Uit de collectie: MKII Paradive

De 3e aflevering. Deze keer wederom een MKII en wel de Paradive.

Het merk
Copy/paste uit de eerste aflegvering:

MKII (spreek uit: Mark 2) is bij de liefhebbers een bekend boutique merk, opgezet door de Amerikaan Bill Yao. Het merk is voornamelijk groot op het WUS forum en heeft een schare trouwe volgers.

Bill is 2002 begonnen als distributeur en maker van custom Seiko parts. Later is het bedrijf uitgegroeid tot horlogebouwer waarbij voornamelijk oude klassiekers in een modern jasje worden gegoten. Hierbij worden veel technische verbeteringen aangebracht waarbij het oude design centraal blijft staan.

MKII heeft een een aantal vaste modellen in het assortiment. Daarnaast brengt Bill regelmatig limited edition modellen uit, meestal in samenspraak met de community, die eenmaal uitverkocht erg gewild zijn onder liefhebbers.

MKII heeft een apart business model waar regelmatig klachten over zijn op diverse fora. Een horloge wordt pas gebouwd als het is besteld, waardoor het maanden, of in geval van limited edition modellen, soms jaren kan duren voordat je het klokje daadwerkelijk om je pols hebt. Hier staat tegenover dat alle modellen van uitzonderlijk goede kwaliteit zijn en alle exemplaren met de hand worden gebouwd en gereguleerd. Dit heeft tot gevolg dat MKII klokjes op de tweedehands markt zeer gretig aftrek vinden. Reguliere modellen gaan vaak voor de nieuwprijs weg en limited editions gaan soms 3x over de kop.

Het model
De Paradive is gebaseerd op de Benrus Type I, de klassieke milsub die werd uitgedeeld aan spec ops (CIA agents, Navy SEALS en Groene Baretten) ten tijde van de Vietnam Oorlog. Dit model was ontworpen voor duurzaamheid en bruikbaarheid. Doordat deze horloges gelimiteerd zijn uitgebracht en als tool watch tijdens de oorlog zijn gebruikt, zijn er niet veel meer in omloop. Dit alles maakt dat de Benrus Type I een klassieker is onder verzamelaars van militaire horloges en in goede staat meer dan $2000 moet opbrengen.

Er zijn de laatste jaren enkele homages uitgebracht aan de Benrus, o.a. door Dagaz. De beste (en duurste) van deze homages is echter de MKII Paradive.

MKII heeft de volgende vraag uitgewerkt: “Als de Benrus Type I vandaag zou worden uitgebracht, hoe zou die eruit zien?” Dit resulteerde in eerste instantie in de release van de MKII Blackwater in 2006. Een vrijwel exacte kopie van de Benrus I met diverse verbeteringen in techniek, zoals ETA 2824-2 uurwerk, saffierglas, AR coating, superluminova, uni-directional bezel, 3-piece case, 200m WR en removable lugs.

Dit model was redelijk populair, maar bleek toch niet helemaal wat MKII voor ogen had. In 2011 brachten ze dan ook de Paradive uit. Geen clone, maar een redesign van het oorspronkelijke model. De case ging van 40mm naar 42mm. Het uurwerk werd vervangen door een ETA 2836-2 met day/date mogelijkheid. De lume werd vervangen door BGW-9. De bezel kreeg lumed numbers en was verkrijgbaar in aluminium en later in saffier. WR ging naar 300m. Er werd een HRV (helium release valve) ingebouwd. En de latere modellen werden geleverd met bracelet.

De Paradive bleek een instant hit en was al snel uitverkocht. Een tweede batch werd gemaakt en ook deze was kort na de release uitverkocht. Momenteel is de Paradive niet leverbaar. Het model zit nog wel in het assortiment maar er is al 2 jaar geen nieuwe batch uitgebracht, wat ervoor zorgt dat ook dit MKII model geliefd is op de 2e hands markt en een redelijk waardevaste investering is op het moment.

De reden dat dit succesnummer momenteel niet leverbaar is, is dat Bill Yao druk bezig is met andere modellen en projecten, waaronder een limited editie voor PMWF gebaseerd op de Paradive, de MKII Graywater. Dit is in wezen een Paradive met ETA 2893-2, Type 2 dial en een gele GMT wijzer.

Over de Paradive kan ik kort zijn: het is een van mijn favoriete horloges. Hij is heerlijk minimalistisch en goed afleesbaar, heeft een perfecte maat, staat prima op bracelet, rubber, RAF, nato of vintage leer, heeft een perfecte afwerking en heeft een stoere hardcore uitstraling. Als daily diver of tool watch (lees: in het weekend) is dit mijn eerste keuze. Ik denk niet dat ik de mijne snel (of ooit) zal flippen. Leuk detail: de datum op de papieren is exact de geboortedatum van mijn zoon, dus als hij hem net zo mooi vindt, weet ik over 20 jaar een mooie bestemming.

Nieuwprijs: $1495 met aluminium bezel, $1650 met sapphire bezel, diverse datum- en bezelconfiguraties zijn mogelijk.

De specs
Diameter: 41.25 mm (bezel diameter)
Length: 49.50 mm end to end
Case height: 15.50 mm incl. domed crystal
Case material: Bead blasted 316L Stainless steel
Water resistance: 30 ATMs (300 meters)
Bezel: 120 click unidirectional bezel
Strap attachment: Spring bars with drilled lugs
Crystal: Double domed sapphire crystal, with anti-reflective coating on interior surface only
Crown: Double gasket screw-down crown
Movement: ETA 2836-2 (Elabore grade/Rhodium plated), highly decorated (rotor features Côtes de Genève, decorated bridges), Incabloc shock protection, hack setting, automatic with manual winding capability.
Luminous material: SuperLumiNova BGW9 rated to glow on a full charge for a minimum of 7 hours

1 like

prachtige klok!

Schitterend, in het echt nog mooier dan op de foto’s.

EĂ©n van de mooiste duikers die ik ken.

Hij is prachtig maar wat een geld…
Overigens dank weer voor de mooie plaatjes en het verhaal!

Dit is een heel gaaf horloge

Dagaz en Precista hebben leuke alternatieven op de markt gebracht, maar deze overtreft allen.

Lekker clean. Vaak getwijfeld om hem te kopen.

Leuk detail ook die datum!

(tu)

Mooi verhaal van een prachtig horloge.
Pas stond er nog 1 te koop op Uhrforun, toch een beetje spijt dat ik hem niet gekocht heb.

Terecht :wink:

Frans53 Schreef:

Hij is prachtig maar wat een geld…

Het is inderdaad veel geld voor een boutiquemerk, maar ik heb liever een Paradive dan bijv. een Sinn 857 of een Damasko 46 voor dat geld (alle 3 prachtige horloges trouwens)

Ze gaan/gingen als warme broodjes dus van te veel kun je dan niet spreken :wink:
Ben er van overtuigd dat je zo’n MKII bij verkoop waarschijnlijk ook eerder
voor een goede prijs kwijt raakt…

Monaco Schreef:

Frans53 Schreef:


Hij is prachtig maar wat een geld…

Het is inderdaad veel geld voor een boutiquemerk,
maar ik heb liever een Paradive dan bijv. een Sinn
857 of een Damasko 46 voor dat geld (alle 3
prachtige horloges trouwens)

Mooi merk, mooie klok. Ik heb best spijt dat ik mijn MKII verkocht heb…

Echt een vreselijk gaaf horloge! Thanks voor weer een leuk verhaal met foto’s.

gr, HJR

Bedankt voor het verhaal en mooie plaatjes. Het horloge zelf vind ik leuk maar niet heel bijzonder. Is het niet een beetje overdreven dat MKii gebeuren? Of is de kwaliteit echt zo fan-tas-tisch waardoor de vraag zo groot?

Niels1974 Schreef:

Bedankt voor het verhaal en mooie plaatjes. Het
horloge zelf vind ik leuk maar niet heel
bijzonder. Is het niet een beetje overdreven dat
MKii gebeuren? Of is de kwaliteit echt zo
fan-tas-tisch waardoor de vraag zo groot?

Beide. De kwaliteit is inderdaad heel goed, maar een deel is de hype en de limited edition/lange levertijd die het merk zo gewild maakt.

De oudere modellen van MKII zoals de Kingston en LRRP waren eigenlijk te goedkoop voor de kwaliteit die ze boden. De latere modellen als de Paradive en de Fulcrum zijn meer marktconform geprijsd. Daarnaast zijn het gewoon populaire modellen die iedereen wel aanspreken.

Leuk stukje weer. Geweldig horloge welke al een tijd op mijn wensenlijstje staat.
Die eerste foto is trouwens fenomenaal :}

vierport Schreef:

Dit is een heel gaaf horloge

Dagaz en Precista hebben leuke alternatieven op de
markt gebracht,

De Precista heeft weliswaar een zelfde soort case design (made by Gallet meen ik), maar is eigenlijk een reissue van de RN-issued Britse divers uit 1993.

Stoere klok (tu)

lance_explorer Schreef:

Die eerste foto is trouwens fenomenaal :}

dan heb je deze nog niet gezien

Leuke review (tu)