Uiteindelijk wil je nooit meer een Seiko.

o you :wink:

1 like

Seiko is een beetje de Opel Astra In horlogeland. Maar ik zag laatst iemand die blij was met een Fiat Panda om zijn pols.

1 like

Best een prestatie om een Fiat Panda om je pols te krijgen

1 like

Ik moest serieus lachen toen ik dit las. De marge op zo’n PP is dus hoog genoeg zodat PP hun zelf geproduceerde afdankertjes terug kan kopen tegen door hen zelf kunstmatig hoog gehouden prijzen? En dat komt, ondanks dat het blijkbaar een publiek geheim is, ten goede aan de reputatie?

Dan zie ik toch liever een uitverkoop van nieuwe verouderde voorraad. Integriteit is ook wat waard.

3 likes

Ja het is vreemd, en misschien lachwekkend, maar echt waar, en niet eens ongebruikelijk. Er zijn meer merken die dat doen. Heeft niet veel met integriteit te maken, want ze maken er geen geheim van. Ik heb het gelezen in een artikel over Sotheby’s.
Ze willen gewoon niet dat hun tophorloges voor een koopje weggaan. De “goedkope” stalen modellen worden sws niet onder list verkocht, en vaak zelfs voor het dubbele of nog meer (Nautilus). Meer kopers dan horloges, zoals we dat ook bij sommige modellen van AP en natuurlijk ook Rlx zien.

1 like

En kunstmatig hoog gehouden prijzen valt wel mee, want ondanks dat een blauwe Nautilus voor €40k binnen een uur verkocht is, vraagt de dealer “slechts” 25k :smile:
Ze zouden eenvoudig de lijstprijs met 10k op kunnen schroeven, maar zien daar toch van af.

Het zou kunnen dat een dealer een maximum prijs meekrijgt van Patek als onderdeel van het distributiecontract. Op in hakend, het is juridisch best nog een kleine uitdaging om prijzen kunstmatig hoog te houden, zeker omdat je geen minimum prijzen mag hanteren als producent.

1 like

Een dealer mag sws niet boven de lijstprijs verkopen lijkt me, al zijn daar ook trukjes voor om dat te omzeilen.

Bijvoorbeeld, Ferrari dealers in de USA kopen de gewilde modellen in van de fabriek, registeren ze, en verkopen ze dan dik boven de lijstprijs als ocassion met 2mile op de teller. De fabriek pikt dit blijkbaar. Ik heb deze info uit eerste hand aangezien m’n broer 50k boven msrp moest betalen voor zijn 458 Speciale. Bij Porsche hoef je ook in de USA “slechts” lijstprijs te betalen ongeacht model, dus die Duitsers pikken die geintjes niet.
Ik heb van dit soort praktijken nog niet gehoord in horlogeland.

Wat @Paraflex zegt klopt inderdaad.

Grappig genoeg is dat echt wel de misvatting, qua waardering, bij het grote publiek. Ze verkopen op Astra niveau, maar ook op dit niveau:

en daarnaast op dit niveau:

Maar de niveauverschillen zijn veel extremer. De laatste twee auto’s zitten op ca $4000 en ca €500.000, zeg ruim een factor 125 in prijs.

Seiko zonder Credor maar inclusief GS varieert over ca een factor 500. Inclusief de duurste Credor minute repeater een factor 5000. Dat is gewoon extreem en ik denk dat er weinig voorbeelden van fabrikanten zijn die binnen één produkt zo’n grote spreiding kennen.

Ja ja, het gaat niet om prijs. Maar wel om het idee. :slight_smile:

3 likes

Volgens mij is zelf je eigen, tweedehands producten opkopen tegen hogere prijs om te voorkomen dat de prijzen te laag worden zo’n beetje de definitie van kunstmatig de (tweedehands) prijzen hoog houden. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die daar graag voor betalen, dus je kunt het ze moeilijk kwalijk nemen :+1:.

1 like

Het schijnt, ik erken puur speculatie, dat er ook wel soortgelijke dingen gebeuren tussen ADs en grijze handelaren. Het is inderdaad maar net hoe goed je op dit soort dingen let als fabrikant en wat je pikt.

Disclaimer: puur speculatie, pin me er niet op vast

1 like

Het geeft de klant wel het vertrouwen dat ze geen enorme afschrijver kopen, wanneer ze die €100k of meer neerleggen voor iets dat misschien €40k waard is, qua manuren en ontwikkelingskosten, inclusief winst. Maar zo gaat dat met alle high end luxe producten. Een Hermes Birkin zal ook met €2k al winst opleveren, maar toch mag je €15k tikken voor zo’n stom tasje (excuses naar Forumleden met zo’n tas :wink:)

1 like

Geaccepteerd. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Langzaam vormt zich hier toch een beeld van jou

Ah ik zie het al, “investment”

3 likes

[quote=“Hieronimus, post:292, topic:172517, full:true”]

Wat @Paraflex zegt klopt inderdaad.

Seiko zonder Credor maar inclusief GS varieert over ca een factor 500. Inclusief de duurste Credor minute repeater een factor 5000. Dat is gewoon extreem en ik denk dat er weinig voorbeelden van fabrikanten zijn die binnen één produkt zo’n grote spreiding kennen.

Dat is precies hetgeen ik bedoel. Seiko positioneert zich dus niet en dat levert twijfels en geloofwaardigheid op. Ik denk niet dat het merk slechte producten levert, maar daar haat het niet om…

2 likes

imageimage

De ontwikkeling van hoogwaardige technologie in de top sijpelt naar beneden. Dit garandeert juist de kwaliteit van de lagere regionen

1 like

Dat leek niet wat je beweerde toen je zei:

Maar als je bedoelt dat Seiko die “breedheid” niet goed communiceert naar het grote publiek dan zijn we het eens. Zeg dat dan :stuck_out_tongue:

1 like

Ik ben er een beetje uit, de audio, maar ‘loopt KEF (toch?) inmiddels een factor 5000 breed’? Goed voorbeeld dan, maar het zijn toch uitzonderingen nietwaar?

het komt niet heel vaak voor, ik denk echter dat de ontwikkelingen in de topregionen ook effect hebben op de lagere. Dat zou bij Seiko hetzelfde kunnen zijn. Het heeft m.i. juist iets positiefs, die spreiding.

Het zijn KEF’s inderdaad.

Ik doe iets fout :thinking: Ik heb al twee Omega’s en toch staat er een IWC Ingenieur op mijn (lange) wish list :stuck_out_tongue:

4 likes