Tweedehands horloges kopen op ebay = teleurstelling?

Heb ze met in-house uurwerk voor dat geld nog niet voorbij zien komen op staal…

Ik koop af en toe en verkoop soms wel eens wat op eBay. Mijn ervaringen in, zeg eens, de afgelopen 12 jaar zijn ongeveer 80% positief. Ik praat dan over horloges, vulpennen en daar aan gerelateerde zaken. Met nieuwe objecten gaat het bijna altijd goed.

Tweede hands is zeker een gok, met name bij horloges. Ik denk dat de kans dat er technisch iets mis is bij horloges of vulpennen recht evenredig is met het aantal onderdelen in respectievelijk een horloge en/of een vulpen. Bij horloges, met gemiddeld >25 onderdelen kan er gewoon meer stuk als aan een vulpen met hoogstens 10 onderdelen. Niet aankomen van pakjes of zoekraken overkomt mij bijna nooit. 95% = OK, van de overgebleven 5% waar het mis ging kreeg ik de helft geld terug via eBay of Paypal.
Nu geef ik zelden meer uit dan een paar tientjes als ik zoiets op eBay koop dus het risico op een financieel debacle is ook niet erg groot.

India: een sport apart. Ik moet zeggen dat ik in de afgelopen jaren best leuke HMT-tjes heb gescoord. Andere ‘Mumbay Specials’ is vaak narigheid, maar soms zijn het ook Frankenwatches met bruikbare ST96 calibertjes er in. Met ‘Oris’ of ‘Sandoz’ op de wijzerplaat en allemaal het zelfde serienummer in de caseback zijn ze natuurlijk zo vals als wat, maar je moet het een keer meegemaakt hebben. En ach, de verzending is bijna altijd gratis èn aangetekend. Eigenlijk betaal je dus 15 dollar voor de verzending en het horloge is gratis. Ik heb geen idee hoe ze dat doen voor gemiddeld 15 dollar. Waarschijnlijk betaalt, net als in China, de overheid mee aan de verzending van die kleine pakketjes.

Horloges uit Rusland en de Oekraine: Ik heb via eBay best wel een paar mooie ouwe Russen daarvandaan gehaald voor wènagh, maar ook wel eens bagger natuurlijk. Calculated risk.
Amerikanen vragen vaak waanzinnig hoge verzendkosten dus dat ga ik sowieso niet doen.
Verder heb ik wel eens wat gekocht uit GB, maar ook alleen goedkoop spul en opknappertjes. Dat gaat eigenlijk altijd naar tevredenheid, ook omdat je met iemand uit GB iets makkelijker contact kan hebben vóór de aankoop. Één keer een kapot horloge. Ik kreeg na melding vrijwel per omgaande mijn geld terug, kapotte klokje mocht ik houden. Over het algemeen is het zo dat als er iets mis is met het aangekochte horloge ik het er gewoon bij laat zitten. Mijn risico. De kosten en moeite van het claimen en terugsturen zijn meestal hoger of meer dan het door mij betaalde bedrag of de waarde van het horloge.

Met vulpennen ligt dat iets genuanceerder. Bijvoorbeeld een (door de verkoper over het hoofd geziene?) barst in een dop kan ook transportschade zijn en is moeilijk te claimen. Een (plastic/eboniet/celluloid) vulpen gaat onderweg makkelijker stuk dan een horloge, is mijn ervaring.
Met vulpennen neem ik wel eens een wat grotere gok met een duurdere aankoop tot max $100,-- Maar dat is ook omdat ik, denk ik iets meer verstand (nou ja, kennis) heb van vulpennen dan van horloges… Ik heb zelden echt spijt gehad van mijn op eBay gekochte pennen en niet zelden een super koopje gescoord!

Qua verkopen heb ik eigenlijk heel weinig problemen. Maar ook daar gaat het vrijwel altijd om kleine bedragen, Soms gaat er wat mis met de verzending, dan doe ik een refund. Ook hier: mijn risico, verder alleen tevreden klantjes.

Conclusie: denk van tevoren goed na over je wat je wil bieden/kopen en wat je koopt. Hou het bedrag laag. Dan heb je vaak een leuk aankoop avontuurtje met veel spanning en een hoop lol. Gaat het een keer mis, nou ja, een paar biertjes minder op de vrijdag of zaterdagavond en je bent weer bij de mensen.

Mijn twee centjes, dank voor het lezen,
Lex

9 likes

We willen natuurlijk allemaal zo goedkoop mogelijk een aankoop scoren, maar ik geef liever wat meer uit op mp dan op eBay.
Als het niet te ver is ga ik ook liever naar de koper, zeker als het een duurdere aanschaf is.
Daarom heb ik ook nog geen miskoop gehad, maar ik koop ook geen vintage, alleen jonge gebruikte.:stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

Ik denk dat hierin deels ook het miskoop-risico schuilt. En dat geldt niet alleen op eBay of MP. Wil je erg goedkoop een werelddeal, vergeet het maar gewoon. De enkeling die dat overkomt is een mazzelaar.

Maar in de regel zal een verkoper van een gebruikt horloge in een zeer goede staat, daar ook een passende prijs voor willen hebben. En heb je dat er niet voor over, is de kans op een kneusje evenredig groter.

Pennywise, poundfoolish ofzo.

Soms zijn de goedkope horloges de beste en de gene waarvoor je meer voor belt betaald juist de tegenvallers. Ik betaalde op MP 70 euro minder voor een vergelijkbaar horloge met bracelet tov die van ebay. Met die van MP was niks mis en die van Ebay wel.

En sommige horloges zijn gewoon elders niet te vinden. Dus waar je ze tegenkomt moet je ze kopen, of dat op HF, Ebay of MP is.

1 like

Blijft altijd een risico als je af moet gaan op beschrijving en foto’s. En zoals je zegt, “soms” is een koopje de moeite waard. Dat zijn de mazzeltjes. Maar daar staan veel tegenvallers tegenover.

Wat dat betreft is de liefhebber van nieuw makkelijker af. Ik heb ook een tijd jonge vintage analoog-digitale Jappen verzameld, en eigenlijk maar eenmaal teleurgesteld. En de meeste kwamen uit Hongarije, sommige UK.

1 like

Maak nu weer iets mee, een verkoper zegt dat de verzendkosten hoger waren omdat hij fees moet betalen. Ik moest dus zn fees die hij aan ebay afdraagt over het gehele verkochte item (niet alleen de verzendkosten) coveren in de verzendkosten :joy: What the fuck. :upside_down_face:

2 likes

Heerlijk… :weary:

1 like

Dat wordt toch vaker gedaan? Hoge vezendkosten, zodat de kale prijs laag lijkt en dus hoger in de lijst voor zoekers die prijs op laag > hoog zetten.

Kopen via online platformen is ook een vak apart.

Door schade en schande wordt je er ook wel een stuk handiger in en bouw je je eigen eBay netwerk op. En zelfs eBay… buy the seller!

1 like

Jokes on them. Want te hoge verzendkosten kan je terug vragen. Maar dat iemand het ook nog gaat verdedigen onder de noemen van, ik moet ebay fees betalen :upside_down_face:

Ik kijk naar de totaalprijs, dan hebben deze fratsen weinig zin.

2 likes

Idem, en sommige verkoper tellen ook in verzendprijs het verpakkingswerken en material

Gewoon totaal prijs bekijken en niet apparte, bij jij mee eens dan is goed

Een zo te zien gerecycled kartonnen doosje en een kleine beetje bubble wrap, hoeveel kost dat? Max 1 euro?

Feit is, je betaalt voor iets dat een stuk minder kost dan gezegd.

1 like

Horloges gekocht op eBay… een Haas, Detomaso, Bvlgari…
Een Guess voor mezelf, toen dezelfde Guess voor m’n pa die de mijne zo mooi vond… en toen een derde zelfde Guess om er 2 linkjes uit te halen.
Ik blij, pa blij… collega met dunne polsen blij.

Op de Bvlgari na allemaal nieuw en zonder schade.
Het gouden dameshorloge had een kapot glaasje, meer dan wat te zien was op de foto’s. Maar het was wel echt goud, dus gewoon positieve feedback gegeven… dit was overigens nog in een tijd dat de verkoper ook negatieve feedback kon geven.
De vrouw vond de Bvlgari niks, en verkocht voor ruim het dubbele… op MP, toen MP nog leuk was.

Maar ik ben nu na een lange pauze (nu ff kleine pauze) weer aan het verkopen op eBay… meerdere redenen, de hoofdredenen dat op MP het volk nooit komt opdagen, standaard ruim de helft minder bied wat iets nog waard is.
Zelfs wanneer je de huidige goudkoers in je adv zet, het aantal grammen vermeld en er een rekensommetje van maakt, dan bied men nog de helft.
Heel Holland handelt ofzo.

Maar nog belangrijker, op MP in NL raak ik mijn meuk niet kwijt… maar op eBay gaat het snel.
Komt ook omdat ik de meuk zo zat ben dat ik er gezien de “waarde” weinig voor vraag… maar dat is allemaal niet horloge-gerelateerd.
Al hoop ik eerdaags wel 2 horloges op eBay te verkopen.

Voor (toekomstige) eBayers wat verduidelijking in de kosten:

Ebaykosten zijn 10% vh totaalbedrag incl verzendkosten. Paypal is 35cent + 3,4% van het ontvangen bedrag… tenzij boven de 2500,- dan wordt het percentage lager.

Stel verzending kost daadwerkelijk 10,- en je adverteert daar ook mee.
Je product zet je op Nu-Kopen 90,-.
Op je Paypal ontvang je 100,-… maar eBay-kosten 10,-. Paypal 3,75. Verzending is 10,-.
100 - 23,75 = 76,25 voor jou.

Nou vind ik verzending met PostNL waardeloos buiten NL… dus naar DHL Parcel, maar die rekent niet 1 prijs voor Europa. Naar Duitsland is 10,- maar Spanje is 14,-.
Dus dan zet je Europa verzending niet op 10,-.
Ik zet dat zelf op 15,- voor iets kleins, en 20,- voor iets groters. En wanneer het zwaarder is gaan de verzendkosten ook omhoog.

Let goed op wereldwijde verzending.
Ik heb recentelijk een koper gehad uit China… bovenop alle andere kosten werd er wisselkoers-kosten in rekening gebracht… bijna 9,-.
De koper had dit in euro’s moeten doen, maar ik had de betaling ook kunnen weigeren om dit alsnog in euro’s te krijgen.
Dure les dus… maar het product leverde in NL nog niet eens 15,- op, en de Chinees vond het 8x zoveel waard.

Hangt toch ook nog af van buy it now of auctions? En ook als je een “professionele” verkoper bent kunnen de fees een heel stuk lager zijn. Moet je meer dan een x aantal dingen per maand verkopen of een ebay abbo afsluiten ofzo.

Die kosten zijn voor de verkoper. Moet je niet in de shipping kosten verrekenen voor de koper. Wat boeien mij als koper de fees van de verkoper? Nogal logish dat je moet betalen om het op een wereldwijd platform als ebay aangeboden te hebben. Wil je geen fees verkoop je maar lekker op marktplaats ofzo.

Dat soort dingen is vast allemaal per land aan te passen

Probleem met DHL is dat ze sinds 2019 niet meer gratis verzekeren tot 500 euro en ook geen verzeker optie meer hebben uberhaupt. In combinatie met ebay en paypal is dat een slecht idee.

Nee niet meer

Hebben ze gelijk getrokken…

Klopt, maar dan mag je nogal verkopen… in het rekenvoorbeeld geef ik de meeste kosten aan.
Indien je Pro bent, of voor een hoog bedrag verkoopt dan mag je iets meer centen houden.

Er staat ook “Stel” als in stel je voor… Ik geef enkel een voorbeeld, hoe iedere verkoper dit doet heb ik geen invloed op.

Maar eBay laat iedere verkoper vrij om handelingskosten in de verzendkosten door te berekenen.
Uiteindelijk is het de koper die akkoord gaat.

En anders is juist die potentiele koper beter af op MP, daar kan hij zonder even netjes te melden, gewoon niet komen op de gemaakte ophaal-afspraak.

Via de pc wellicht, maar zoveel moeite om een paar centen steek ik er niet in. Daarbij verkoop ik onder de marktwaarde, een koper ziet enkel de prijs en verzendkosten… en weet dat hij alsnog goedkoop uit is. Wil deze nog goedkoper, dan kan hij een bericht sturen en vragen naar een aanpassing in de kosten.
Aangezien het gros dat niet doet, doe ik bij die ene echt niet moeilijk.

Negatieve feedback om 40cent of een euro krijgen vind ik belachelijk. Zo’n koper moeten ze direct verbannen.
Ik blokkeer zo 1 direct.

DHL4you en DHL zijn samen gebracht onder DHLparcel… Daar kwam ik achter door mijn zending naar China.
Dan denk je met DHL te versturen, maar die geeft het in China af aan een lokale partner.
In dit geval met China Post… tracking is niet meer accuraat. Dus verzekering kan dan ook niet.

Wil je die verzekering alsnog, dan moet je kiezen voor DHL Express. Maar die kosten zijn dusdanig hoog…
Ik zit zelf daarom te kijken naar UPS/Kiala… maar dat is zo omslachtig om een label aan te maken.

En PostNL is ook geen optie, die geeft het af aan de grens af, en die verzekering slaat nergens op.
Deed ik vroeger wel, en toen het misging kreeg ik 48,- ipv 185,-. Ik had een andere verzekerservice moeten kiezen en niet de 500,-optie.
En dan geef je nog eerlijk 185,- op ipv 499,99.

1 like

We hebben het hier over een verschil van meer dan 100% en van 16 euro. 30 vs 14 euro. Dat is 100% een reden voor negatieve feedback imo. Ik zou wel eerst een berichtje sturen of hij het verschil wil vergoeden. Gebeurt dat netjes zou ik geen negatieve feedback achter laten. 1 euro of een paar euro zou ik ook niet een probleem van maken.

Je kan zeggen wat je wil over marktplaats. Maar het opkloppen van verzendkosten gebeurt daar iig niet. :wink: Ook natuurlijk omdat iedereen de tarieven voor verzenden in Nederland precies weet.

Ik betaal voor iets, verzending. Dan verwacht ik ook dat ik krijg waar ik voor betaal. Kan dat de verkoper het met express verzending wilde sturen voor 30 euro. Dan had ik er geen probleem van gemaakt. Maar als het uiteindelijk 14 euro kost betaal ik voor iets dat ik niet krijg.

1 like

Ja dat is niet netjes, maar wel iets waar je op voorhand mee akkoord bent gegaan.
Zou zelf een gedeelte terug vragen, indien het wel netjes was verpakt.

Wanneer de verpakking naatje was zou ik het hele verschil terug vragen. En indien het item (extra) schade had gewoon een geschil openen.

Afhankelijk van de uitkomst kun je dan passende fdbck geven.