Hier zit meer dan 3000 uur ontwikkeling in en kost minimaal 3 maanden om alle onderdelen te maken en af te werken.
De laatste jaren zijn de prijzen voor alle horloges die independents aanbieden exponentieel gestegen. Ook ik pas langzaam mijn prijzen aan, maar daar moet dan ook iets tegenover staan (betere/complexere afwerking).
Het gevaar van de extreme prijzen die nu gevraagd worden is dat dit een beetje aanvoelt als een bubbel. Ik zet liever iets lager in zodat verzamelaars weten dat het een goede prijs kwaliteits verhouding is in plaats van zo veel mogelijk winst te behalen.
Ik denk dat dat op lange termijn de beste keuze is, waarmee je zelf ook het gelukkigst leeft.
Op korte termijn is het minder cash grab, maar ik waardeer enorm die insteek en probeer dat zelf ook toe te passen.
Puur door inflatie zou je al om de pakweg 8 jaar moeten verdubbelen, zelfs als je 100% blijft staan qua produkt. Ik weet niet in hoeverre de prijzen sterker stijgen dan dat in het independent-wereldje. Soms durft het inderdaad wel eens hard te gaan.
Nee, ik ook niet. Ergens een van de dingen waar ik me het hardst aan stoorde in ons apenlandje - je bent zelfstandige dus je verdient zogezegd bergen, je fraudeert per definitie, en alles wat je nog als voordeel overhoudt moét persé uitgeperst worden. Maar je mag natuurlijk niet je prijzen aanpassen aan de door diezelfde overheid gefabriceerde printrealiteit want ho maar.
Dat je dit kan ontwikkelen in iets langer dan anderhalf jaar (8 uur per dag, 5 dagen per week met 6 weken vakantie) vind ik nog het meest bijzondere aan je hele verhaal. Dit vind ik echt bizar knap.
En dan zit er nog geen eens een kast bij… ??
Alle gekheid op n stokje, maar waar leef je van als je in bijna 2 jaar maar 3 horloges maakt ?
De afwerking van de wijzerplaat ligt bij Dunselman wel op een veel hoger niveau, en haar onderdelen kunnen duurder zijn doordat zij extern inkoopt en importeert en jij het zelf maakt. Heel moeilijk te vergelijken allemaal.
En de reacties nog verder terug naar boven zijn op het misogyne af, en zo is stoken / affikken / afzeiken echt onacceptabel !
Staudt en Angelier kregen zo`n behandeling niet bijvoorbeeld, al is Angelier van al die lof nul rijker geworden met die armoedzaaiers hier. En met een duidelijk lagere kwaliteit van hun eersteling. Hentschels eerste was niet in 18K, dus geen eerlijk vergelijk, en ook zij gebruikten kasten en uurwerk van derden.
Grónefeld, Czapek, L Ferrier etc etc laten het gros van hun onderdelen ook elders maken en dat is allemaal okay. En kosten nog veel meer. Alleen hier blijven ze hangen in vooroorlogs geneuzel over wat nog Manufacture is en hebben gemist dat die betekenis veranderd is sinds zelfs JLC uurwerken van IWC gebruikte.
Hi Jonathan, the photos are of her first prototype, not a production watch. Annelinde wanter to make sure that the movement worked as she hope it would (it does) before she started making her first 10 pieces.
Dunselman is not a manufacture and the Black Tulip does not have a ‘manufacture movement… But it has been designed and the parts largely manufactured in Switzerland to Dunselman specifications and the movement is exclusive to Annelinde. It is not a modified off-the-shelf movement. She is not making all of the components, but is finishing, assembling, regulating, and testing, in The Netherlands. That’s qualifies as ‘in-house to me, but I know everyone has a different definition.
Regards, Ian
Vind je de guilloche niet mooi ( is erg uitvergroot door de foto ) of kun je het niet betalen ? Dan is het maar goed dat Dunselman zich op een clientèle richt die het wel kan waarderen en betalen. En ik vermoed dat ze goed heeft geleerd wie dat zijn en waar die 38K aan willen spenderen in haar jaren bij Gronefeld.
Buiten dit land van boeren en koppensnellers kunnen ze een molen en een tulp wel pruimen blijkbaar.
Die dame hoeft jou helemaal niks uit te leggen, je hebt toch de centen niet. En jij koopt Longines Dolce Vita dus je bent sowieso af. Ze maakt een eigen uurwerk, eigen IP , eigen complicatie en ontwerp, afwerking en assemblage in eigen beheer.
Dat blogs daar een “manufacture” sausje van maken daar ga jij je, met jouw ervaring, toch niet druk om maken ?
En om dan zo iemand de maat te nemen die zelf een horloge ontwerpt en maakt ?? Schande HF, schande !
En ik heb die centen ook niet hé, en geef ze ook niet hieraan uit als ik ze wel had, maar vind het wel leuk dat “wij” er een nieuw zelfstandig merk bij hebben. Dat verdient waardering, zelfs van de 1%-ers hier bij HF.
Eh, je vergelijkt een lasergravure met de opengewerkte volledig handgemaakte kunstwerkjes van Ketelaars en je concludeert dit? Meen je dit nou echt serieus of mis ik hier een sarcastische ondertoon of zo?
Volgens die logica is een uurwerk inkopen dus duurder dan er zelf één maken?!
Inderdaad onacceptabel. Leden van een horloge discussie forum die een mening over een horloge geven. Schande!
Hoop het voor haar, maar vooralsnog staat de 10 piece pre-order nog steeds open…
wat blijkt uit… ?
Ik kan je enthousiasme voor iets nieuws waarderen, maar je slaat naar mijn idee wel wat door. Er zijn een hoop negatieve posts inderdaad, maar voornamelijk gebaseerd op redelijk solide argumenten volgens mij. En daar hebben we dit forum voor toch? Discussie over horloges.
Na alles gelezen te hebben het uitdrukkelijke verzoek om de toon een beetje te matigen en de discussie niet op de persoon te gaan voeren. Elkaar negeren is ook altijd nog een optie, soms echt beter voor de sfeer …
Quatsch. Lasergraveren kan iedereen met een apparaatje van pakweg honderd euro.
Ooit wil ik er eens eentje in het echt zien. Kom je ooit naar SEW Praag, @stefanketelaars?
Nu, alles bij elkaar geveegd, de scherpe kantjes mogen er af qua meningen vind ik. Los van de smaakkwestie - tulpen en klompen en Hup Holland enzo, ook niet echt mijn ding - vind ik het wel een vrij mooi horloge nog. En geen “manufacture” volgens wat je onder die naam zou willen zien, maar ook geen basis inkoopwerk à la Panerai. Dus alle respect voor het werk dat er in zit.
Prijs is heel hoog voor wat het is maar als je mikt op de niche patriot en maar 10 stuks wil slijten zou dat nog kunnen lukken. Maar op hetzelfde niveau als veel andere independents rond die prijs zit het niet.
Regulating en testing kunnen we weglaten, dat doet bijvoorbeeld Sinn (met alleen maar externe uurwerken) ook. Voor mij is finishing en assembling ook niet genoeg om dit caliber ‘in-house’ of
te noemen.
Ik snap jouw rant over de toon van het commentaar maar als we het over kort door de bocht hebben dan is de ‘jij mag er niets lelijks over zeggen want je kan het toch niet betalen’ reactie ook weinig subtiel.
Ik vind het een mooi horloge en het uurwerk schitterend om naar te kijken.
Maar zit ook in de categorie
Mooie discussie. Of het ding nou 38, 380, 3800 of 38000 moet kosten…ik vind hem fakking lelijk !
Die tulpen overal, dat logo te pas en te onpas, die tekst tussen de lugs, die wijzers , die tekst op de kleine seconde…het enige dat mooi is, is het uurwerk, maar dat is niet eens van haar