UG Ferrovie dello Stato

Haha dank voor het delen van dit oude draadje. Prachtig stukje proza dat beter wegleest dan De Telegraaf op Texel.

Ik word enthousiast van dit horloge en met name de C-shaped versies. Net Connie-C’s, maar de UG geeft zoveel rust voor het oog dankzij de contrasterende kleuren.

Ik lees dat CVC de boel heeft overgenomen in 2023. Die luitjes hebben diepe zakken, maar ik zie nog weinig ontwikkelingen op de website.
Iemand enige idee wat en wanneer er iets verwacht wordt van deze revive?

1 like

3 polerouters met oud mvmt iig.

Altijd welkom :+1:

Mooie aanwinst. Een volledig originele Mk2 in nette gebruikte staat. Waarschijnlijk geleverd in 1971. Geen barsten in de plaat, wel wat ‘spotting’ zoals Friso @Plees al schreef.

Gefeliciteerd!

4 likes

Dank!

Weet jij toevallig hoe dat komt en is daar eigenlijk nog wat aan te doen?

1 like

Veelal is vocht de boosdoener. Als de puntjes op de wijzerplaat liggen dan is het makkelijk te verwijderen. Ik vermoed echter dat de puntjes door de wijzerplaat heenkomen en dan heeft poetsen absoluut geen zin. Sterker nog, dan verknal je de prachtige geëmailleerde wijzerplaat.

@Plees weet jij hier meer van, of wellicht iemand anders op het forum die we hierover kunnen taggen?

Overigens is het poetsen van een wijzerplaat bijna altijd het recept voor ellende. Ik zou zeggen, mooi zo laten en genieten van deze bijna 55 jaar jonge, schitterende Universal Genève Ferrovie dello Stato Mk2.

1 like

Het voordeel van emaille is dat de plaat op zich veel kan hebben. Ik den idd dat door imperfecties in het emaille er roestvorming van de basisplaat er doorheen komt. Je zou dat denk ik voorzichtig kunnen proberen te verwijderen. Kijk er eens naar met een sterk vergrotende loep of met de microscoop.

3 likes

Mooi verhaal. :+1:

De mk1 is super leuk. Wel een kleinere diameter, maar gewoon een leuk horloge. De mk1 draagt wel echt kleiner.

Lichte voorkeur voor mk1 bij mij.

6 likes

Mooi setje hoor! Ik snap de voorkeur wel, de case vd MKI legt net wat meer nadruk op de plaat en de small seconds oogt rustiger.

Nog opzoek naar een MKIII? Ik zit nu heel diep in de rabbit hole maar kom nauwelijks MK1 en MKIII’s tegen moet ik zeggen,

2 likes

MkI is lastiger maar MkIII moet beter te vinden zijn.

1 like

Ah niet echt op zoek. Maar als die een keer langskomt en de prijs is acceptabel dan sla ik wel toe.

Alhoewel… waarom eigenlijk. :joy:

1 like

:point_up_2:

Daarom.

6 likes

De Mk1 is lastiger te vinden in goede staat.

:point_down:

Maar de Mk3 is nog lastiger te vinden vanwege de beperkte productietijd en overeenkomstig geleverde aantallen.

6 likes

Nu vraag ik me af… Dit is geëmailleerd toch? Zouden die stippen dan vuil zijn dat op de plaat zit of zou de emaille gechipt zijn? Lijkt me het eerste toch?

Oprechte vraag. Heb geen ervaring met emaille.
Niet dat ik die stipjes storend vind btw. Ik vind de plaat net genoeg.

1 like

Inderdaad :grinning:

2 likes

Als aanvulling bij de info van @Anthony:

6 likes

Gefeliciteerd. Ga je vast veel plezier mee hebben.

1 like

Ja

Denk het niet, ik denk dat het een mindere kwaliteit emaillering is die door de kwaliteitscontrole is geslipt. Maar zoals ik al zei: met een goede loep of microscoop kijken bied uitsluitsel.

2 likes

Even een oud topic oprakelen want ik ben inmiddels in het blijde bezit van m’n MKII maar heb nu ook mijn zinnen gezet op een MKI.

Nu ben ik er eentje op het spoor maar de second track is gelijk aan onderstaand voorbeeld:

Ik kan niet echt uitsluitsel hierover vinden maar ik zie veel en veel vaker een 15-30-45-60 lay out op de seconde dial. Weet iemand hier wellicht wat meer over?

3 likes

Zou dit mogelijk een opnieuw opgemaakte en gerebrande originele Perseo plaat kunnen zijn? Hier zie ik dit namelijk wel consequent terugkomen:

Bij de Perseo platen zie ik echter weer niet de 7 & de 5 zo duidelijk de subdial raken…

Kuddo’s voor de woordkeuze. :clap:t3:

2 likes