Update: hij bouwt! ( Clean dial flieger )

Soms heb je van de die T splitsingen waar je input van andere liefhebbers voor zoekt. Mede door @Dao heb ik het plan opgevat om zelf mijn eigen horloge te gaan assembleren, in dit geval een Germany inspired Pilot. (of Flieger voor de puristen) Voor mijn 17,5cm pols gaat mijn voorkeur uit naar 44/45 mm met max 51mm lug to lug.

Mijn shoppinglijstje bestaat uit:

De wijzers ontbreken nog, maar als ik die erbij gerekend kom ik op +/- €250,- aan totale materiaal kosten.

Dan nu mij dilemma: voor deze prijs een vergelijkbaar iets kopen van een gerenommeerd (Duits/Zwitsers) merk is een illusie. Laco Augsburg 42 doet € 340,- (en is geen 44mm) Andere alternatieven gaan al snel richting het dubbele van het “doe het zelf pakket”.

Zie ik iets geks over het hoofd bij het doe het zelf pakket? Weten jullie alternatieven rond de Laco prijs die wel 44/45mm zijn?

*edit typo

6 likes

Het bandje noem je niet, maar daarvan zijn de kosten ‘verwaarloosbaar’.
Zelf bouwen is een mooi project, lijkt me.
Ik heb altijd bewondering voor dit soort avonturen, ben er zelf te stom voor.
Uiteindelijk zal waarschijnlijk blijken dat je voor hetzelfde geld ooit ergens een leuk occasionnetje had kunnen bemachtigen, maar zelfbouw heeft meer charme!

1 like

Leesbril ook handig :kissing_heart:

  • edit: reageerde op een weer verwijderde post :sweat_smile:
3 likes

Sorry :zipper_mouth_face:.
Voor het bedrag van je boodschappenlijstje ga je niet snel een fatsoenlijke flieger vinden denk ik. Wel moet je het enigzins leuk vinden om het inelkaar te zetten en over het gereedschap beschikken om dit te doen.

1 like

Bij mij is toen de keuze voor Steinhart NAV B-uhr gevallen.
Dit horloge heeft voor mij een aantal belangrijke flieger eigenschappen:

-Duits
-groot formaat (47mm in mijn geval)
-Een A of B type wijzerplaat (B type bij mij)
-behoorlijk uurwerk (Eta 2824)
-geen merk op de wijzerplaat

Al met al een redelijk “echte” flieger voor een hele schappelijke prijs.
Om te proberen een hele goede optie.
Succes met kiezen of bouwen
 :+1:t2:

2 likes

En nog even een impressie
;


:wink:

4 likes

Mooi! Vooral de dial zonder logo :grin:

1 like

Gaaf en het heeft zeker iets om met een zelfgemaakt horloge te lopen! En deze materialen zijn top, ziet en voelt zeer solide aan!

Wat betreft de prijs: dat vind ik niet gek dat merken duurder zijn. Design, merknaam, marketing, ontwikkelingskosten, kwaliteitscontrole, garantie etc versus kloon uurwerk (niks mis mee), zelf verzonnen ontwerp / samenstelling, ga zo naar door. Althans ik ben geen expert, maar dat lijkt mij het prijsverschil te kunnen verklaren.

Als je dat niet erg vindt, plus het leuke ervaring vind en leuk is om te kunnen dat je hem zelf in elkaar gezet hebt, kan dat bepalend zijn voor je keuze.

Ben benieuwd! Succes :+1:t2:

2 likes

Inderdaad. Klopt helemaal
 baselworld, hoofdkantoren en sponsoring moet toch betaald worden. Al zijn de uurwerken denk ik wel wat duurder dan de ST36.ook ;).

Let trouwens op bij de St36 dat er meerdere versies zijn waaronder 1 met de subseconden aan de linkerkant (“west”), en niet onder (“zuid”). Beide worden als ST36 verkocht maar je gekozen plaat past dan niet.

Zelfbouw heb ik na mijn horloge workshopje ook overwogen en is er nooit van gekomen. Ben benieuwd of jij het wel gaat doen :).

Zelf vind ik de heritage van een merk ook wel een plus. Zeker als het een mooie of interessante is. Dat mis je met zelfbouw natuurlijk
 evenals microbrand of recente starters.

2 likes

Ik heb vorig jaar ook voor die tweesprong gestaan en ben toen zelf aan de slag gegaan met deze flieger als resultaat. Ik ben er echt blij mee, het is ontzettend tof zelf iets bij elkaar te zoeken, te maken en daarna je eigen creatie te dragen.


Mocht je zin hebben in lezen, vanaf bericht 60 vind je mijn verslag.

8 likes

Het kan goedkoper hoor


Ik betaalde zo’n 150 euro voor mijn 44mm vlieger.

imagehttps://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/3/8/0/380c242993a7b1ac7ee8268883f59328f02aafe4.jpg

3 likes

Je zou ook eens naar watchgecko kunnen kijken. Vaak leuke aanbiedingen op dit gebied:

https://www.watchgecko.com/watches/watches-pilot

1 like

Dankjewel voor het meedenken Ruud, had dit zelf ook ontdekt nadat ik bij het zoeken naar ST36 wijzerplaten ook platen met de small second op de 9 tegen kwam!

1 like

Dit is precies wat ik zoek, alleen dan met een blauwe wijzerplaat! Mag zo brutaal zijn om te vragen hoe wat waar? :grimacing:

De blauwe wijzerplaat is ietsje duurder
 25 euro voor 5 stuks
 :joy:

Ome Ali natuurlijk.

Seaugull binnenwerk komt op 45 euro voor een 6794.
Kast zo’n 50 euro.
Wijzers 12 euro.

Kan je als ik terug ben van Thailand wel links sturen mocht je het niet terug vinden.

1 like

Ik zal morgen eens bij ome Ali kijken voor wijzers :rofl:

Update: ik ga zelf aan klus :grin: @amaris komt vandaag een kast + uurwerk langs brengen die ik waarschijnlijk als basis ga gebruiken.

Nu ben ik van plan om volgend weekend de Rikketik te bezoeken. Zijn daar veel loop/sloop horloges en of losse onderdelen te vinden?

2 likes

Gisteren begonnen aan mijn eerste horloge bouw klus. De van @amaris ontvangen kast heeft een flinke poets beurt gehad en het ST36 uurwerk lijkt goed te lopen. Helaas is dit alleen te timen op de small second aangezien de andere wijzer nog ontbreekt. Dus nog even TBD.

Nog even resultaat van het poetswerk delen:

Wijzers en wijzerplaat blijven lastig, ook op Ali geen succes. Dus als er iemand een gouden tip heeft voor een blauwe /witte flieger plaat met op 38.9mm met bijpassende wijzers, houd ik mij van harte aanbevolen :innocent:

4 likes

Lastig in die maat. Zie op Ebay alleen maar zwart.
Denk dat je alles moet gaan aanklikken en dan op “andere items van verkoper” verder moet gaan zoeken.
Of anders verkopers een bericht sturen en vragen of ze iets weten. Vaak helpen ze je wel met vragen.

Waar zit jouw secondewijzer? Centraal of op 6 of 9 uur?

1 like

Dankje voor de hulp. Het is er Ă©Ă©n met de secondewijzer op 6. Zwarte wijzerplaat heb ik al. Zolang ik geen blauw kan vinden, misschien die maar gebruiken