Tja, mooi, mooi… Ik heb nog eens kritisch naar de fotos van Fratello gekeken, en heb mijn mening bij gesteld:
Het is natuurlijk kolderieke kitsch. Laat ik voorop stellen dat ik tulpen en klompen haat. Ik moest ooit met tulpen werken, en heb klompen gedragen als kind. Wat mij betreft zouden ze die hele zieke industrie mordicus verbieden. Tulpenkwekerij is wat mij betreft een milieu delict om een hele lelijke bloem te maken.
Dat ze de Nederlandse vibes tot 11 heeft gedraaid is voor mij dus ook een hele grote no no. Dat D logo boven haar naam is lelijk en moet weg. Haar naam volstaat. Dat dat logo vervolgens ook over de hele plaat is gestampt is een horreur, maar zou niet zo erg zijn als er niet een hele vette lelijke rehaut omheen zat.
Dat ze dan op de rand van de horlogekast ook nog eens een rij van die halfgare tulpen doet is de kers op de kitsch. Ook het overdreven “Koninkrijk der Nederlanden” tussen de lugs is een lelijke affectatie. Dat het horloge de zwarte tulp heet is prima, maar waarom staat dat op de rehaut van de KS?
Tot slot is het hele vehikel 12,5mm dik. Voor 38.000 ballen. Met laser geëtste plaat.
Zoals ik onder het artikel van Fratello ook al opmerkte: voor 18.000 euro koop je een gouden Hentschel H1 chronometer met een dikte van 8,5mm. Of voor 24.000 een Breguet 5157 waar wel een mooie guilloche plaat in zit. In goud, dames en heren.
Dus nee. 38.000 pietermannen voor RVS kitsch is niet mooi, in mijn beleving. Bovendien heeft @tompj gelijk. Ik zou willen weten wie haar leveranciers en invloeden zijn. Het horloge heet terecht de zwarte tulp, want ik vind het ene grote marketing bubbel.
Het illustreert voor mij wel waarom een eerste impuls nooit goed is.
Ik vind het juist wel fijn dat er een open discussie is. Dat dan positieve en negatieve kanten worden benoemd lijkt me evident.
Of je een bestaand uurwerk aanpast of deze zelf ontwikkeld en in elkaar zet is nogal een verschil. Niet goed of fout maar wel een verschil. Het helpt om daar transparant over te communiceren.
Ik vind het ook wel leuk om andere meningen te horen over bijvoorbeeld die tulpen die overal zitten.
Discussies op het forum zijn lang niet altijd netjes, maar volgens mij gaat hier niks mis.
“Of je een bestaand uurwerk aanpast of deze zelf ontwikkeld en in elkaar zet is nogal een verschil.”. Hier ben ik het VOLLEDIG mee eens. Dan is er nog een optie, en dat is: Een bestaand ontwerp zo modificeren dat hij uiteindelijk beter wordt. Dat heeft alles met kennis en ontwikkeling te maken.Mijn enige ergernis is gebaseerd op het feit dat mensen jarenlang onderzoek en inspanningen om iets te doorgronden simpelweg afdoen als nutteloos omdat ZIJ in staat zijn 2 plaatjes te downloaden van het internet! En dan ook nog eens kunnen lezen want nergens pretendeert deze dame dat je het hele uurwerk zelf produceert. Ontwikkeling is meer dan paar delen opnieuw draaien. Maar zal er aan werken om voortaan ook meer nutteloze misplaatste opmerkingen te produceren.