Typische jaren '90 horloges

Ik moet iets nuttigs doen, maar ik heb er geen zin in. Daarom dit topic.

Ik verwacht dat ik hier niet de enige ben die jong was in de jaren '90 en er goede herinneringen aan heeft.

Het was ook de tijd dat ik als menneke van 16 in de etalage naar een bicolor Navitimer met blauwe dial keek en dacht: als ik dat óóit kan betalen, heb ik het gemaakt.

Hoewel een klokje uit '92 inmiddels 25 jaar oud is, schakelen de meesten een horloge uit de jaren '90 niet meteen gelijk aan ‘vintage’. Misschien is daarom dat decennium wel ondervertegenwoordigd onder verzamelaars.

Maar historisch gezien is het stiekem best een interessante periode, waarin de Zwitserse horloge-industrie weer uit het zwarte gat van de kwartscrisis geklommen was, de wereldwijde vraag naar luxegoederen toenam, en de marketingbudgetten steeds groter werden.

We kennen allemaal de ingetogen elegantie van de sixties; de extravagante, kleurrijke ontwerpen uit de seventies, en de futuristische digitale horloges uit de eighties. Maar wat ik me nu eigenlijk afvraag: is er zoiets als een typisch ‘nineties’ horlogedesign?

Om die vraag te beantwoorden, ben ik op zoek naar horloges van enigszins bekende merken die uit die periode dateren. En dan heb ik het dus over modellen die in dat decennium gelanceerd werden: evergreens zoals een Speedmaster Professional, een Submariner of een Datejust zijn in deze context minder interessant.

Ik kick 'm af met twee voorbeelden (plaatjes uiteraard gejat van Google):

Omega Seamaster 300M ‘Bond’ (geïntroduceerd in 1997)

Zenith El Primero Rainbow Flyback (geïntroduceerd in 1993)

17 likes

Ik ben zelf in 1995 geboren dus heb weinig herinneringen meer aan de 90s. Heb zelf ook geen 90s horloge in de verzameling op dit moment. Maar dit zijn imo ook wel echte klassiekers:

De eerste Seiko kinetics

En de Tag Heuer link!

4 likes

Mijn tienerjaren vielen ook in de nineties, dus ik heb daar absoluut goede herinneringen aan. Maar hoe erg ik dat ook vind, waren de jaren '90 imho een soort van dark ages qua vormgeving en design.
Ik heb echt helemaal niets met alles wat in die jaren is ontworpen. Op die Zenith na uiteraard.

3 likes

Die had ik wel. Mooie tijd was dat…Niemand die over goud ging zeiken.:stuck_out_tongue_winking_eye:

8 likes

4 likes

Mijn eerste serieuze horloge kocht ik in 1995 toen ik op de HTS zat; dat was deze Prisma titanium chronograaf. Ik heb hem nog steeds en draag hem nog regelmatig.
Prisma modellen liepen volgens mij nooit lang, dus hij zal ontworpen zijn in de jaren 90. Titanium voor horloges was toen volgens mij sterk in opkomst.

5 likes

Niet de mijne maar ik heb er wel 1 gehad

6 likes

Gaaf topic🖒… op het moment steeds bezig met die periode . Vooral Citizen natuurlijk(mijn ding😊)
Citizen was niet veel bezig met automaten die periode denk ik(ben benieuwd of ik die uit die periode nog eens tegen kom😊)

Een aantal waarvan ik denk dat ze uit de nineties komen…(corrigeer mij waar nodig a.u.b🖒)






5 likes

De SKX007 en SKX009 uit 1996 zijn toch ook wel iconen te noemen.

8 likes

In de 90er jaren hip,maar nu niet aan de straatstenen kwijt te raken.

3 likes

De Messagewatch! Die heb ik ook nog ergens.

Dit kocht ik half jaren 90 bij de Kijkshop. Een jaar geleden in de werkoverall laten zitten en sindsdien spoorloos…

3 likes

Ik moest ook direct aan de Seamaster denken ! Heb die van mij uit 2004 verkocht maar zou stiekem best weer een uit de beginjaren met tritium willen…

Paar jaar eerder als quartz…:wink:

Verder bedankt voor die Rolf Wouters kop he, bloeddruk steeg gelijk😁

1 like

Yep, maar toch denk ik eerder aan de 7002 serie uit die periode…:wink:

Aanvulling…denk ook nineties🤔

Twee with solarcell😊

Typische titanium kleur 90’s⬆

2 likes

:thinking: heb deze, nog voor Bond hem moest, gekocht in 1994…was inderdaad een quartz
Maar inderdaad wel een echte 90’er

2 likes

17 likes

Ook een quartz dan toch?

Toen hadden ze deze al :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik was ook tussen de 16 en 26 man man wat een tijd… '90 forever…! Net als '70 en '80’s! :see_no_evil::speak_no_evil:

3 likes