Van Eigen Bodem ; Annelinde Dunselman: New Independent Watchmaker

'Raar" is een waardeoordeel en “bijzonder” niet. Snap ik. De niet exacte begrippen als manufacture of haute horlogerie kunnen ook weer omzeild worden.
Misschien dat een waardezegel als Geneva Seal de lading meer dekt?
Maar ik begin af te dwalen van het topic.
Ik blijf het Dunselman horloge waarderen, het hoeft niet meteen afgekraakt te worden.

1 like

Onrealistisch imo. Zelfs voor 38k.

Helemaal niets mis met een zwaar doorontwikkeld, aangepast en gedecoreerd bestaand uurwerk. Dat is ook het hele punt van vele leden hier. Ik zie hier juist graag meer van. Top toch?

Het probleem zit hem in dat enkele independents, waaronder Annelinde, het blijkbaar zelf niet ok vinden en dus impliceren dat het uurwerk wel manufactuur is.
Ik hoop dan ook van harte dat ze bij een volgend horloge, gewoon eerlijk is over de geweldige modificatie van een uurwerk. Ze doet dit erg goed, van wat ik zo kan zien. Dus waarom niet trots zijn op hoe goed je dit doet?

In minder woorden;

Als ik zoveel wil stuk slaan op een independent, ga ik naar Hentschel.

Die noemen ook manufactuur, dat eveneens niet correct is. Wel schetsen ze een eerlijker verhaal en benoemen dat het een doorontwikkeling is van een zakhorloge :shushing_face:.
Een groot verschil, het is rose goud en onder de 18k list;



9 likes

Dat doet Ketelaars dan beter…

6 likes

Eens. En dat zonder tulpen, met meer werk en een betere prijs.

3 likes

Ik was naar aanleiding van de discussie ook even wat verder aan het kijken. In het artikel van Fratello zou je kunnen zeggen dat die suggestie wordt gewekt. Maar dat kan net zo goed aan Fratello liggen als aan Annelinde.

Op haar website wordt die suggestie niet gewekt (hoewel ook niet direct beschreven wat de oorsprong is van het uurwerk).

Dus misschien moet we haar het voordeel van de twijfel geven. Die tulpen overal is nog steeds onzin :smiley:

2 likes

Ha! Het komisch duo uit Naarden.

Zou mevr. Dunselman zichzelf weleens Googlen en toevallig op dit topic stuiten? Dat vraag ik me vooral af :thinking:

3 likes

Seiko, Citizen en Orient zijn echte volledig verticaal geïntegreerde manufacturen. Die maken vrijwel alles zelf. In horloges die bij 150 Euro beginnen. Het is dan ook de graad van integratie die dat bepaalt en niet of het haute horlogerie is of niet.

Ik vind 8.000 Euro voor een Hentschel in staal versus 38.000 Euro voor een Dinke… pardon, Dunselman wel even een discussie waard hoor. Als je je voor die prijs in de markt zet vind ik het niet vreemd dat de klandizie wil weten wat ze er voor krijgen.

:point_down:

Als deze dame gewoon aan zou geven wat ze deed, en wie haar partners zijn hoeven we haar ook niet af te fikken.

Nee, ik vond 'm wel grappig hoor.

Is dat zo? Ik las net dit artikel op Fratello:

Ressence. Dat is nou een tent die volledig open is geweest over de herkomst van de uurwerken, en die inmiddels al jaren lang bezig zijn met engineering en product ontwikkeling om die horloges steeds een beetje beter te maken.

Ik vind Ressence (België) zich dan ook een stuk sympathieker vermarkten dan het huidige Van der Klaauw, Van der Gang, en Grönefeld, zeg maar.

Nogmaals, als deze persoon gewoon had gezegd waar het op staat zonder tam tam er omheen was er niks aan de hand geweest.

Tja… het helpt niet dat er meerdere definities van manufactuur bestaan. Waar in de Nederlandse talensfeer de nadruk ligt op handarbeid is het in het Engelstalige eerder een fabriek waar de nadruk op machinale fabricage ligt.

“Onze” horloge-definitie is op verticale integratie geënt, omdat alle marketing, inclusief Geneva Seal, daar ook op gericht is.

8 likes

Ben ik nu de enige die een rookworst ziet in dat logo?

2 likes

Ik moest aan Unilever denken :thinking:

4 likes

Unox - Unilever. Allemaal hetzelfde. Dat gezegd te hebben, vind ik het horloge gewoon te duur.

1 like

Voor mij slechts Hema :wink:

1 like

Verdomd,ik zag ook rookworst,durfde het gewoon niet te vertellen uit schaamte :flushed:

2 likes

Niet meer :innocent:

1 like

Om een idee te geven, ik vraag hier 35k€ voor:


Hier zit meer dan 3000 uur ontwikkeling in en kost minimaal 3 maanden om alle onderdelen te maken en af te werken.

De laatste jaren zijn de prijzen voor alle horloges die independents aanbieden exponentieel gestegen. Ook ik pas langzaam mijn prijzen aan, maar daar moet dan ook iets tegenover staan (betere/complexere afwerking).

Het gevaar van de extreme prijzen die nu gevraagd worden is dat dit een beetje aanvoelt als een bubbel. Ik zet liever iets lager in zodat verzamelaars weten dat het een goede prijs kwaliteits verhouding is in plaats van zo veel mogelijk winst te behalen.

42 likes

Ik denk dat dat op lange termijn de beste keuze is, waarmee je zelf ook het gelukkigst leeft.
Op korte termijn is het minder cash grab, maar ik waardeer enorm die insteek en probeer dat zelf ook toe te passen.

Puur door inflatie zou je al om de pakweg 8 jaar moeten verdubbelen, zelfs als je 100% blijft staan qua produkt. Ik weet niet in hoeverre de prijzen sterker stijgen dan dat in het independent-wereldje. Soms durft het inderdaad wel eens hard te gaan.

En dat is een hele mooie insteek. :ok_hand:

1 like

Damn dat zou ik in mijn business niet moeten proberen…

1 like

Nee, ik ook niet. Ergens een van de dingen waar ik me het hardst aan stoorde in ons apenlandje - je bent zelfstandige dus je verdient zogezegd bergen, je fraudeert per definitie, en alles wat je nog als voordeel overhoudt moét persé uitgeperst worden. Maar je mag natuurlijk niet je prijzen aanpassen aan de door diezelfde overheid gefabriceerde printrealiteit want ho maar.

Soit. Andere rant voor een andere plaats. :sunglasses:

4 likes

Wat is nou jouw apenlandje dan?

Dat je dit kan ontwikkelen in iets langer dan anderhalf jaar (8 uur per dag, 5 dagen per week met 6 weken vakantie) vind ik nog het meest bijzondere aan je hele verhaal. Dit vind ik echt bizar knap.

Wat een vakmanschap

3 likes