede beschrijving en duidelijke foto’s.
Ik koop alleen nog en verkoop is alleen betalen bij ophalen. En marktplaats laat je iemand al beoordelen na een aantal berichten heen en terug.

Voor mij is de handel niet leuk meer. Als ik wat koop haal ik het af of gewoon in de winkel. Verkopen doe ik zelden. Misschien binnenkort hier maar ik wil geen negativiteit of vervelende situaties.

1 like

Ik ga het toch ook maar eens zeggen.

@koekoek, feitelijk een verkapt Seiko handelaar… Jij als constant kopen van vintage Seiko’s weet toch gewoon dat slechte foto’s geen rede kan zijn om op terug te komen? Als dan een keer iets tegen valt, pak dan je verlies. Zeuren over 10 euro verzendkosten… Misschien moet die beste man wel 2 keer 30KM maken om bij het postkantoor te komen. Je gaat er toch akkoord mee!!!

Ik doe zelf niks met internationale handel, koop óf face tot face óf via HF/huisdealer HF.

Mensen denken de hele wereld te hebben. ‘Oh ik betaal met Paypall niks kan mij overkomen…’ Ik heb daar ook niks mee. Keihard voorliegen dan zeg ik; Aanvechten. Kopen van slechte foto’s? Verzendkosten te hoog? Je gaat zelf akkoord met datgene waar je op biedt.

6 likes

Is het inderdaad erg jammer als het klokje waar je zo naar uit kijkt enorm tegen valt. Ik heb me verderop in het topic al wat verder verduidelijkt en het zou handig zijn als je dat ook zou lezen voor te reageren :wink:

Dat heb ik al gezegd dat dat inderdaad dan gewoon een tegenvaller is waar je niks aan kan doen, gegokt en verloren. Maar als je een horloge koopt me 3 fotos waarvan 1 met een enorm filter en 2 in het hulst van de nacht kan ik me niet onttrekken van de indruk dat die verkoper bijvoorbeeld krassen op het glas probeerde te verhullen.

En die persoon werkt ook in the middle of nowhere? Of doet gewoon meteen even boodschappen als hij in de stad/dorp is. Als ik 18 euro betaal om iets geshipped te krijgen en dat bljkt 4.50 te kosten vind ik dat erg vreemd, daar heb ik iig niet voor betaald. Heb ik op marktplaats ook nog nooit meegemaakt terwijl die mensen hier ook wel in schubbenkuttenveen wonen en 20 kilometer moeten rijden naar het postkantoor.

Feit blijft dat van de die dingen die ik op ebay koop het vaak tegen valt. Ik kan er uiteindelijk wel best een prima horloge aan over houden maar het is slechts zelden dat ik denk van dit was een transactie waar ik 100% tevreden over ben.

En toch koop je hem… Snap je nou wat ik bedoel?!

1 like

Vertrouwen in andere mensen moet ik inderdaad niet meer doen. Was een prive verkoper/verzamelaar dus dacht dat het misschien wel mee zou vallen maar niet dus.

1 like

Jup, zoiets als vertrouwen in internationale handel… Bestaat wat mij betreft niet meer.

"Als ik 18 euro betaal om iets geshipped te krijgen en dat bljkt 4.50 te kosten vind ik dat erg vreemd, daar heb ik iig niet voor betaald. "

Dit dus ja