Universal Genève Only I

Ik heb zojuist het boek besteld. Wat een vriendelijke man! Ik ben heel benieuwd. Als er nog andere UG liefhebbers zijn, ik wil graag een keer in contact komen en onder het genot van een drankje jullie passie bespreken. Mocht je interesse hebben dan stuur mij een privé bericht. Desgewenst kan ik mijn LinkedIn geven.

1 like

Nogmaals dank! Ik heb het boek al binnen. Wat een aardige man is die schrijver. Geweldig.

6 likes

Tijd voor een horlogefoto :wink: Deze week twee dagen op pad geweest met de zwarte Polerouter. Bevalt prima.

18 likes

Wauw, geweldig horloge! Wat ziet die er nog strak uit zeg.

1 like

Dank je! Vorig jaar gekocht bij @AmsterdamVintageWatches.
Zal vast wel eens gepolijst zijn geweest, maar wel netjes.

3 likes

Deze viel zojuist bij mij op de mat, een Monodate van c. 1951. De Monodate lijn werd geintroduceerd eind jaren 40 en is tot midden/eind jaren 50 in productie geweest. In eerste instantie werden er alleen Monodates met handwinder uurwerken geproduceerd. Echter, de Monodate Automatic werd al snel geintroduceerd welke liep op het 138C uurwerk, een voorloper van het bekende bumper uurwerk uit de eerste generaties Polerouter. Dit was maar van korte duur daar de Monodate Automatic vervangen werd met de Monodatic. Ik meen dat @septentrio daar een mooi exemplaar van had. Na de introductie van de Monodatic zijn beide lijnen naast elkaar geproduceerd, de een handwinder en de ander automaat.

Monodates zijn geproduceerd in verschillende kastvormen en materialen (staal, goud en verchroomd). De mijne is een verchroomd exemplaar in bijna perfecte staat. De opgelegde indexen combineren erg goed met de leaf hands en ik vind persoonlijk het “Monodate” font ook erg charmant. De hang tag is een leuke bijkomstigheid al durf ik niet te zeggen of deze origineel is. Het kast en serie nummer staan er wel op maar dit kan natuurlijk ook later aangebracht zijn.

Neemt niet weg dat ik zeer blij ben met deze nieuwe aanwinst en hij zeker genoeg polstijd gaat krijgen :smile:.

7 likes

Heel erg mooi horloge. Goed bewaard ook. Verkocht als NOS?

Is het een UG bandje? Zit er ook een UG gesp op?

Yep, vanuit een inventaris ergens in Italie.

Ik zie geen merktekens staan op het bandje of gesp dus ik denk van niet. Het bandje is wel oud, leer is redelijk uitgedroogd.

1 like

Zou kunnen… weet niet vanaf ze begonnen met branding

1 like

Compax in 18k

13 likes

UG handwinder met “honeycomb” wijzerplaat vandaag

5 likes

Cool ding. Ik heb mijn 3 polerouters (inmiddels) bij de horlogemaker liggen :frowning: .

1 like

5 likes

Even ook mijn laatste aanwinst showen… Een Universal Geneve Unisonic-Sub dus met stemvork uurwerk. Ik weet niet precies uit welk jaar hij is, maar is gemaakt vanaf 1965 wat ik zo kan googlen.

6 likes

Gaaf ding. Kroon en plexi niet origineel denk ik?

Wat is er met de rechter lug gebeurd aan de bovenkant?

Ik denk dat de foto wat vertekent, lug is prima. Kroon wil ik wel vervangen (op z’n minst door een exemplaar van hetzelfde materiaal…), plexi maakt me niet zo veel.

Maar ho, die Unisonic sub :sunglasses: Heel cool.

Wat is de diameter?

Goeie vraag. Ik ben mijn meetding kwijt.

Online wordt ie als 43mm ongeschreven… maar voor mijn gevoel valt de lug to lug wel mee.

Die monodatic is wel echt mijn kop thee ook :slight_smile: . Handwinder?

1 like

Late polerouter date 204607-1

13 likes

Perfection :slight_smile:

1 like

18 likes