Alleen samen kunnen we die arme swissielanders beschermen tegen inkomstenderving.
Het zijn geen R0503V’s dat klopt maar ze jatten wel degelijk het design van gerenommeerde merken. Dat het niet verboden is itt namaak verandert daar weinig aan.
Zie onderstaand maar eens. En dan nog trots zeggen dat je zelf een design afdeling hebt ![]()
Ik zie dat er censuur wordt toegepast op het woordje r.e.plica.
Jatwerk, geen jatwerk, slechte kwaliteit of veel horloge voor je geld - je kunt er van vinden wat je wilt. Ik heb er nooit een gehad en ik hoef er geen.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik in de gelegenheid ben het betreffende origineel aan te schaffen maar ook als dat niet zo zou zijn, dan hoefde ik er nog steeds geen.
TS heeft er echter blijkbaar baat bij gehad.
Eén ding wil ik er wel graag over kwijt. Waarom noemen we deze dingen “hommages”? Als we één ding weten, is het wel dat de Cronossen van deze wereld het ding niet gefabriceerd hebben om eer te betonen aan Tudor. Het is niet meer of minder dan een Chinees verdienmodel.
Zo ken ik er ook wel een. Zo bekeken is werkelijk alles wat op dit forum staat een non-discussie.
Ik heb niks aan deze discussie toe te voegen maar wilde wel even vermelden dat ik het ironisch vind dat jij een AI gegeneerde afbeelding hebt als profielfoto ![]()
Dan kunnen we nog even wennen en kijken of we toe zijn aan de echte? Als we die kunnen betalen natuurlijk! ![]()
Kijk nou uit wat je wenst ![]()
Het is wel spreektaal hoor. Je kunt pas iets jatten als de zaak die je steelt van een ander is. Die designs zijn niet eigendom van gerenommeerde merken. Ook hier is ‘jatten’ dus het verkeerde woord.
Ik heb nog steeds de Everest. Echt heel content mee!
Ja, aan de kwaliteit ligt het idd niet. De honeycomb kan me zeker wel bekoren, dus die zie ik me nog wel eens aanschaffen.
Fijn! Dan zien we je over een half millenium hier graag terug met je Nautilus!
Draag ik graag kwartshorloges, alsmede voor de betrouwbaarheid en de nauwkeurigheid. Maar da’s een nader onderwerp ![]()
Nee, ik vergeet helemaal niks. Ik zei alleen dat mijn Seiko’s, Casio’s etc
hebben.
Over wat die merken
heb ik me gewoon niet uitgelaten, wegens niet relevant in dezen, want die zitten niet in mijn collectie.
Schrödinger en z’n
zouden hier iets van vinden. ![]()
Het blijft een oneindige discussie dit. Wat is een hommage …. wat is gewoon namaak met een andere naam erop… of een “mod” met hetzelfde effect….
En dan zijn er nog telbare designs die door meerdere merken worden gehanteerd. Zie hieronder de Seiko die ik onlangs aan mijn vriendin heb gegeven.
Dit voelt toch echt niet als een Cartier clone of hommage…
Ik volg dit onderwerp met veel interesse, zeker als newbee zijn de verschillende meningen erg interessant om te volgen.
Toch het volgende:
Bij het woord hommage denk ik toch al snel aan “eerbetoon”
Om de parallel met muziek te maken: Er is maar een zanger van “De vlieger” (Andre Hazes voor de barbaren die dat niet weten). Nu is dit liedje al 100 keer gecovered, in mijn beleving als een soort hommage. b.v. door Jeroen van de Boom. Iedereen weet dat dit niet het echte werk is, iedereen weet ook dat het het niet haalt bij het orgineel, maar je zult niemand horen klagen. Naast een leuk liedje is het een eerbetoon aan de orginele zanger.
Nu vraag ik mij een beetje af, of een hommage in de horlogewereld echt een eerbetoon is, of toch eigenlijk alleen maar keihard poen scheppen. Een aantal dingen uit de bovenstaande vergelijking lijken hier ook op te gaan. Bijvoorbeeld er wordt niet al te geheimzinnig gedaan over dat het geen eigen ontwerp is, maar een copie van / hommage aan een eerder ander model. En veel mensen zullen wel snappen dat een horloge van 600 Euro wat anders is dan een horloge van 6000 Euro, dat verschil in prijs zal toch ergens in moeten gaan zitten (kwaliteit/materialen bijvoorbeeld).
Dus ja…wat is nou de intentie van de maker?
Nouja…wat ik eigenlijk zeggen wil is denk ik: 't is maar hoe je naar de materie kijkt. Zie je vooral een eerbetoon (in de muzikale zin van het woord :-)) dan is er niet zo veel mis mee. Als je vooral ziet dat een design wordt “geleend” om daar over de rug van de orginele designers een bak geld te verdienen, dan ben je aanzienlijk minder gecharmeerd van de hommages.
Naief als ik ben ik kies ik nog even voor optie 1 ![]()
(Maar dat kan in de loop van de tijd maar zo veranderen)
Dat je het ontwerp in naam der wet mag jatten betekent niet dat ze het niet doen.
Je vergelijking met muziek is treffender dan jezelf denkt… de top 40 staat vol met “covers” als in cheap ass rip offs van het origineel met maar 1 doel… goedkoop en makkelijk scoren… nul, nul met eerbetoon aan het origineel te maken ![]()
![]()
Kunnen we het hier weer over hebben? De hommage discussie is hier al vaker op het forum gevoerd dus ik weet dat er voor en tegenstanders zijn.
Verrek. Ik zat door mijn oude horloges mapje te scrollen en ik heb dit zonder dat ik het onthouden had gedaan.
Van
Naar
Goed bezig Peter! Heb je m nog?