NA: mijn 3e mod, Project Flieger 🛩 (verslag op bericht 60)

Ok, het modden van horloges bevalt me wel. Heb er nu 3 gedaan met onderstaande resultaten:



Tijd voor een volgend project waar ik jullie hulp bij nodig heb.
Er is te veel te vinden maar weinig concreets over het zelf samenstellen van een horloge.
Ik wil graag een flieger maar het lijkt me leuk deze zelf samen te stellen uit losse onderdelen. Ik wil geen goedkope troep maar het moet wel leuk blijven. Ik zet het budget voorlopig even op 300,-. Wordt het meer dan wordt het meer, wordt het minder is het ook prima natuurlijk.

Om te beginnen, wat voor uurwerk zouden jullie zelf nemen en waarom?
Waar moet ik rekening mee houden bij het kiezen van het uurwerk zodat ik later niet tegen problemen aan loop.
Of adviseren jullie juist om eerst een case te zoeken en dan te kijken welk uurwerk erin kan?
Wat is de juiste volgorde die jullie adviseren?

Ik zie op Ebay bv dit setje:

Lijkt mij dat dat voor die prijs geen originele Fortis case is?
Er staat dat hij geschikt is voor een ETA 2824-2 uurwerk.
Kan ik hier eventueel ook een ander uurwerk in zetten? Ik weet nog niet zeker of ik een automaat of een handwinder wil.
Zijn er universele uurwerkhouders die je kunt gebruiken om het uurwerk op z’n plek te houden?
De crown die bij een case wordt geleverd moet natuurlijk ook weer op de stem van het uurwerk passen en afdichten. Waar moet je nog meer op letten? Het zijn zomaar wat vragen die me te binnen schieten als ik denk aan het zoeken naar onderdelen.

Edit: ik wil geen chrono of andere complicaties. Misschien wel een 24 uurs dial. Veranderd dit nog iets aan het uurwerk?

Dan zit in nog met de dial en wijzers. Niet alles past natuurlijk op ieder uurwerk. Hoe, wat en waar moet ik op letten?

Als ik een losse case koop zonder glas. Hoe weet ik dan hoe dik het glas is wat ik erin moet zetten en waar haal ik dat dan weer vandaan? Hoe zit het dan met het afdichten met bv een rubber pakking enzo?

Het zijn een heleboel “noob” vragen maar misschien kunnen jullie me op weg helpen.
Het in elkaar zetten van de onderdelen lukt me wel maar dan moet ik ze eerst bij elkaar krijgen.
Wie wil deze “wannabe” horlogebouwer een beetje op weg helpen?

Ohja, het moet er natuurlijk zo Ă©Ă©ntje worden:

en niet zo Ă©Ă©ntje:
32545e8058aed5138eef2ef39c220370

14 likes

Mooi project! Ik wil dit graag volgen. Succes.
Echter: geen enkele suggestie; sorry.

2 likes

Mocht het lastig worden de onderdelen passend bij elkaar te vinden zou je ook een bestaand horloge kunnen kopen en die ombouwen naar een Flieger.

Kemmner had een 42mm flieger/military case speciaal ontwikkeld voor het ETA Unitas 6498-1 uurwerk en zijn SeaGull kloon. Gemaakt voor de eeuwigheid en erg goed afgewerkt. Vanaf zo’n 225 euro te koop op eBay en soms hier. Daarmee heb je een basis en kan je op zoek naar een mooie en passende wijzerplaat en wijzerset en zelf aan de slag. Misschien net minder uitdagend maar wel een leuk project en grote kans van slagen.

Succes in ieder geval!

2 likes

Thanks! Ik hou hem in gedachten. Wil eigenlijk niet groter als 40 mm maar een flieger hoort eigenlijk wel lekker groot te zijn. 42 kan misschien wel icm korte lugs.

Edit: deze bedoel je toch?

4 likes

Heel eerlijk heb ik geen flauw idee hoe je dit het beste kan aan pakken. Lees wel met belangstelling mee, speel al een tijdje met de gedachten om zelf een horloge te bouwen. Zelf vindt ik dit model erg gaaf, heeft wel een chrono.

2 likes

Deze heeft “maar” 18.000 bph. Is dat wel genoeg voor een vloeiende secondewijzer?

Dat is hem helemaal. Met de small second hand op de 6. Hieronder de versie die ik heb. De ETA Unitas modellen hebben “Swiss” en “Seventeen 17 jewels” gegraveerd, de Seagull niet.

Jawel, omdat deze zo klein is zie je dat niet :+1:


2 likes

Ohja, dat vind ik niet zo mooi. Zou graag een centrale secondewijzer willen. Maar goed, dat is een kwestie van ander uurwerk. Toch?

Inderdaad, dan kan je niet gaan voor een Unitas 6497 of 6498, die hebben beiden een subseconde i.p.v. centrale seconde en zijn van oorsprong zakhorloge uurwerken. Als je centrale seconden wilt Ă©n een vloeiende secondewijzer, dan moet je richting de high beat uurwerken gaan met een vph van 28800 +.

1 like

Ok, bedankt @MotoSkooly en @Jurtz, dit zijn de berichten waar ik iets mee kan. Een beetje sparren en wat tech-talk.

1 like

Denk als een vrouw. Looks over function!

Ik zou eerst een kast zoeken die je mooi vindt en dan kijken welk uurwerk er in past. Controleer wel de beschikbaarheid en prijs van het uurwerk! Dus eigenlijk zeg ik, zoek een combinatie van uurwerk en kast, waarbij ik zelf meer waarde zou hechten aan het uiterlijk. Het uurwerk bepaalt natuurlijk ook het uiterlijk van je wijzerplaat, dus daar kun je ook vast rekening mee houden.

Zorg dat de kast die je koopt met kroon komt en spacer ring. Dan zal je nooit in de problemen komen dat de stift niet past op de kroon of uurwerk.
Check of het rubberen ringetje dat tussen de kast en deksel er bij zit, anders moet je deze weer los bestellen bij cousins en ga je er maar dingen bij kopen die je eigenlijk niet nodig hebt vanwege de toch al aanwezige verzendkosten.

Maak een account aan op cousins uk, zodat je hun vrij brede aanbod aan uurwerken kan bekijken. Verder is Google/Bing/duckduckgo je grote vriend om te kijken welke specificaties de uurwerken hebben qua stifthoogte en diameters voor je wijzers. Zoeken op combinatie van hands en uurwerknaam helpt. Vraag ook of het gaat passen aan de verkoper.

Wijzerplaat. Belangrijkste is dat de wijzerplaat past in je kast. Meten is weten. Of vraag het gewoon. Wil je per se de wijzerplaatvoetjes gebruiken ipv “dial dots”, dan limiteer je jezelf in de hoeveelheid wijzerplaten die je kan vinden.

Al met al is mijn tip voor het begin: ga eens op zoek naar wat je mooi vindt. Tijdens je zoektocht verandert je smaak waarschijnlijk al.
Ga daarna pas kijken hoe je dat technisch voor elkaar bokst.

Succes ermee!

6 likes

Ja klopt, je kan dan misschien beter gaan voor een gewone automaat. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen gaan voor een ETA 2824-2 of een Miyota 9015, allebei 28.800 dus een mooie vloeiende secondenwijzer. Lijkt mij dan wel zaak daar een passende kast bij de vinden, want zelf spacers maken om zo’n uurwerk in de kast te krijgen wordt lastig. Maar ook hier kan je weer een compleet horloge kopen met zo’n uurwerk en dan uit elkaar halen en opnieuw opbouwen als flieger met de dial en hands die je ergens anders vandaag hebt.
Of je volgt de tips van @JanDoedel en gaat eens rondkijken bij Cousins :+1:

1 like

Thanks voor je input. Hier kan ik wat mee.
Dial dots, had er voor m’n vorige project over gelezen maar ze waren me al weer ontgaan. Dat maakt de keuze natuurlijk weer wat ruimer.
Ik ga eens kijken bij Cousins. Had die naam al vaak zat voorbij zien komen maar heb er nog nooit gekeken :roll_eyes:

Leuk draadje dat ik ga volgen!

Hier is ook een van mijn problemen te lezen, denk ik: het vinden van een “originele kast” voor een automaat uurwerk, zonder dat je weer een hommage/ replica kast krijgt.

Optie is dan ook om een compleet horloge te kopen en die om te bouwen naar eigen wens of toch een fliegerkast en daar een dikke spacer in te hangen, wat niet mijn voorkeur geniet.

Blijft lastig, maar ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken!

1 like

Ik heb misschien al een kast op het oog. Deze is gemaakt voor Sellita en ETA uurwerken.
Ik wil een horloge dat " eenvoud" uitstraalt dus ik heb besloten voor een handwinder te gaan zonder datumcomplicatie. Dan kom ik uit op een ETA 2801-2 of een Sellita SW210-1.
Hebben jullie ervaring met deze uurwerken? De Sellita is iets goedkoper maar verder zijn ze volgens dezelfde tekeningen gemaakt omdat het patent van ETA is verlopen. Zijn er nog andere alternatieven voor dit uurwerk die ik ook kan gebruiken? Is Seagull iets?
Ik wil aan de ene kant de prijs laag houden maar aan de andere kant niet inleveren op kwaliteit.
Zou ik bijvoorbeeld ook een Seiko uurwerk kunnen pakken? Dan heb ik alleen geen handwinder maar dat valt te overzien.

1 like

Ik denk dat je budget van €300 krap wordt met een ETA of Sellita uurwerk.(Ik weet natuurlijk niet hoeveel rek er in je budget zit)

Vergelijkbaar Seagull uurwerk weet ik niet welke dit zou moeten zijn. Enige bij die uurwerkjes, van dat ik heb begrepen, is dat je ze goed moet nalopen qua smering. Dan zijn ze prima!

Waar kijk jij voor kasten? Gewoon op ebay of heb je nog andere adressen? - De fliegerkasten, standaard RVS, gebrushed of gepolijst op onder andere Alie, zien er niet verkeerd uit, vind ik… alleen de keuze is zo beperkt, of je moet zelf gaan hobbyen om te modificeren :smirk:

1 like

Ik heb bij Otto Frei iets gevonden. Maar dat moet dan weer uit Amerika komen. Als ik dan ook het uurwerk daar bestel zit ik al bijna aan 300,- met importheffingen.
Het nadeel van die Ali kasten lijkt me dat de kwaliteit niet altijd even goed is.
http://www.ofrei.com/page460.html
Deze komen inclusief safier of crystal en alle pakkingen. Wel zo makkelijk. Heb nog niets gevonden binnen Europa helaas.

2 likes

Mijn laatste Flieger project heb ik hier als “kit” gekocht http://www.shop.sk-watchparts.com/

Goede kwaliteit, waarbij onderdelen compleet waren en ook goed op elkaar aansloten zonder “knutselen” of bewerken. Enige wat je dan nog nodig hebt is een uurwerk.

2 likes

Ik heb in de afgelopen periode heel veel kasten gezien en denk toch vaak: hmmm, die lijkt op een Alie-kast! Maar dan een stuk duurder :thinking:
Ik vraag me toch af waar ik verschil in zou kunnen zien…

1 like

Thanks! Daar hebben ze al iets meer keus.
Welk uurwerk heb jij gebruikt? Heb je foto’s van je horloge? Ben wel benieuwd.

1 like