Van alfa tot omega: Submariner versus Seamaster

Waarschijnlijk behoeven noch de Rolex Submariner noch de Omega Seamaster een introductie op dit forum. Als ervaringsdeskundige (drager) van beide modellen in diverse varianten, wou ik graag mijn bevindingen delen op het forum.

Laat me duidelijk vooropstellen dat het hier gaat om mijn persoonlijke visie. Daarom is het handig te weten waar ik precies waarde aan hecht wanneer ik wat aanschaf. Een horloge, auto, meubel of zelfs een paar schoenen, aan bepaalde kenmerken hecht ik maar waarde dan aan andere. Zo verkies ik kwaliteit boven kwantiteit. Dus liever doorsparen voor een mooi topproduct dan het bijeenschrapen van een hele collectie middelmatige horloges. Iets waar ik me trouwens in het verleden ook ooit aan bezondigd heb.

Ook ik ben niet merk ongevoelig. Omdat sterke merken vaak ook een sterk product bieden, niet omdat het logo een bepaalde status met zich meebrengt. Waar mogelijk probeer ik logo’s dan ook zoveel mogelijk te vermijden: merkkleding zonder logo, auto zonder type embleem, reiskoffers met geen of zeer discreet logo. Waarom zou ik reclame maken voor een product waarvoor ik reeds de (hoofd)prijs heb betaald?
Ervaring heeft me geleerd dat je levensstijl en omgeving vaak bepalen of je (nog) plezier kan beleven aan een bepaald type horloge. Zo droeg ik tot 5 jaar geleden praktisch alleen maar duikers, omdat ik haast dagelijks in het zwembad lag, waarna ik erachter kwam dat duikers niet zo handig zijn wanneer je regelmatig een net shirt draagt. Iemand die op kantoor bvb. een Seadweller, Deep Sea of Ploprov draagt, heeft misschien maar één (prachtig) horloge? Met een Yachtmaster kan je misschien nog wegkomen, tenminste ik droeg die van mij graag en vaak, maar een Yachtmaster II zonder regelmatig op een zeiljacht te zitten, zou ik dus niet overwegen.
Ook de keuze van materialen kan bepaald worden door je habitat. Geel of rosé goud kom je niet altijd en overal mee weg en zijn (voorlopig) dan ook niet meer aan mij besteed. Alhoewel ik goud altijd mooi zal blijven vinden en ik toch enkele gouden exemplaren mis waarvan ik eerder afscheid heb genomen.

Na deze lange en enigszins relevante introductie, terug naar het onderwerp van de dag. Mijn eerste Rolex Submariner was een 116610LV (Hulk), nieuw gekocht in 2014 om precies te zijn. Mijn eerste “echte” Seamaster kwam pas veel later aan boord, namelijk een Seamaster 300 in titanium, nieuw gekocht in 2019. Ik sla voor het gemak even een Seamaster Deville uit 1966 en een Seamaster Aqua Terra uit 2008 over omdat ik beide tweedehands heb gekocht en het eerder voorbeelden zijn van de verwarrende model politiek van Omega, dan dat ik het echte Seamasters zou willen noemen. Hier kan Omega alvast een voorbeeld aan Rolex nemen, een merk dat qua modellenpolitiek een veel duidelijker koers vaart.
De Hulk werd voorafgegaan door een nieuwe GMT (weer verkocht) en enkele andere Subs, zowel vintage als modern, zijn gevolgd. Ook van de Seamaster zijn er nog diverse gevolgd, zowel vintage als nieuwe modellen.
Bij een vergelijking komen er zowel emotionele als technische kenmerken voorbij. Eerst de kille technische kenmerken even in een tabelletje.

Het zal iedereen meteen duidelijk zijn, puur vanuit technisch oogpunt is de Submariner geen match voor de Seamaster. Omega verslaat Rolex met twee vingers in de neus op het gebied van innovatie, uithouding en bescherming.
Daar waar Rolex gebruik maakt van een hoogwaardig laagje platina voor de markeringen op de bezel, trekt Omega alle registers open. Niet alleen gebruiken zij Liquidmetal voor deze markeringen, ook het gebruik van licht maar superhard en gepolijst grade 5 Titanium voor kast en band, siliconen balansveer, dubbele veerton, anti-magnetisch schild tot en met het co-axiaal echappement, niets is te min om deze Seamaster naar het hoogste niveau te tillen.
Zoals vaker in het 115-jarig bestaan van Rolex, heeft Omega ook hier de lat weer wat hoger gelegd, bogend op hun 172 jaar ervaring. Het is pas sinds de jaren 60 dat Rolex zijn opmars is begonnen tot een merk van enige betekenis dankzij de introductie van hun hoogkwalitatieve toolwatches.

Plussen voor de Submariner: haptische waarneming bezel beweging, beschermde kroon, geen fauxtina, mat geborstelde afwerking.
Plussen voor de Seamaster: snelverstelling uren, geen datum, matte wijzerplaat, doorzichtige achterkant, magnetisch schild.

Wat ons meteen bij de emotionele factoren brengt. In het dagelijks gebruik verkies ik de Omega wegens zijn meer discreet uiterlijk, de prachtige matte petroleumblauwe wijzerplaat met gelaserde uur indicators en het zeer goede draagcomfort. Daar kan de opvallende, zeker in groene uitvoering, Rolex echt niet tegenop met zijn ietwat schreeuwerige sunburst wijzerplaat (vond ik eerst nog mooi maar ondertussen niet meer dankzij de ontelbare Chinese lowbudget sunburst wijzerplaten) en die foeilelijke puist op het saffierglas waardoor je het vanaf 3km afstand kan herkennen. De mat geborstelde afwerking van de Oyster band vind ik wel duidelijk mooier dan de vette vinger gevoelige gepolijste links op de Omega. Qua comfort ontlopen beide banden elkaar niet noemenswaardig. Ook hebben beide sluitingen een handige snel-verstelling.

Aanschafprijs plus restwaarde bepalen uiteindelijk de totale eigendomskosten en het zal duidelijk zijn dat Rolex hier Omega met vlag en wimpel aftroeft. Waar je op de Omega flink afschrijft, is de kans groot dat de Rolex je uiteindelijk veel minder, of niets, zal kosten bij eventuele wederverkoop. Dankzij ondersteuning door de sterke Rolex marketing machine die de afgelopen 60 jaar zowel een berensterk imago als een strakke productlijn meesterlijk heeft weten neer te zetten.

En dan mijn uiteindelijke conclusie.
Heb je regelmatig behoefte aan erkenning, vind je een BMW klasse hebben, dweep je met statussymbolen en gerelateerde logos, ben je een bekende BN’er, rapper dan wel andere wannabe of zie je je horloge in de eerste plaats als een investering, dan is de Submariner waarschijnlijk het horloge dat je het meest zal bevallen. Met een sub kan je haast niet in de fout gaan. Persoonlijk zou ik dan eerder een versie zonder datum aanbevelen zodat je tenminste die vervelende wrat niet constant hoeft te aanschouwen. Maar gelukkig heeft een Submariner geen fluted bezel, anders was de kermis helemaal compleet geweest.

Hecht je waarde aan een eveneens technische perfecte en discrete super allrounder, weet je wat het begrip elegantie inhoudt en heb je maling aan Alfamannetjes (of -vrouwtjes), maar ben je wel man/vrouw genoeg om je eigen keuzes te maken, dan past de Seamaster mogelijk beter in je straatje.

Aan jullie de keuze, reacties welkom!

92 likes

Haha heerlijk! :joy:

Het Rolex design niet meegenomen, is de Omega niet wat opvallender door alle gepolijste delen? Ik heb zelf iets tegen teveel gepolijste delen op toolwatches.

Je hebt niks geschreven over de lume. Is één van de twee aanzienlijk sterker dan de ander?

3 likes

De Sub (zeker de standaard zwarte) heeft voor mij toch veel meer een tool uitstraling dan de semi dress-duiker van Omega met PCL’s…daarom prefereer ik in dit geval toch de Rolex.

Stel dat de Omega volledig was gebrushed en normale lume had i.p.v. de faux patina lume, dan was het een lastiger vergelijk geweest!

2 likes

Kopt, daarom heb ik de brushed afwerking als pluspunt meegenomen bij de Sub. Aan de andere kant, gepolijste titanium horloges zijn vrij zeldzaam en Omega heeft mooi werk geleverd.

De lume is qua sterkte vergelijkbaar. Bij Omega heeft de wijzer wel een andere kleur.

3 likes

Ik zou als het mijn eigen horloge zou zijn wel de center links laten zandstralen of brushen.

En hoe dragen ze in vergelijking? Ik heb het idee dat de Omega meer een tonnetje is, waar de Rolex wat platter lijkt te dragen en daardoor toch iets makkelijk onder je mouw schuift.

1 like

Kijk, zúlke reviews mag ik graag lezen! :+1:t3:

1 like

Er is ook de goedkopere stalen Stealmaster 300 als optie. Die heeft minder schittering maar (helaas) wel dezelfde fauxtina.

1 like

Fantastisch verhaal. De passie straalt ervan af. TOP

1 like

Denk dat deze SM op leer wel echt top is.

(SM op leer :joy:)

1 like

Geen noemenswaardig verschil. Zelfs niet als je ze vlak na elkaar afwisselt. Behalve dat de Omega duidelijk lichter voelt natuurlijk. Op de polsfoto’s kan je zien hoe ze zitten op mijn 17,5cm pols.

1 like

Mooi stukje tekst! Ik zou toch voor de Rolex gaan. Die band van de omega vind ik te veel glimmen. Maar op nato…:thinking:

1 like

Leuke post met een duidelijke mening!
Ik vind die Seamaster echt top! Minus de fauxtina, dat is echt n minpunt voor mij.
De Hulk heb ik ook gehad, superhorloge, maar deel je mening dat ie te schreeuwerig is.

1 like

Zowel Rolex als Omega bewaren PCL vaak voor de topmodellen. Mijn Smurf heeft ook PCL. Alweer helaas…

1 like

Leuke review! Ben het met je eens dat de sub nogal schreeuwerig is, zeker in de groene kleur. Persoonlijk zou ik daarom voor zwarte sub gaan.

1 like

Luxeproblemen😉 Beide super mooie horloge iig!

1 like

Mooi geschreven en goed de plus en min punten weer gegeven.

Voor mij is Omega altijd het einde :slight_smile:
Niet percee dit model, de glimmende band is wel een dikke min, op leer al een stuk beter.
Krast dit materiaal minder dan staal/wit goud?

1 like

Zeer zeker. Wit goud is heel gevoelig. Staal minder. Dit (gepolijste) grade 5 Titanium is dan weer minder krasgevoelig dan staal.

2 likes

Leuk stukje, dank voor het delen van je ervaringen :sunglasses::sunglasses:

Als je daarmee een volledig gouden bracelet bedoelt: mee eens; maar mits een beetje subtiel kom je wat mij betreft altijd weg met geel of rosé goud. Gecombineerd met een lederen band dus. :sunglasses:

1 like

subtiel < > geel / rosé goud

Wit goud is weer wel subtiel. Heb ook rosé goud op leer gehad, valt nog steeds (te) erg op om vaak te kunnen dragen.

Erg mooi en duidelijk verslag geschreven door de eigenaar van beide horloges, hierdoor is het ook een objectieve beoordeling. Zowel Omega als Rolex zijn fantastische merken. Leuk om te lezen!

3 likes