Ik heb deze Tissot vorige week via ebay van een Franse particuliere verkoper gekocht (eerlijkheidshalve: mijn dochter heeft de koop voor mij afgehandeld, want heeft ervaring met Paypal etc.). Dit is mijn eerste en tot nu toe enige aankoop via ebay, dus niet representatief, maar ik ben zeker niet teleurgesteld, integendeel. Uitstekende foto’s, eerlijke beschrijving, redelijke prijs (t.o.v. het aanbod op Chrono24) en zeer snelle verzending en levering.
Dat is een mooie eerste aankoop
En voor e-Bay gelukkig geen uitzondering.
Althans niet voor mij. Ik werk al met e-Bay sinds februari 1999 (heb het net even opgezocht). Zowel voor kopen als verkopen. Het gaat daarbij voor mij voornamelijk om vulpennen en horloges. Wereld wijd. In die 21 jaar heb ik zo’n 99% goede transacties gehad, dus mij hoor je niet klagen.
Jawel, het kost wat, alles bij elkaar opgeteld zijn de provisiekosten van e-Bay + Paypal inmiddels opgelopen tot zo’n 25 procent van het totale verkoopbedrag (alleen bij verkoop), maar daar staat tegenover dat je als koper nooit méér betaalt dan de uiteindelijke veilingprijs + de verzendkosten - soms ook nog douane gedoe, maar dat kun je van te voren uit rekenen.
Wat ik bij e-Bay wel vervelend of raar vind is dat veel kopers of verkopers naar mij toe geen feedback geven. Negatief kan ik missen als kiespijn maar veel positive reacties dragen zeker bij aan je reputatie en dus kansen als verkoper. Ik heb in die 21 jaar een paar duizend transacties gedaan en in totaal staan er nu nog maar bijna 700 feedbacks op mijn account geboekt. Maar met dat ongemak kan ik wel leven.
Het relatief kleine aantal missers - niet geleverd of verzonden; pakketje niet aangekomen bij een koper - werd bij mij voor een belangrijk deel opgelost door bijv. terugbetaling (via Paypal) bij niet leveren of afwijzen (door e-Bay) van een onterechte klacht door een (malafide) koper. Problemen met aangekochte spullen kan ik bijna altijd oplossen door een vriendelijke correspondentie met de verkoper en als het niet anders kan, een refund. You win some you loose some…
Om het geheel een beetje te nuanceren, zeker voor wat betreft de te lopen risico’s, moet ik er wel bij vermelden dat het bij mij vrijwel altijd om hele kleine bedragen gaat. Meestal 1 a 2 tientjes werk, soms eens wat meer, zelden boven de 100 Dollar of Euro en nooit meer dan 250.-
Met Marktplaats heb ik naast vele aardige ook wel andere - negatieve - ervaringen, maar daar is op dit forum al genoeg over geschreven…
Ik hoop met dit beetje positieve verhaal over e-Bay wat tegenwicht te hebben gegeven t.o.v. alle horror verhalen die je hier (soms terecht) krijgt te zien.
Bedankt voor het lezen,
Lex
Je kan zeker met de verkoper dingen oplossen. Maar los van of dingen later opgelost worden vind ik het zeer opmerkelijk hoe vaak er dingen mis zijn als ik wat koop.
Even nog een reactie op mezelf. Ik zit het hele topic nog eens door te spitten en zie nu dat ik een tijdje geleden -dit draadje loopt al even - ook al eens gereageerd heb.
Tsja, een mens word ouder he? en dan val je wel eens in herhaling. Sorry.
Maar het kan ook geen kwaad iets nog een keer te betogen…
Ik geef zijnde verkoper ook pas als ik heb ontvangen.
En als koper dus andersom.
Maar het valt mij ook op, vooral diegene met heel veel punten die hier slordig mee omgaan.
Neutraal en negatief vind ik niet gepast wanneer een koper een full refund heeft gehad. Al helemaal niet wanneer deze het product mag houden.
Ik had No Returns aanstaan, als een koper dan niet tevreden is en op een slinkse wijze klaagt, betekent dat dat je als verkoper opdraait voor de kosten van de retourzending.
Ik liet hem het item houden, en gaf een full refund… je kunt eigenlijk ook niet echt anders zonder meer kosten te willen maken.
Het zou ingebouwd moeten zijn dat een koper dan enkel positief of geen feedback mag of kan geven.
Soms doe ik een veiling vanaf 0,99 en dan de pech hebben dat je 6 volgers hebt en maar 1 uiteindelijke bieder.
Of een Nu-Kopen prijs voor 30 dagen instellen, en binnen 2uur je item verkopen… dan denk ik wel eens; toch te goedkoop neergezet
Ja heb merendeels wel positieve ervaringen… alleen de laatste 3jaar niet, en ben al 2jaar weg bij MP.
De markt is gewoon groter op eBay, en bijkomend voordeel is dat potentiele kopers niet tig berichten op voorhand nodig hebben om iets wel of niet te kopen.
Duidelijk verhaal + foto’s en men klikt gewoon op bieden of direct kopen.
Velen slaan die veilingen over… al heb ik het wel eens gedaan puur voor onderdelen van iets.
Zo kocht ik een keer iets uit Amerika… heb het adres toen ook opgezocht, maar kwam uit op een wikipedia. Het precieze adres weet ik niet meer, maar zie Google Maps voor Centralia Pennsylvania.
(Kan natuurlijk een vals adres zijn geweest, om geen ophalers te krijgen )
De douanekosten waren hoger dan de aankoopprijs, uiteindelijk wel met winst weer verkocht.
Ik ook niet in grote lijnen gezien
Al met al is eBay een hele mooie omgeving om je spullen aan te bieden waarvoor je in NL geen enkele reactie krijgt.
En wanneer je in NL biedingen krijgt ruim onder de helft van de waarde, ga het dan vooral op eBay proberen.
Verkopen en koopjes die me zijn bijgebleven…
Nieuw huis gekocht⁉️ Hier een goede tip:
Na het verhuizen alle nicotinegele stekkerdozen en lichtschakelaars op de muren vervangen voor witte.
Die gele krengen op MP gezet, hoogste bod 20,-.
Hoogste bod op eBay: 68,- En de koper in Luxemburg was blij.
Cassette Walkman, op MP hoogste bod 15,-… Naar China gegaan voor meer dan 120,-.
18k gouden armband gewonnen in een veiling, voor destijds ongeveer 8,- de gram… was gewogen op keukenweegschaal, thuis op de precisieweegschaal was hij toch bijna 5gram zwaarder. Mooie koop dus voor ongeveer 6,- de gram.
Sloopprijs was toen al 12,50 de gram
In de kluis gelegd en een aantal jaren later verkocht voor ongeveer 31,- de gram.
Tuurlijk is dat vanwege inflatie, maar het kwam op dat moment wel goed uit.
Laatst een relatiegeschenk gehad via via… verkoop maar op MP geld mag je houden. Was wel ff schrikken voor ze toen ik vertelde dat het op eBay 200+ had opgeleverd.
Of ik voor 50/50 ook de rest wou verkopen.
het ligt niet aan niet aan de fotos of omschrijving vaak. Wel wat er niet in de omschrijving staat of opeens niet waar blijkt te zijn.
Ik vermeld dingen die er mis zijn inderdaad wel duidelijk omdat ik weet hoe vervelend het is als dat niet gebeurd. Een betere wereld begint bij jezelf
Hier ook alleen positive ervaringen met zowel kopen als verkopen.
Bijna 500 ervaringen rijker (verkoop en koop) en 2 daarvan waren slecht.
1 aankoop niet geleverd , geld terug gekregen via Paypal en 1 horloge na 4 maanden terug moeten nemen omdat er een wijzerplaat niet klopte volgens de koper.
Prima score vind ik… eBay is wat mij betreft
Geen idee of wat je zegt waar is of wat voor horloge het was. Ik klaag ook niet over te hoge kosten maar over dat dingen vaak niet kloppen of er dingen mis blijken te zijn. Ik vraag nooit de hoofdprijs voor dingen.
Dat zijn dan de minder slimme handelaartjes. Ik zou verwachten dat ze de feedback score niet te grabbel gooien en graag willen blijven verkopen
zie ik er dagelijks ook tientallen van
Ik ga ook uit van het ergste en weet dat het meestal wel opgelost kan worden met ebay mocht er wat mis zijn.
Horloge werd zo opgestuurd, de envlope los ratelend in de doos. Global shipping program doen altijd hun best dingen zo slecht mogelijk te verpakken. Horloge liep bij ontvangst niet goed, een paar minuten per uur te snel. Een partial refund gekregen en het horloge laten servicen. Dat partial refund dekte het grootste deel van de service kosten. Dus voor een klein beetje meer dan het oorspronkelijke aankoop bedrag had ik nu zelfs een vers geserviced horloge. Eigenlijk dus beter dan eerst. Maar het feit blijft dat ik een onduigdelijk horloge ontving dat niet zo was als beschreven.
Ik koop het meeste van mensen die ouwe meuk/antieke dingen verkopen. Koop ook wel eens iets van particulieren en ook wel eens iets van een horloge handelaar gekocht. Maar het lijkt alsof het bij iedereen mis kan gaan. Wellicht zijn de antiek mensjes dan nog het beste.
Feedback op ebay is een wassen neus. Zegt niks over de kwaliteit van wat iemand te koop heeft. Hoogstens van hoe goed ze dingen oplossen met een verkoper.
Als het maar opgelost wordt , oplichters houden het niet lang vol op eBay. Vaak is het inderdaad ook onkunde van de verkoper. Maar de meesten (waaronder ikzelf) houden toch wel van een leuke deal en een blije koper. Het systeem van feedback werkt mi perfect
Ook niet als de ervaring slecht was dat doen de meesten namelijk juist wel
Omg !!! Edgar Ramos …?..!.. Dé Edgar Ramos van klassejaar 1975, op de Gymnasió Madrileno !!! Wát een toeval !! Ik ben die Hans Rombouts die joú Nederlands leerde, terwijl jij mij Spaans leerde. En dat in een ‘vergeten tijd’, waarin onze ouders op de boorplatforms moesten oppassen, dat we hen terug zagen na 6 weken. Was iedere 6 weken weer een spanning of we hen terug zagen ‘wieken’ met die grote fonkel-nieuwe Alouette helicopters, vanaf de Noorse platforms naar huis.
Cool, Edgar, wat leuk dat je nu ook bent begonnen aan het horloge-virus.Welkom en ik hoop je nog via pb’s te kunnen typen met leuke anekdotes. Jouw Nederlands is nog steeds prima, Edgar.
Ach, wat jammer. Sorry je te hebben verward met mijn compañero Edgar van 1975, jammer.
Toch welkom, Edgar Ramos.
Er is een heel grijs gebied, mensen die troep verkopen zijn natuurlijk niet per se oplichters. Onkunde van een verkoper is natuurlijk ook kwalijk.
Nu zijn er natuurlijk ook genoeg goeie verkopers en het is ook niks tegen verkopers op ebay an sich. Genoeg mensen zijn inderdaad ook wel willend om het op te lossen als er wat mis is.
laten we hier geen namen gaan noemen van mensen op marktplaats voordat dit topic gesloten wordt.
Ja klopt, zo’n verkoper ben ik ook. Hoe langer de verkoop op zich laat wachten hoe goedkoper ik er van af wil.
Als verkoper kun je enkel positieve fdbck geven, men had Neutraal ook als optie moeten laten.
Ik vind het oneerlijk dat wanneer je bv een Full Refund geeft en de koper het item laat houden om dan alsnog Neutrale en Negatieve fdbck te krijgen. Zo wordt je dubbel gestraft.
Ik schrijf eBay altijd aan, en tot op heden is dergelijke fdbck altijd verwijderd.
Schiet me nog een aankoop te binnen… horloge gerelateerd.
Via een veiling een gouden Omega zakhorloge gewonnen bij zo’n soort pawnshop uit Enschede.
Netjes het geld overgemaakt…
Die wachtte 3 dagen om vervolgens te melden dat het al via een andere weg was verkocht voor meer geld… en storte mijn betaling weer terug.
Dus ik vraag om de extra winst naar mij over te maken aangezien ik de wettelijke eigenaar ben.
En slinger de eBay-regels in het bericht.
Uiteindelijk dispute geopend, en als eBay NL zich aan de eigen regels had gehouden was ik gecompenseerd. Maar ja, ik ben maar een bieder.
En de verkoper draagde maandelijks een x-bedrag af aan eBay.
LOL. Veel succes met het kopen van een huis.
Ik zie het al helemaal voor me:
Gen-X/Millenial: “ja maar ouwe, jullie hebben die premie-A woning voor fl. 50k gekocht, waarom zou ik er dan 270k in euro’s voor moeten dokken?”
Nog nooit problemen gehad met Ebay