Mooi toch, tulpen.
Dit horloge is net als een eerste symfonie van een onbekende componist. De componist (m/v) wil er veel te veel in kwijt wil qua ideeĂ«n en alles wat er aan theorie tijdens de leerjaren is opgestoken instoppen. Kijk eens wat ik allemaal kan! Technisch ongetwijfeld knap, maar het roept nauwelijks emotie op. Zoân eersteling blijft dan vaak na beleefd applaus en een paar opvoeringen verder op de plank liggen. Misschien wordt Annelinde een Rachmaninov die zich na zoân teleurstelling herpakte en een klein maar prachtig oeuvre schiep, of ze blijft een Oskar Lindberg waar nooit meer iets van is vernomen.
Ik geloof dat hun neef Hindberg nog wel een knaller heeft gehad in de VS!
@PeterLC @tompj @tijdsbeeld
Heren heren, niet zo sceptisch⊠Fratello is ook even langs geweest en rapporteert ;
She started off modifying the trusty Peseux 7001 but quickly abandoned this approach. âIt was all so finicky with those tiny wheels,â she told me. âI wanted something with a larger geartrain.â I believe this was a great decision because it now puts Dunselman in the exalted company of a handful of watchmakers with unique in-house-developed calibers.
[ăFă Meet Annelinde Dunselman Of Dunselman Watchmaking]
Gelijk 10 gekocht voor op marktplaats
Nee zonder gekkigheid, mooi hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen.
Ziet er top uit, helaas ver buiten budget voor velen.
Dank voor het delen Ron. Superbe wat zij doet. Benieuwd wat gaat volgen
Bedankt voor de link.
Maar waar staan de machines in haar werkplaats om het inhouse caliber te bouwen? Meer dan een dremel zie ik niet.
HandwerkâŠ
Ik blijf een beetje moe worden van al die wannabee inhouse producenten. Zeg gewoon hoe het is en je hebt mijn respect.
Er zijn echt maar een paar echte âmanufacturesâ .
Maar het is toch wel een prachtig horloge. De manufacturediscussie is onderhand al -te- vaak gevoerd op HF. En je komt er nooit uit. Strikt genomen zijn er maar enkele manufacturen, waaronder je favoriete -en dat van mij- Jeager-leCoultre.
Als dit mooie horloge van Annelinde Dunselman volledig, zoals JLC, manufacture zou zijn, zou het nog onbetaalbaarder zijn vermoedelijk.
Precies. Ik vind het eerlijk gezegd ook een non-issue. Iedereen die een manufactuur wil, kan morgen een Seiko 5 in huis hebben. Het gaat bij dit soort horloges om ontwerp, originaliteit, handwerk, innovatieve aanpassingen, dat soort dingen. Wees daar gewoon 100% transparant over.
Zeker en vast. En het is prima zo. Maar mijn punt is dat je niet iets moet pretenderen te zijn dat je niet bent.
Maar ook AP, PP en VC zijn strikt genomen niet volledig manufacture, althans minder dan JLC. AP en VC kochten en kopen ook uurwerken in die ze dan weer op fomidabele wijze veredelen. Ook dat is uurwerkkunst, maar net weer in een andere context dan JLC.
Daarom doe ik bij Annelinde Dunselman niet op voorhand moeilijk
Mee eens. En nogmaals, prima. Zolang je er niet over liegt.
Wat is er niet manufactuur aan PP?
Zeg maar alles maar PP heeft ook Lemania uurwerken toegepast, net als VC. Uiteraard wel veredeld. Maar ik vind dat vooral haute horlogerie bepaalt dat er sprake is van het begrip manufacture.
Free sprung balance, 100 uur gangreserve, hoe het rondsel ingrijpt op het kroonrad en de afwerking van de bruggen⊠Geweldig goed gedaan.
Echt een heel mooi, zwaar gemodificeerde unitas inderdaad. Prachtig.
Die stage bij JLC en werkzaamheden bij Grönefeld zie je terug.
Maar waarom dit dan niet gewoon zo benoemen? Wat ze doet is al mooi genoeg. Nergens om je voor te schamen en rond de pot te draaien wat betreft de Unitas als basis.
Beetje jammer.
Volgens mij schrijven ze âin-house-developed calibersâ dus in huis ontwikkeld, dat zegt nog niks over de productielocatie en dat zal dus niet aan huis zijn waarschijnlijk (voor zover dit eigenlijk uitmaakt).