Heb wel in Dubai een neppe Sub gekocht…
Of beter gezegd
Sub was niet een modelletje waarna ik verlang.
Het liep zo…dus ineens had ik een Sub…
Deze bleek echter nep te zijn…dus die is terug gegaan.
Netjes al het geld terug gekregen en geen gedoe…hun wisten niet dat het een neppe was.
Zoals benoemd…de sub was niet iets van mijn “lijstje”
Na het ontvangen ervan was ik eigenlijk wel blij dat het een neppe was… Echt niks aan zo een Sub—> saai hok, veel te duur voor wat t is…Nope niks voor mij…
Dus van onbewust nep/hommage naar zeker weten ik wil hem.niet
Homages kopen met het idee daarna het “echte” werk te bezitten, dat heeft eigenlijk altijd maar twee uitkomsten:
1: Het bevalt, draagt fijn, je vind het mooi en je wil die “echte” nog meer. Je schaft het aan voor n enorme bak geld en het wow effect is een stuk minder. Je hebt namelijk al het horloge voor x% ervaren met die hommage. In het ergste geval twijfel je zelfs of het die duizenden euro’s wel waard was.
2: Het is het ‘m niet. Je mikt die hommage weg of schuift het door hier in het blauw. Het idee om de “echte” te kopen, wuif je ook meteen van tafel.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er mensen zijn die eerst ‘the real deal’ hebben gekocht en zijn overgestapt naar een hommage Dat zullen er niet veel zijn op HF
Met deze ben ik het dus niet eens. Zie mijn eerdere comment waarbij ik aangeef dat de Speedmaster hommage niet voor mij was, maar ik sluit een origineel zeker niet uit sluit op termijn.
Op termijn hangt bij mij af van budget, prioriteiten in het leven en vooral ook smaak ontwikkeling.
Denk dat dit laatste ook een grote rol speelt in een ieder z’n horloge reis. Waarbij een bepaalde maat horloge eerst goed voelde, kan die dat nu niet voelen. En vice versa.
Voor mij waren chrono’s jaren lang niets en inmiddels zit er toch weer een in de collectie plus erg gecharmeerd van sommige Speedmasters en bijv de Tag Heuer Glassbox…
Heb het wel eens andersom gedaan. Een hommage van de PRX gekocht om tijdens het werk te dragen. Vind het zonde om de originele te beschadigen. Heb ook nog een hommage van de Patek Nautilus. Zet nu een tientje per maand opzij voor de echte, zodra ik hem post ik m hier
Van het dragen van een clommage ook niet. Men hoopt dat wel. zodra ik een horloge pas weet ik direct of ik hem wil of niet… en dan kan het inderdaad zo zijn dat die na een aantal maanden tegenvalt en dat hij alsnog de deur uitgaat. Maar het is absoluut Wishful thinking dat je met het dragen van een clommage kunt bepalen of je een horloge wel of niet geschikt gaat vinden.
Jawel! 1 keer gedaan in de tijd dat mijn collectie nog voor het grootste deel uit Seiko duikers bestond. Mn SBDX001 had ik verkocht en die miste ik wel. Toen kwam er hier in t blauw een sharky voorbij. Die aangeschaft, me verbaasd over het geringe verschil en vervolgens weer na een paar maanden doorgeschoven.
Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is dus hier keihard roepen slaat nergens op, niet iedereen is hetzelfde. Ikzelf heb t nog nooit gedaan om de redenen zoals eerder omschreven echter het zal voor sommige misschien wel werken.
ik heb altijd iets tegen fakes gehad, en voor mij is dat iets wat op de wijzerplaat in tekst/logo zegt ik ben dit maar dat ben ik eigenlijk niet…
maar hommage ligt voor mij iets anders.
ik heb laatste 2x een hommage gekocht van vogel&zoon in de aquanaut en nautilus stijl. beide originelen zijn voor mij met een retail prijs van een gemiddeld jaar salaris natuurlijk nooit te verantwoorden, met een hypotheek, een hond, 2 kinderen en… owja ook nog een vrouw… je zou haar bijna vergeten.
na ze beide in roulatie gedragen te hebben is de eerste alweer door naar de volgende liefhebber gegaan en de laatste blijft in de fun box. want ik doe ze niet in de serieuze box hoor dat dan weer wel.
ik zou dus voor mij zelf echter alleen een hommage kopen als het origineel niet te betalen is.
want bijv. een phorcydes hommage á 180€ tegen over het orgineel van douglas (wolbrook) á 500€ makes no sense imho.
verder moet natuurlijk iedereen lekker doen wat hij/zij wilt.
De horloges zien er hetzelfde uit, maar zijn totaal verschillend. In jouw geval is het de goede kant opgevallen, maar ik hoor genoeg waardeloze verhalen van die Chinese horloges. Als dat ding een paar nadelen heeft, had je dat ongetwijfeld meegenomen in je beslissing.
Homages zijn geen jatwerk. Ze zijn volledig legaal, ze doen zichzelf immers niet voor als het originele merk. Dit is dus echt een verkeerde, onnodig grievende, term.
Homages zijn GEWOON horloges. En men moet dragen wat hij/zij wil. Producenten van homagehorloges zijn iets heel anders dan verkopers van echte nepproducten. Dat is jatwerk. Horloges kopen is altijd een afweging. Als je voor een fractie van de originele prijs een product kunt dragen wat lijkt op een duur merk dan kun je dat gewoon doen, mits je hem daadwerkelijk mooi vindt.
TL:DR Stop met zeiken, verkopers van echte nepproducten zijn het kwaad. Niet homagemerken.
Boeie, als er geen patent rust op het design doe je maar wat je niet laten kunt.
Men moet geen andere producenten verneuken door het intellectueel eigendomsrecht van de producenten flagrant te schenden. Daar kan ik echt kort voor de kop van worden.
Ook hier weer: Dit is een niet bestaand probleem m.b.t. homagemerken. (in de regel dan).