Harstikke leuk om dit te volgen. Het feit dat je zelf een horloge maakt vind ik reuze interessant, zeker bij zo’n bijzonder kast- en wijzerplaat keuze.
Laat me voorop stellen dat ik de nijverheid en het vakmanschap waardeer.
Maar ik moet tot m’n spijt bekennen dat ik niets geef om de patronen in het staal. Mijn favoriete mes is weliswaar gehamerd en met een patroon rond de snij-kern, maar dat is m’n favoriete mes omdat het superieur snijdt, en wordt op de hielen gevolgd door twee messen die gewoon een kern van VG10 hebben met zachter roestvast staal er om heen, zonder dat je dat expliciet ziet.
De interesse die ik in staal heb is puur op de eigenschappen gebaseerd, dus hardheid, elasticiteit, corrosie-bestendigheid.
Dat betwijfel ik, omdat zoals gezegd die patronen het niet vaak voor me doen. Het horloge wat je hier toont is voor mij net een slechte paddo trip. Er is veel te veel onregelmatigheid in beeld.
Een mooie geometrische hobnail plaat van Breguet, of de natuur- en linnen-patronen van Grand Seiko, prima, maar dan mooi repeterend gedaan, uiterst subtiel, en in een strak gepolijste kast zonder strepen.
Mijn feedback zou dit zijn: Als je een horloge met een damast-kast maakt, hou dan de indices en wijzerplaat strak. Strak en simpel. Zowel een patroon op de wijzerplaat als op de kast wordt teveel.
Echt Damascus-staal is verloren gegaan in de tijd. Ze kunnen tegenwoordig de snij-eigenschappen van het spul niet fatsoenlijk nagemaakt krijgen, zo heb ik me laten vertellen.
Nou ik waardeer je mening juist wel, helemaal goed juist dat niet alles en iedereen positief is.
Beide zijdes horen is prettig vind ik! Zo komen we misschien wel tot inzichten die iets beter maken of net zo goed!
Dus dank je voor je mening
Leuk dat je het zo opvat. Het is natuurlijk een super cool project om dat zo te doen. Maar ik zou me afvragen hoe die kast er uit ziet met een strakke sterling plaat er in of zo, geen sunburst, op z’n hoogst een fijne korrel.
Na enig nadenken en wat rond googlen ben ik consistent in m’n reactie gebleken: is de kast strak en de wijzerplaat met reliëf, prima. Als de kast gedecoreerd is en de plaat strak, ook prima.
🫵👍 klopt, het strakke harde wit van het linnenpatroon wat ik binnen heb gekregen is magisch met de kast!
Als het af is laat ik je de combinatie zien.
Eentje in geïmpregneerd damast textiel
Super gaaf zeg. En het resultaat mag er ook wezen.
Mooi om dit proces te volgen. Goed bezig.
Daar is ie dan. Goed begin. Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien en welke dials je nog gaat proberen. Het afwerken zal ook nog wel de nodige inspanning vergen is mijn ervaring.
Wow, die is ruig.
Ja het laatste deel is ellebogen stoom, maaaar we zijn met het eerste horloge vrijwel klaar.
Alleen de achterkant van de kast van een transparant beschermlaag voorzien.
Waarom de twijfel? Heel tof initiatief . Ben zeer benieuwd naar het vervolg!
Zou een 2 delingen opwind-as niet eenvoudiger zijn? Kroon eruit trekken en door luchtdruk het glas via de tube demonteren.
Als de wijzerplaat eraf moet voor demonteren van het uurwerk dan is dat erg omslachtig en risico op beschadiging van de wijzers is mogelijk.
Ander punt is fixatie van het uurwerk in de kast.
Maar ik vind het een prachtig project waar jullie mee bezig zijn. Ben benieuwd naar het eindresultaat
Kwam die hier intussen ook tegen als mogelijke oplossing? Waar vind je zo’n gesplitste assen?
De tweedelig asjes konden we niet vinden voor de sellita uurwerken, voor de miyota uurwerken misschien wel.
Mooi en leuk idee.
Ik ga dit draadje in de gaten houden, want ik vind dit super interessant!
Me like what me see!
Is verloren gegaan toen GoT ermee stopte.
Oh nee, toch niet. HoD heeft de draad opgepakt.